Doseren op volume

Werner vg
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 06 okt 2019, 18:31

Doseren op volume

Berichtdoor Werner vg » zo 10 dec 2023, 13:12

Ik doseer doorgaans op gewicht 18g in 36g out...1: 2 ratio dus.
Qua richtlijnen 25 tot 30 sec voor een shot is het altijd een dubbel gevoel geweest.
Vanaf eerste drop of vanaf start pomp ?
Mijn timer op machine start standaard vanaf opzetten pomp.
Anderzijds als ik preinfusie toepas kan mn shot die 30 sec makkelijk overschreiden tot wel 35 sec of meer...
Tel ik bij mijn shot de preinfusietijd bij op tot 1e drop?
Vb preinfusie tot 1e drop 9sec + 25 a 30 sec = +- 35 sec...? Of hou ik die 25 sec aan ?
Nooit uitgekomen. Meningen verschillen.
Momenteel baseer ik me gewoon op mijn volume out, rond de 36g en de smaak
Maar had toch graag richtlijn qua aan te houden sec voor shot.

Onlangs video van Wired Gourmet bekeken en deze pleit dan weer om te wegen via volume in de basket.
Mikken we op 36g out kan het soms aangewezen zijn 19g of 20g koffie te gebruiken, dit mbt afstand tot de douche.
Leveling & wdt allemaal niet nodig volgens auteur...meeste shotissues te wijten aan foute volume dosering in basket. Te weinig of te veel.

Ik gebruik persoonlijk geen wdt of leveling tools...maal ook rechtstreeks in de portafilter.
Naked portafilter is onderweg voor kerst.

Hoe kijken jullie hier tegenover ?
Espresso : Profitec 600 pid / Profitec pro T64
Filter : MoccaMaster Select / Commandante C40 MK4
Brander - Coffee bar : Cross Roast - Caffe Mundi Antwerpen

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Doseren op volume

Berichtdoor fob » zo 10 dec 2023, 14:07

Ik doseer doorgaans op gewicht 18g in 36g out...1: 2 ratio dus.
Qua richtlijnen 25 tot 30 sec voor een shot is het altijd een dubbel gevoel geweest.
Vanaf eerste drop of vanaf start pomp ?
Mijn timer op machine start standaard vanaf opzetten pomp.
Anderzijds als ik preinfusie toepas kan mn shot die 30 sec makkelijk overschreiden tot wel 35 sec of meer...
Tel ik bij mijn shot de preinfusietijd bij op tot 1e drop?
Vb preinfusie tot 1e drop 9sec + 25 a 30 sec = +- 35 sec...? Of hou ik die 25 sec aan ?
Nooit uitgekomen. Meningen verschillen.
Momenteel baseer ik me gewoon op mijn volume out, rond de 36g en de smaak
Maar had toch graag richtlijn qua aan te houden sec voor shot.

Onlangs video van Wired Gourmet bekeken en deze pleit dan weer om te wegen via volume in de basket.
Mikken we op 36g out kan het soms aangewezen zijn 19g of 20g koffie te gebruiken, dit mbt afstand tot de douche.
Leveling & wdt allemaal niet nodig volgens auteur...meeste shotissues te wijten aan foute volume dosering in basket. Te weinig of te veel.

Ik gebruik persoonlijk geen wdt of leveling tools...maal ook rechtstreeks in de portafilter.
Naked portafilter is onderweg voor kerst.

Hoe kijken jullie hier tegenover ?
Richtlijnen zijn geen wetten. Wel handig als uitgangspunt, om van daaruit bij te stellen. Je richt je op gewicht en smaak, en dat lijkt me prima. Maar er zijn ook liefhebbers van zogenaamde turboshots (veel sneller) of slayershots (veel langzamer). Loop je ergens tegenaan?
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Doseren op volume

Berichtdoor HanR » zo 10 dec 2023, 14:12

Ten eerste: wie is "bedraad gourmetstel", dat je enige waarde zou moeten hechten aan hun mening.

Met de kennis die je hebt (waarschijnlijk uit meerdere betrouwbare bronnen), stel je een zinnige vraag.

Het begint met de ratio die je wilt bereiken binnen een bepaalde extractietijd.
Handig als houvast voor gemiddeld gebrande bonen.

Kijken naar de kleurverandering van je uitloop en proeven is vervolgens de proefondervindelijk methode.

Met een E61pompmachine met vibratiepomp kun je iets van preinfusie simuleren.
Je kunt het ook "de tijd tussen pomp aan en de eerste drup" noemen.

Er is enige consensus over het beginnen met tellen bij de eerste drup in het kopje.
Is bovendien handig als je een weegschaaltje met timer gebruikt.
Als je een machine met shottimer hebt, zul je moeten corrigeren.

Er zijn horeca en luxere thuismachines met preinfusie (simulatie), die een aparte teller hebben. Na de, meestal programmeerbare preinfusie gaat de teller weer naar 0.
Bezwaar blijft dat wanneer de pomp start voor de extractie, die niet hoeft overeen te komen met de eerste drup in het kopje.

De meest recente mogelijkheid, is een bluetooth koppeling van een los weegschaaltje of weegcel in de driptray, met de machine. Leuk, maar voor zover ik weet, voor thuisgebruik nog niet beschikbaar.

Nu terug naar het gourmetstel.
Gebruik een filterbakje dat met je gewenste maling en dosering overeenkomt.
Voor thuismachines geldt dat sommige groepen minder headspace hebben dan andere. Voor bijvoorbeeld Vibiemme en Bezzera BZ, is een iets ruimer mandje handig.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron