Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor koffiebert » ma 25 mar 2024, 20:43

- temp aangepast (verhoogd vanaf 92 graden) , stap voor stap. Ben inmiddels op 110 graden. Helpt allemaal niks.
- maling fijner gezet, kan niet meer fijner. 30 gram espresso in bijna 35 seconden uit 18 gram koffie. Nog zuur.
- dosering teruggebracht naar 17 gram, nog zuur.
- 4 soorten koffies, vers gebrand en ook minder vers. goede branders ook. verschillende soorten, ook Brazil.
- Ec waarde aangepast in adv setting. Temp boiler 10 graden hoger. Ec > 10.

Het help allemaal niks, word er echt helemaal €€##@ziek van. Ik had een Delonghi dingetje van 90 euro. koffie bijna altijd goed. Waar ben ik aan begonnen. Hoort espresso soms zo zuur? Dan gaat alles er weer uit, want niet te hachelen.

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor Swirlyespresso » ma 25 mar 2024, 20:51

Jammer dat het niet bevalt, soms kan koffie wel frustratie opleveren.

Basis regel is geloof ik om langere extractie te doen als het zuur is. Dan is 30 voor 18gr niet super lang, probeer eens 18gr in 38-40gr uit.

Soms kan koffie ook wat scherp zijn als je niet lang genoeg laat rusten maar het lijkt me niet dat dit het probleem is als je alles al heb geprobeerd.

Welke molen gebruik je?

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor fransg » ma 25 mar 2024, 20:56

- 4 soorten koffies, vers gebrand en ook minder vers. goede branders ook.
Welke dan exact van welke branders en wat noem je vers?
Hoort espresso soms zo zuur? Dan gaat alles er weer uit, want niet te hachelen.
Heb je van precies die zelfde bonen bij de winkel of de brander waar je die haalde ook lekkere espresso ervan geproefd?

En zo niet waarom niet?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor Swirlyespresso » ma 25 mar 2024, 21:05

110 graden is zeker te hoog trouwens. 93-94c zou ongeveer de sweet spot moeten zijn.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor bobbee » ma 25 mar 2024, 21:16

- temp aangepast (verhoogd vanaf 92 graden) , stap voor stap. Ben inmiddels op 110 graden. Helpt allemaal niks.
- maling fijner gezet, kan niet meer fijner. 30 gram espresso in bijna 35 seconden uit 18 gram koffie. Nog zuur.
- dosering teruggebracht naar 17 gram, nog zuur.
- 4 soorten koffies, vers gebrand en ook minder vers. goede branders ook. verschillende soorten, ook Brazil.
- Ec waarde aangepast in adv setting. Temp boiler 10 graden hoger. Ec > 10.

Het help allemaal niks, word er echt helemaal €€##@ziek van. Ik had een Delonghi dingetje van 90 euro. koffie bijna altijd goed. Waar ben ik aan begonnen. Hoort espresso soms zo zuur? Dan gaat alles er weer uit, want niet te hachelen.
Lager doseren en fijner malen, dan haal je de bitters omhoog en maak je de zuren wat minder. Zuur is vaak over extractie dus wil je wat minder snelle extractie tenzij erg licht gebrande bonen hebt gekocht, die smaak is dan gewoon zuur van de boon. Beetje pre infusie op 2 of 3 bar kan ook helpen als mogelijk is met jouw machine. En zo ga je telkens wat aanpassen om bij de smaak te komen die jij wenst.

En wat hierboven ook al is gevraagd, welke maler want een inferieure maler kan zorgen voor over extractie en dus een zure bak.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor koffiebert » ma 25 mar 2024, 21:27

dank vast voor de reacties. Dat helpt sowieso al. :-).

- ethiopie, Cerrado, Guatamala
- brander Cafe du jour (al heel lang altijd tevreden. dus ja, zeker v dezelfde bonen goede resultaten). Ook andere brander in Dieren. Heerlijke bonen, Guatamala
- versheid: 7 dagen tot 2 maanden verschil
- maler: Sage smartgrinder pro .

Ik had na enorm veel lezen over dit onderwerp nog 1 dingetje niet geprobeerd en dat was (veel) groffer malen om te testen. En dat heeft voor het eerst geen zure koffie opgeleverd. 58 gram 'espresso' in 17 seconden. Misschien vanaf hier eens de andere kant op werken (steeds beetje fijner malen, water temp voorzichtig aanpassen)?
Zuur door overextractie kan dus ook nog? Dat maakt t wel ingewikkeld. Vaak wordt onder extractie genoemd als oorzaak, evenals te lage temperatuur (waar ik al uren mee bezig ben geweest, niet makkelijk te meten)
Laatst gewijzigd door koffiebert op ma 25 mar 2024, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor Swirlyespresso » ma 25 mar 2024, 21:28

De light roasts die bij veel roasters populair zijn, kunnen behoorlijk heftig zijn in vergelijking met een delonghi/nespresso. Je noemt terecht al Braziliaanse koffie die vaak wat traditioneel kan zijn.

Ik zou nog even weg blijven van single origin koffie, die zijn vaak toch iets lastiger correct af te stellen dan een blend. Ook kunnen ze soms intense smaken hebben die dan als zuur worden ervaren maar door anderen als verfrissende acidity genoten worden. Probeer het met een medium of donkere roast blend en kijk hoe dat bevalt. Bij blends heb je vaak de choco/caramel/noot/kruidige tonen die wat toegankelijker zijn.

18 in 36-40gr uit in 25-35sec, dus ik denk dat je wat grover kan malen.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor HanR » ma 25 mar 2024, 21:33

Het ligt aan de molen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor fransg » ma 25 mar 2024, 21:44

Het ligt aan de molen.
Dat denk ik ook.

Zonde van de bonen.

https://www.sageappliances.com/eu/nl/pr ... cg820.html
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor Rosanne » ma 25 mar 2024, 23:11

Waar in de buurt woon je als ik vragen mag?
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron