Hoe shot verbeteren

C-hen98
Berichten: 2
Lid geworden op: do 23 nov 2023, 22:27

Hoe shot verbeteren

Berichtdoor C-hen98 » wo 29 nov 2023, 22:31

Sinds kort ben ik in het bezit van de Sage barista express. Ik gebruik van decafé bonen.
Ik zit nu op 17 gram gemalen koffie bonen, burr binnenzijde 3 en buitenstand ook 3, hiermee krijg ik een shot van 39/40 gram.

17 gr, maalstand 3.3 = 39/40 gr koffie.

Echter loopt de druk heel hoog op. Kan mij niet voorstellen dat dit zo hoort te zijn of dat dit, op lange termijn goed is voor het apparaat?

Helaas is de koffie alsnog wat zurig en ontbreekt de wat vollere smaak.

Wat kan ik nog doen om de smaak de fine tunen? Ik probeer de maalstand te laten staan en te spelen met de koffie input, echter wordt de koffie zuurder bij een lagere dosering of de druk veel te hoog bij een hogere dosering. Wat nu?

Btw ik gebruik vers gebrande bonen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Hoe shot verbeteren

Berichtdoor fob » do 30 nov 2023, 00:04

Ik kan de video's van James Hoffmann van harte aanbevelen. Deze hebben mij erg geholpen bij het beter begrijpen van espresso. Deze speellijst gaat dieper in op de verschillende variabelen die je kunt aanpassen en welke invloed op het resultaat die hebben. Lees ook vooral de sticky onderwerpen in het beginners subforum.
Laatst gewijzigd door fob op do 30 nov 2023, 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Hoe shot verbeteren

Berichtdoor fob » do 30 nov 2023, 00:34

Sinds kort ben ik in het bezit van de Sage barista express. Ik gebruik van decafé bonen.
Ik zit nu op 17 gram gemalen koffie bonen, burr binnenzijde 3 en buitenstand ook 3, hiermee krijg ik een shot van 39/40 gram.

17 gr, maalstand 3.3 = 39/40 gr koffie.
Behalve de hoeveelheid koffie is de doorlooptijd ook van belang. Een goed uitgangspunt voor de hoeveelheid is een ratio van 1:2, dat wil zeggen 17 gram koffie: 34 gram espresso. Voor de doorlooptijd kun je mikken op 25-30 seconden. Maar kijk vooral bovenstaande (of andere) video's.
Echter loopt de druk heel hoog op. Kan mij niet voorstellen dat dit zo hoort te zijn of dat dit, op lange termijn goed is voor het apparaat?
Hoe hoog? Veel machines leveren standaard drukken tot 16 bar, waarschijnlijk om E.S.E. pads of pressurized filterbakjes te kunnen gebruiken.
Helaas is de koffie alsnog wat zurig en ontbreekt de wat vollere smaak.
Zure, vlakke koffie kan duiden op onderextractie. Dit zou verholpen kunnen worden door een tandje fijner te malen zodat de espresso langzamer doorloopt en het water langer contact heeft met de koffie. Als het water niet goed warm is verloopt de extractie ook minder snel, dus het apparaat moet even voorverwarmen.
Wat kan ik nog doen om de smaak de fine tunen? Ik probeer de maalstand te laten staan en te spelen met de koffie input, echter wordt de koffie zuurder bij een lagere dosering of de druk veel te hoog bij een hogere dosering. Wat nu?
Wat voor mij een groot verschil maakte was om de koffie te roeren om de klontjes te breken en het beter te verdelen (WDT).
Btw ik gebruik vers gebrande bonen.
Dat is alvast goed. Welke bonen gebruik je en hoe vers (met te verse bonen wil espresso zetten namelijk ook niet).
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

bmateijsen
Berichten: 46
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 11:18

Re: Hoe shot verbeteren

Berichtdoor bmateijsen » do 30 nov 2023, 14:48

In de sage barista, onder het bakje waar de gemalen koffie in gaat, zit daar die grijze plastic schijf nog in? Indien ja, graag die eruit halen.

Inderdaad wat hierboven aangegeven wordt is tijd ook belangrijk en volg een recept. Want het is goed dat je de koffie weegt en een recept volgt!

Begin altijd met 1 op 2. Dus 17 gram in, 34 gram uit. Dat zal de espresso ook meer body geven. (vermoed ik)

C-hen98
Berichten: 2
Lid geworden op: do 23 nov 2023, 22:27

Re: Hoe shot verbeteren

Berichtdoor C-hen98 » do 30 nov 2023, 17:20

Sinds kort ben ik in het bezit van de Sage barista express. Ik gebruik van decafé bonen.
Ik zit nu op 17 gram gemalen koffie bonen, burr binnenzijde 3 en buitenstand ook 3, hiermee krijg ik een shot van 39/40 gram.

17 gr, maalstand 3.3 = 39/40 gr koffie.
Behalve de hoeveelheid koffie is de doorlooptijd ook van belang. Een goed uitgangspunt voor de hoeveelheid is een ratio van 1:2, dat wil zeggen 17 gram koffie: 34 gram espresso. Voor de doorlooptijd kun je mikken op 25-30 seconden. Maar kijk vooral bovenstaande (of andere) video's.

Ik probeer ratio 1:2,5 aan te houden, iets milder van smaak om de zure wat tegen te werken.
Echter loopt de druk heel hoog op. Kan mij niet voorstellen dat dit zo hoort te zijn of dat dit, op lange termijn goed is voor het apparaat?
Hoe hoog? Veel machines leveren standaard drukken tot 16 bar, waarschijnlijk om E.S.E. pads of pressurized filterbakjes te kunnen gebruiken.

Maximale druk. Net iets voor het uiterste streepje.
Helaas is de koffie alsnog wat zurig en ontbreekt de wat vollere smaak.
Zure, vlakke koffie kan duiden op onderextractie. Dit zou verholpen kunnen worden door een tandje fijner te malen zodat de espresso langzamer doorloopt en het water langer contact heeft met de koffie. Als het water niet goed warm is verloopt de extractie ook minder snel, dus het apparaat moet even voorverwarmen.

Wat kan ik nog doen om de smaak de fine tunen? Ik probeer de maalstand te laten staan en te spelen met de koffie input, echter wordt de koffie zuurder bij een lagere dosering of de druk veel te hoog bij een hogere dosering. Wat nu?
Wat voor mij een groot verschil maakte was om de koffie te roeren om de klontjes te breken en het beter te verdelen (WDT).
Btw ik gebruik vers gebrande bonen.
Dat is alvast goed. Welke bonen gebruik je en hoe vers (met te verse bonen wil espresso zetten namelijk ook niet).
Vorige week gekocht, waren toen 3 dagen ‘oud’, het gaat om deze bonen; https://www.fascino-coffee.com/products ... tYEALw_wcB

bmateijsen
Berichten: 46
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 11:18

Re: Hoe shot verbeteren

Berichtdoor bmateijsen » do 30 nov 2023, 20:29

Vorige week gekocht, waren toen 3 dagen ‘oud’, het gaat om deze bonen; https://www.fascino-coffee.com/products ... tYEALw_wcB
Is er een specifieke reden waarom je voor decaf kiest? Het proces om cafeïne te verwijderen uit koffie is niet makkelijk. Ik heb een paar decaf varianten geproefd die echt heel erg goed waren (waaronder die van Manhattan Coffee), maar ook velen die ik echt niets vond.

Mijn tips zouden zijn:
- Kies voor een recept 1 op 2, dus 17 gram in 34 uit.
- Let op de doorlooptijd (niet op de druk) probeer ergens rond de 25-30 sec uit te komen zonder pre-infusie.
- Roer de espresso door (heel belangrijk) en laat hem even afkoelen
- Proeven en beschrijf voor je zelf

Daarnaast is het verstandig om vaker naar goede specialty coffee bars te gaan om ook echt vaker espresso te proeven. Liefst bij goede cafe's ook de 1ste en 2de molen. De 1ste molen is vaak een simpelere koffie, soms blend, die vrij "makkelijk" is. De 2de molen is vaak meer speciaal en dus ook interessanter.

Koffie is altijd een balans van alle smaakpapillen en het is vooral belangrijk de "balans" te vinden. Zuurtje hoort ook bij koffie, maar net als bitter, zoet, etc, moet het in balans zijn :-D


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron