Handleiding voor de beginner in espresso

Confusius
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 22:27

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Confusius » vr 25 nov 2016, 23:00

Vol of Halfautomaat?
Ik weet het dankzij deze site niet meer!

Ik was van plan om een volautomaat van Delonghi te kopen. Volgens vele sites is de Delonghi ECAM 22.110B de best buy.
Door jullie ben ik gaan twijfelen of dit wel de beste oplossing is.

Het zit zo. Ik houd van lekkere koffie en wil eindelijk met verse bonen gaan werken in plaats van met oploskoffie en van die senseo achtige praktijken. Nu heb ik net een nieuw huis en een grote verbouwing achter de rug. Een koffie apparaat is een van de dingen die ik binnenkort wil gaan aanschaffen.

Gezien het feit dat ik nog wel wat meer dure dingen moet aanschaffen wil ik maximaal tussen de 300 á 400 € uitgeven aan materiaal.
Voor wie zet ik koffie? Mijn wederhelft drinkt geen koffie dus voornamelijk voor mezelf. Vandaar de vraag: Is het zetten van een espresso/cappuccino zoveel lekkerder via een halfautomaat dan via een volautomaat als de Delonghi 22.110B?

Alvast bedankt..

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Spironski » vr 25 nov 2016, 23:41

Krijg toch de indruk dat je niet de hele handleiding hebt gelezen, de antwoorden staan er eigenlijk wel in. Maar goed:

- Voor dat bedrag ga je het met een half-automaat niet redden, er moet immers ook nog een decente maler bij. Budget minstens verdubbelen. Op de langere duur is het echter een stuk goedkoper dan een superautomaat, omdat ze meestal veel langer meegaan en goed te servicen zijn.
- Een superautomaat gebruik je in eerste instantie voor het gemak. Goed gebruikt en onderhouden kan het heel behoorlijke koffie zetten. Ze zijn over het algemeen wel onderhoudsgevoelig.
- Ga je voor smaak: half-automaat (maar absoluut met een maler). Maar dan maak je er ook een beetje een hobby van, je moet er wel wat aandacht aan besteden.
- interesseert je dat hele koffie-gedoe niet echt: geen half-automaat nemen. Gebruik dan lekker een superautomaat en accepteer de compromissen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Confusius
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 22:27

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Confusius » za 26 nov 2016, 00:46

Krijg toch de indruk dat je niet de hele handleiding hebt gelezen, de antwoorden staan er eigenlijk wel in. Maar goed:

- Voor dat bedrag ga je het met een half-automaat niet redden, er moet immers ook nog een decente maler bij. Budget minstens verdubbelen. Op de langere duur is het echter een stuk goedkoper dan een superautomaat, omdat ze meestal veel langer meegaan en goed te servicen zijn.
- Een superautomaat gebruik je in eerste instantie voor het gemak. Goed gebruikt en onderhouden kan het heel behoorlijke koffie zetten. Ze zijn over het algemeen wel onderhoudsgevoelig.
- Ga je voor smaak: half-automaat (maar absoluut met een maler). Maar dan maak je er ook een beetje een hobby van, je moet er wel wat aandacht aan besteden.
- interesseert je dat hele koffie-gedoe niet echt: geen half-automaat nemen. Gebruik dan lekker een superautomaat en accepteer de compromissen.
Bedankt voor jouw reactie!
Zal brugman moeten opgraven om het budget te verdubbelen. 600/700€ voor een koffie apparatuur komt er niet door momenteel.

Maar ik begrijp in ieder geval dat met wat oefening je met een halfautomaat en vers gemalen bonen een stuk lekkerder koffie zet. Helemaal als ze recent gebrand zijn.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor @3aan » za 26 nov 2016, 01:45

Er worden op MP regelmatig goede machines aangeboden en een ex HoReCa maler ernaast en je kan voor niet alteveel met die verse bonen uutstekende koffies zetten, vergt uiteraard oefening en vooral doorzettingsvermogen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Spironski » za 26 nov 2016, 17:01

Zal brugman moeten opgraven om het budget te verdubbelen. 600/700€ voor een koffie apparatuur komt er niet door momenteel.

Maar ik begrijp in ieder geval dat met wat oefening je met een halfautomaat en vers gemalen bonen een stuk lekkerder koffie zet. Helemaal als ze recent gebrand zijn.
Het onderhoud van een goede semi-automaat is daarentegen denk ik een stuk goedkoper -en goed zelf te doen- dan dat van een Super. Daar mag je na anderhalf jaar gebruik toch wel rekenen op een beurt van zo'n €150 (mits je niet zelf heel handig bent). En vaak zijn ze na een jaar of 5-6 economisch op. De heel matige malertjes moeten dan vervangen worden enzo, en dat kan dan niet meer uit. Een Semi gaat met normaal onderhoud makkelijk 20 jaar mee, en vaak langer.

En inderdaad kan je met een Semi veel lekkerder en bijzonderder koffie zetten dan met een Super. Maar niet eerder dan dat je ermee hebt leren werken en je er een goede maler naast hebt staan.

Verse bonen zijn altijd een voorwaarde eigenlijk, en inderdaad zo kort mogelijk van tevoren malen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor fransg » za 26 nov 2016, 17:25

En inderdaad kan je met een Semi veel lekkerder en bijzonderder koffie zetten dan met een Super. Maar niet eerder dan dat je ermee hebt leren werken en je er een goede maler naast hebt staan.
In de nationale Volkskrant leggen ze het vandaag ook nogeens uit:
vk1.png
vk2.png
vk3.png
vk4.png
vk5.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor fransg » za 26 nov 2016, 17:25

vk6.png
vk7.png
vk8.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
2linker
Berichten: 49
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 19:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor 2linker » zo 08 okt 2017, 19:30

Dit is echt een uiterst verhelderend draadje, dat ik inmiddels een paar keer gelezen heb. Maar, ook na het kijken van diverse filmpjes, blijf ik met een vraag zitten. Meten jullie de tijd dat de espresso doorloopt? Zo ja, Hoe? Of meten jullie de hoeveelheid vloeistof die eruit komt? Zo ja, hoe? Of hoe anders?

Ik bedoel het volgende. Er wordt enerzijds gesproken over een brewratio, anderzijds over een doorlooptijd (van 20 tot 25 seconden). Maar ik zie op de meeste machines geen weegschaaltje waar je het kopje op zet, of een timer die het aantal seconden aangeeft. Hoe maken jullie dan je espresso? Je horloge? Op gevoel? Op de vullingsgraad van je favoriete kopje?

En als je een nieuwe boon uitprobeert, ga je dan wel wegen, meten en/of timen?
Filter: Lido E/Aeropress
Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari
Functioneel: DeLonghi Magnifico S

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Pti » zo 08 okt 2017, 19:46

We wegen de ingaande koffie (droog) en de uitgaande koffie (nat) in grammen met een klein weegschaaltje dat tussen het kopje en de lekbak past. Dit om de brew-ratio te bepalen, hoewel dit door vele ook dikwijls op gevoel gedaan wordt wil je altijd de middelen voor handen hebben om van tijd tot tijd te kunnen controleren waar je nou eigenlijk mee bezig bent, in grammen.

Doorlooptijd is, net als brew-ratio, geen vast gegeven. Of je dit meet vanaf de eerste druppel on het kopje of dat je dit meet vanaf het moment dat je de pomp inschakelt is puur subjectief. Net als de gewenste ratios zou dit idealiter gedicteerd worden door de koffie zelf, in de praktijk ontstaat de vaagheid hieromheen vooral door het gebrek aan een standaards systeem of methode.
Zoek voor jezelf een manier die prettig en constant toe te passen is, luister en kijk zeker naar anderen maar trek vooral je eigen plan en boven alles vertrouw je eigen smaak.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor pichichi » zo 08 okt 2017, 20:08

We wegen de ingaande koffie (droog) en de uitgaande koffie (nat) in grammen met een klein weegschaaltje dat tussen het kopje en de lekbak past. Dit om de brew-ratio te bepalen, hoewel dit door vele ook dikwijls op gevoel gedaan wordt wil je altijd de middelen voor handen hebben om van tijd tot tijd te kunnen controleren waar je nou eigenlijk mee bezig bent, in grammen.

Doorlooptijd is, net als brew-ratio, geen vast gegeven. Of je dit meet vanaf de eerste druppel on het kopje of dat je dit meet vanaf het moment dat je de pomp inschakelt is puur subjectief. Net als de gewenste ratios zou dit idealiter gedicteerd worden door de koffie zelf, in de praktijk ontstaat de vaagheid hieromheen vooral door het gebrek aan een standaards systeem of methode.
Zoek voor jezelf een manier die prettig en constant toe te passen is, luister en kijk zeker naar anderen maar trek vooral je eigen plan en boven alles vertrouw je eigen smaak.
AMEN.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron