Kalkfilter / waterontharder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kalkfilter / waterontharder

Berichtdoor fransg » zo 05 nov 2023, 13:31

Meer ppm na behandeling/machine verbaast me niet

Onbekend is welke parts dat zijn per miljoen

Het blijft giswerk met onze beperkte lab apparatuur
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Kalkfilter / waterontharder

Berichtdoor Ben70 » zo 05 nov 2023, 16:31

Dat klopt inderdaad en daarom moet je het ook aanlengen. Gedestilleerd of demi water is zeer agressief en zorgt voor corrosie op metaal. Of dat ook het geval is met Zero Water weet ik niet aangezien sommigen het wel gebruiken maar het is qua smaak gewoon slecht. Daarom ook aanlengen tot 50ppm waarmee je aardig dicht tegen de SCAA standaard voor water komt. Zelfde natuurlijk als je zelf water gaat maken.

Als ik hier water uit mijn Strietman of waterkoker haal dan heeft dit ook, na afkoelen, een hogere ppm dan wat ik erin heb gedaan. De logische verklaring hiervoor is dat water bij koken wel voor een klein deel verdampt en er dus puur water wordt afgevoerd maar de resterende stoffen die in het water zitten niet waardoor je ppm zal stijgen. In je watertank zal het dus door opwarmen van de machine ook lauwwarm worden.

Als je water in de tank een hogere ppm heeft dan je kraanwater dan vind ik dat ook heel vreemd. Dat zou in principe niet moeten kunnen tenzij je ontkalkingszakje al helemaal op is of beide methoden met elkaar reageren. Sowieso zou ik nooit 2 verschillende ontkalkers gebruiken, dus een zakje en een filter op de slang tenzij je een chemicus bent en weet dat beide elkaar ondersteunen.

Dan zou je apart in een waterkan kraanwater moeten doen en er een 2 uur lang het kalkzakje in leggen om te testen. Of je reservoir is smerig en dat heeft effect maar dan zou je de punten per stuk uit moeten gaan sluiten.
De reden dat ik 2 systemen naast elkaar gebruik is, daar ik wel eens vergeet het water in de avond aan te vullen , en de bilt 150 zakjes hebben 8 uur nodig om het water te zuiveren van kalk, en de filter op de aanzuig slang filter direct bij gebruik. ik maak de water tank elke 2 maanden schoon, en voor zie het dan gelijk van nieuwe filters, het water bij een Lelit Bianca word niet opgewarmd daar de tank aan de buitenkant hangt, het zou beter zijn elke maand de waterbak te reinigen denk ik, daar er na 2 maanden toch wel wat glibberige punten zijn ,met name het inlaat rubber waar het filter op aangesloten is.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Kalkfilter / waterontharder

Berichtdoor Hk87 » zo 05 nov 2023, 17:31

Ik ben sinds ik dit topic had aangemaakt ook overgegaan op de bilt 150 zakjes. Ik ben wel een paar keer met een lege tank komen te zitten omdat ik de water had vergeten te vullen de avond ervoor. In dat geval vul ik het maar aan met de Brita.

Even over de hygiëne mbt de zakjes snap ik niet helemaal. Als je je reservoir met elke ronde weer leeg kiept en met vers water aanhoud en regelmatig schoonmaakt dan kan er toch nauwelijks sprake zijn van een hygiëne probleem?
Terzijde maakt de leverancier er ook geen vermelding over. En nog als laatste vraag ik mij ook af in hoeverre bacteriën dan nog een kans krijgen als ze door een 9bar machine gaan met water dicht tegen de kookpunt.

Je kan natuurlijk het zekere voor het onzekere nemen maar of het echt wat uitmaakt weet ik nog niet zo goed..
Profitec go - Eureka mignon Turbo


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron