Handleiding voor de beginner in espresso

Gebruikersavatar
Woeste Wobbe
Berichten: 2
Lid geworden op: za 01 okt 2016, 22:53

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Woeste Wobbe » zo 02 okt 2016, 00:39

Goede info hier! Bedankt voor het nemen van de tijd om arme in het duister tastende stakkers op weg te helpen!

Nadat mijn Krups 4050 (upgrade van DeLonghi en aanverwante witgoeddingen maar veel fijner dan de normale koffie en senseo) na vier trouwe jaren niks meer deed en aansluitend een jaar oploskoffie (gatsie!) liep ik een maand geleden een Laurentis Leone tweegroeps tegen het lijf.
Nu moet ik problemen tackelen met de aansluiting (water & stroom) dus ik ging zoeken. En zo kwam ik hier.

Hopelijk krijg ik de oude dame aan de loop!

Groet van een nieuw lid, Henk (Groningen)

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Spironski » zo 02 okt 2016, 02:04

Hoi Henk, welkom op het forum. Spannend, die Leone, houd ons op de hoogte!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor HanR » zo 02 okt 2016, 22:04

Welkom!
In ieder geval val je met je neus in de spreekwoordelijke boter met een Leone SAE/2.
Met cappucinatore en koelkast vrees ik. :mrgreen:
Nee, geen slechte machine, maar als je een machine hebt getroffen welke een jaar of langer heeft stilgestaan is de ellende vaak niet te overzien. Niet voor niets dat ze voor weinig op Markplaats staan.
Als je een gerenoveerd exemplaar hebt, heb je het getroffen.
In ieder geval zijn er meerdere forumleden (waaronder ondergetekende) die een dergelijke machine al eens binnenstebuiten hebben gekeerd.
Mocht je de handleiding/servicemanual willen hebben, stuur me dan even een PB.
Succes met de machine.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Pti » ma 03 okt 2016, 08:48

Ik heb zo'n machine ooit praktisch kado gegeven aan een lokale bakkerij waar hij al ruim 3 jaar met minimaal onderhoud dagelijks prima bakkies staat te pruttelen. 1x de droogkookbeveiliger kapot en omgelust verder nog noooit problemen gegeven. *tikt af*
Dus de machines zijn niet perse bodemloze putten, maar als je zo'n ding wil "restaureren" moet het wel voor de hobby zijn want de waarde zal namelijk nooit meer dan een paar honderd euro komen.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor HanR » ma 03 okt 2016, 10:34

Dit allemaal onder het motto:
"Heb moed, geen spijt. Renoveren duurt geen eeuwigheid!".
Als je het ding serieus wilt aanpakken, dan heb ik tegen een symbolische vergoeding alle ringen en ringetjes nog wel voor je.
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat de meeste van dit soort machines op marktplaats niet zonder meer in gebruik kunnen worden genomen.meestal zijn deze "werkend weggezet". Bijna een garantie voor minstens een nieuwe pomp.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Pti » ma 03 okt 2016, 11:03

Haha inderdaad! Ik heb dat "werkend afgekoppeld" echt nog nooit geloofd. Gelukkig gaan ze bij ons toch helemaal uit elkaar, maar soms moet er letterlijk hamer en beitel aan te pas komen om de plak asfalt uit de groep te krijgen....

Gebruikersavatar
Woeste Wobbe
Berichten: 2
Lid geworden op: za 01 okt 2016, 22:53

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Woeste Wobbe » di 04 okt 2016, 11:36

Bedankt voor het warme welkom :)

Inderdaad: Marktplaats, werkend weggezet, 75 euro.
Geen cappucinatore of koelkast. Komt van Paviljoen Meerzicht aan het Zuidlaardermeer.

Vorige week had ik haast:

Afbeelding

Hopelijk heb ik de pomp hiermee ZELF stukgemaakt, dat zou beter voelen.. (pomp ziet er redelijk nieuw uit) maar ik hoorde slechts een licht gezoem met bovenstaande opstelling en verder gebeurde er niks behalve het warm worden van de boiler dus ik moet maar even wachten tot ik waterleidingwaterdruk heb.

Juist omdat dit soort joekels makkelijker te repareren en revideren en aan te passen zijn, besloot ik tot aankoop.
Ik ben blij dat er hier ervaring is met dit apparaat!
Hopelijk komt m'n kameraad vanavond het water aansluiten en daarna maar verder zien.

Als er dan vragen bij omhoogborrelen, op welke plek kan ik die dan het beste stellen?


edit: alles lijkt te werken.

edit 2: nog steeds geen idee waar ik vragen kan stellen over dingen die niet helemaal goed gaan, en dat zijn er toch een paar. Moet ik aannemen dat jullie stilzwijgen betekent dat ik maar ergens op dit forum iets moet gaan aanrommelen hier? Het liefst heb ik een aanwijzing wat ik moet doen als ik een vraag heb over mijn nieuwe machine. Moet ik dat hier plaatsen of een nieuw topic/draadje aanmaken? Of hangt dat af van het feit of ik een makkelijk beantwoordbare vraag heb of een moeilijk beantwoordbare vraag? En mag of moet ik dat zelf beoordelen? Of ik heb niet goed gekeken naar de (beginners-) info hier; kan iemand me dan zeggen waar ik moet kijken?
Laatst gewijzigd door Woeste Wobbe op di 11 okt 2016, 05:10, 2 keer totaal gewijzigd.

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor mutsje » vr 07 okt 2016, 22:18

Toch maar eens lid geworden van een koffiepraat forum, ik zit al op een draadje op gathering.tweakers.net over koffie en tunen/tweaken maar nog nooit echt een forum waar uitsluitend over koffie wordt gepraat en natuurlijk reparatie/onderhoud. Mooi introductiestuk nooit geweten dat er zoveel bij kwam kijken eigenlijk. 11 jaar lang alles op gevoel gedaan. Mijn machine een ECM Giotto Premium is voor het eerst naar een toko geweest voor groot onderhoud. Draait weer als een zonnetje en na veel lezen besloten mijn Rancillio Rocky te verkopen om binnenkort een Quamar M80E te kunnen verwelkomen. Dat zal nog even wennen worden om alles in te stellen. Ook wil ik een naked portafilter aan gaan schaffen maar ja.. elke hobby kost geld en ik heb veel hobby's :) Ik ga zeker dit forum vaak bezoeken en af en toe posten.


hans aka mutsje oet Leiden (origineel Grunn)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor fransg » vr 07 okt 2016, 22:24

Welkom!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor @3aan » za 08 okt 2016, 01:24

Hans aka Mutsje (wat een naam) ;-)

Als je een PF over hebt kan je eenvoudig met een gatenzaag er een blote van maken, is een redelijk goedkope oplossing.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron