Handleiding voor de beginner in espresso

dennisgaal
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:04

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor dennisgaal » ma 13 sep 2021, 15:31

Ja hoeveelheid koffie ook verdubbelen. Met kleine bakjes en kleine hoeveelheden koffie is het veel lastiger om goede espresso te maken. En die 7 gram koffie voor een espreso is van vroeger, huidige inzichten gaan uit van meer koffie en dan vervolgens de ratio 1 gram koffie op 1.5 tot 3 espresso.
Oh, ik heb de handleiding gevolgd ;) Ik zal eens verdubbelen naar 14 gram. Wel zonde dat de voorraad bonen dan ook 2x zo snel gaat :o

Nog tips om 2 bakjes tegelijk te zetten? Want dat lijkt me zo niet (meer) mogelijk. Of is dat sowieso "not done"?
Ik heb hier ook mee zitten dubben. Meestal worden hier thuis enkele bakjes gedronken, maar ik heb meerdere keren gelezen dat het beter is om het enkele filterbakje eigenlijk weg te gooien. Wat ik heb gemerkt is dat bij het gebruiken van het enkele filterbakje de gouden regels uit de espressobijbel (doorlooptijd, consistentie etc) eigenlijk meer van toepassing zijn dan bij het dubbele filterbakje.

Als ik voor mezelf een cappuccino zet thuis gebruik ik het dubbele filterbakje, en gooi daar het maalsel in van 5,5 seconden malen met de Eureka Mignon Specialita (heb geen weegschaal). Het filterbakje zit dan ongeveer tot de helft vol, dus ik schat zo in tussen 1 a 2 koppen in.

Ik vermoed dat menigeen op dit forum dus geen enkele espresso's maar dubbele drinkt, of is dat een verkeerde aanname? Idealiter zou het mooi zijn als ik altijd twee bakjes tegelijk kan zetten maar m'n vrouw drinkt maar één koffie per dag.

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor ronald22 » ma 13 sep 2021, 17:26

Als je een dubbele zet en je hebt deze goed gezet dan wil je partner niets anders meer. Het gaat dus om de smaak die goed moet zijn. Schrap dus 'enkel' uit je woordenboek
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

dennisgaal
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:04

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor dennisgaal » ma 13 sep 2021, 17:42

Ik zou graag continu dubbele bakjes willen zetten maar ik werk momenteel thuis vanwege de corona-regels, mijn vrouw gaat echter wel de deur steeds uit.

Al is de koffie nu erg goed, ik vind een dubbele eigenlijk iets te sterk in de cappuccino. Teneinde niet steeds het filterbakje te moeten verwisselen denk ik er hard over een extra portafilter aan te schaffen, en daar het enkele filterbakje mee te gebruiken. Het is niet ideaal maar denk ik wel de beste oplossing.
Laatst gewijzigd door dennisgaal op ma 13 sep 2021, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Pti » ma 13 sep 2021, 18:27

De andere oplossing is een groter kopje, dan past er iets meer melk bij dat dubbel shot ;)

dennisgaal
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:04

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor dennisgaal » ma 13 sep 2021, 18:34

Dat is uiteraard ook een mogelijkheid ;)

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor GuidovW » ma 13 sep 2021, 20:51

Of iets minder koffie gebruiken, dan is hij minder krachtig.... :P
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

dennisgaal
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:04

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor dennisgaal » ma 13 sep 2021, 21:06

Of iets minder koffie gebruiken, dan is hij minder krachtig.... :P
Is ook logisch maar waar het dan wringt is dat je nooit aan de 25 seconden doorlooptijd komt met een klein beetje koffie in een dubbel filterbakje. Voor zover ik kan zien gebruikt 90% van de koffie-experts op dit forum het dubbele filterbakje, en zet, neem ik aan, ook dan dus telkens weer een dubbele espresso.

Hoe doen deze experts het als ze één bakkie willen zetten? Met het enkele filterbakje en daarmee de bekende waarden opvolgend, of met een brouwsel dat niet volgens de algemene espressoregels gemaakt wordt?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor fransg » ma 13 sep 2021, 21:53

Een goede vriendin van me zet met haar Rocket E61 en een 18g filterbakje in het portafilter telkens gewoon een heel klein beetje espresso, en doet daar heel veel melk bij. De eerste toen seconden van de espresso levert een dikke krachtige extractie op, en dat met heel veel melk vindt ze lekker.

Mag gewoon!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Willemduijv
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 19:21

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Willemduijv » di 14 sep 2021, 17:36

De dubbele uitloop gebruiken. Twee kopjes eronder. En dan de lekkerste uitkiezen..

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Dirk Jan » di 14 sep 2021, 18:58

Hier heb ik een hele tijd het enkelbaks filter gebruikt. Stopte daar max 11 gram koffie in en hield me aan de maximaal 35 seconden doorlooptijd. Iets langer doorlopen vind ik geen probleem, maar dat is een smaak dingetje.
Het lastige met enkelbaks en een dubbelbaks filter op dezelfde dag werken is dat ze een andere maalgraad nodig hebben en dat is best "vermoeiend".
Daar heb ik met twee machines overigens ook wel "last" van. Maar dat maakt het nou net zo leuk. En straks staan hier twee koffiemolens ;-).
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron