E61 of toch niet?

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor Swirlyespresso » wo 06 mar 2024, 22:21

De Meticulous is wat dat betreft het meest vooruitstrevende concept.
Daar zeg je het. We vergelijken een bestaande en bewezen goed werkende machine met een 'concept' dat geen van ons in werkelijkheid heeft gezien.

Het onwerkelijke, de belofte, 'de eventuele toekomst' is vaak aanlokkelijker dan het heden, maar het heden is wel echt.
Het concept stadium is wel gepasseerd. Ze hebben op verschillende expo gestaan en mensen de kans gegeven de machine te zien en gebruiken. Tuurlijk zullen er problemen zijn met de eerste levering etc maar dit zal op termijn gewoon een solide machine worden.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor fransg » za 09 mar 2024, 15:53

Ik lees net in het magazine "Maarten!" (nr 1 maart--mei 2024 blz 31) dat er een term is voor de misvatting nieuw=best:

"[...] het argumentum ad novitatem. Dit beroep op nieuwheid is een klassieke drogredenering waarbij moderniteit het belangrijkste argument is. Het is een makkelijke -- maar ook tamelijk doorzichtige -- manier om iets of iemand af te serveren als 'niet meer van deze tijd', zonder verdere inhoudelijke argumentatie."

Dat geloof kan soms zo sterk zijn dat men ervan overtuigd raakt dat een nieuw product, als het feitelijk niet beter is, dat toch zéker wel zal worden in de nabije toekomst.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor Swirlyespresso » za 09 mar 2024, 17:47

Het is natuurlijk wenselijk dat iedereen zijn mening mag delen. Het spijt me als je je afgeserveerd voelt. Ik denk dat het goed is om emotie eruit te laten, het gaat tenslotte maar over koffie spulletjes.

De Meticulous is in feite niet anders dan je Londiniums dus wat dat betreft valt die "moderniteit" wel mee.

Nostalgie en het romantiseren van bepaalde dingen kan ook leuke tijdsbesteding zijn, #vroegerwasallesbeter.

Ik wens de OP veel succes en een mooie zoektocht.


Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor Pti » za 09 mar 2024, 18:00

Volgens mij is dat afserveren onderdeel van het "nieuw=\=beter" citaat dat Frans aanhaalde Swirly ;) Volgens mij is hier een prima constructieve discussie gaande over of de E61 nog wel relevant is. Er is in ieder geval voldoende sentiment voor en tegen dat oude stukje techniek.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor fransg » za 09 mar 2024, 18:42

Het spijt me als je je afgeserveerd voelt
Absoluut niet, geen probleem, geen verontschuldigingen nodig.

Ik kwam gewoon een leuk citaat tegen over de vaderlandse politiek waarbij ik ineens een parallel zag met onze wereldomvattende gesprekken hier ;-)

Het was als het ware 'tongue in cheek'

Men zou eerder kunnen zeggen dat het niet aardig is van mij om zo'n nieuw apparaatje bij voorbaat af te serveren want dat ik gelijk heb is een ding maar het is ook weer niet nodig dat ik dat er zo in wrijf. :lol:
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor koffiebert » di 12 mar 2024, 18:09

Bedankt voor alle goede (en grappige :-) info. Handig ook de voorbeelden van bepaalde apparaten, waarbij opvalt dat het merendeel niet in het lijstje aanbevolen apparaten staat. Zou wel handig zijn.
Op youtube zijn veel filmpjes te zien over E61 waarbij temp.stabiliteit een beetje een ding is, vooral bij de niet- of minder elektronisch ondersteunde apparaten. Voor een beginner dus allemaal lastig de mate daarvan in te schatten. Wat is eigenlijk een tegenhanger van E61? Of anders gezegd, zijn daar ook standaard benamingen voor? Een Profitec GO lijkt me een voorbeeld, maar is dat ook een specifieke zetgroep? Ik zou wel eens willen kijken in een winkel waar wat apparaten naast elkaar te zien zijn. Zijn daar nog tips voor, een beetje in het midden van het land?
Volgens mij ontstaat er hier wat verwarring tussen machines met een e61 zetgroep en de verschillende types espressomachines in het algemeen, als in single boiler, warmtewisselaar en dual boiler. Van alle drie die types zijn er namelijk wel machines die zijn uitgevoerd met de e61 zetgroep.
Daarnaast zijn er tal van afgeleiden van de E61 zetgroep, met bijvoorbeeld een elektromechanisch bediende 3wegklep, andere pre-infusie of wijze van verwarming anders dan de thermosyphon. Kan er allemaal heel anders uitzien, maar het idee achter de werking is allemaal precies hetzelfde. Zo stabiel mogelijke temperatuur, zachte infusie/aanloop naar extractiedruk en afvoeren van de restdruk door een uitlaatventiel.

Misschien is de vraag niet helemaal duidelijk, omdat er hele goede maar ook hele slechte machines zijn, die zijn uitgevoerd met een e61 zetgroep. En om het extra verwarrend te maken is er ook nog een machine die de Faema E61 mag heten, de grondlegger :)
Ja inderdaad, realiseerde me dat ook wel. De vraag was eigenlijk meer, welke zetgroepen zijn er aangezien de E61 zo specifiek benoemd wordt alszijnde een zetgroep. Je antwoord is wel duidelijk en eigenlijk wel voldoende antwoord. Dank.

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor koffiebert » di 12 mar 2024, 18:16

Temp stabiliteit is inderdaad een ding met de E61. Dit is een van de meest belangrijke variabelen om je koffie extractie mee te beïnvloeden. Ik vind het heel prettig dat ik deze makkelijk kan aanpassen en weet dat hij dan ook de temp heeft die ik heb ingesteld. Niet iedere E61 kan dit, de meeste kunnen dit niet of hebben verschillende manieren nodig om dit wel te bereiken. Het is fijn dat iedereen hier benoemd dat het een prima platform is en dat klopt ook maar dat sluit tegelijk niet uit dat het ook beter kan.

Bij een machine met een saturated groep zoals de Go heb je hier veel minder last van. Als je voor een E61 gaat zou ik in ieder geval naar een met PID zoeken. Dan is het meestal nog niet perfec;-)t zeker als je een paar shots achter elkaar zet.

Als je alleen espresso drinkt zou ik de Go zeker doen. Als je echt veel melk drankjes doet dan denk ik dat je op termijn wel makkelijker wil kunnen stomen. Of je doet er natuurlijk een nanofoamer oid naast.

Zoals altijd zou ik vooral je budget aan een grinder besteden.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk
Lijkt me een goed advies, waarvoor ook dank. In het verlengde nog wel weer een vraag; ik ben er inmiddels achter dat het voor mij gezien de lange opwarmtijd (relatief) de E61 niet de eerste keuze zal zijn toch. En ook geen voorstander ben van aan laten staan of met WiFi stopcontacten ed te gaan werken. Dan nu de vraag :-) is bekend of de Profitec Go meerdere versies heeft? Ik las dat het soms Pro 100 genoemd wordt en op Duitse sites wordt aangeprezen dat de 'nieuwe versie' een snellere opwarmtijd heeft.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor Dirk Jan » di 12 mar 2024, 18:31

Voor een snelle opwarmtijd, kijk eens naar machines met een thermoblock. QuickMill of Ascaso.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron