Handleiding voor de beginner in espresso

thedude
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 16:22

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor thedude » do 27 aug 2020, 15:11

Haha, grappig, ben juist van mn 14 gram bakje naar 7 gram gegaan omdat ik dacht zo het kom verbeteren. Maar thanks voor de tip, ga me daar op richten!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik ben nog maar een week bezig met de MaraX en ik heb tot nu toe enkel maar het volgende gedaan:

Filter: 9-11 coffee filter
Gemalen koffie: 9 gram koffie (6 sec bonen malen)
Aantal sec koffie: 20-25 sec voor 1 bakje koffie

Is het dus beter om de 18-21 gram filter te pakken met dezelfde hoeveelheid koffie en aantal sec (20-25 sec)?

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor DeepnGroond » do 27 aug 2020, 16:24

Ja, alleen dubbele bakjes gebruiken.

thedude
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 16:22

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor thedude » do 27 aug 2020, 16:29

Ja, alleen dubbele bakjes gebruiken.
Thanks! Maar dan wel 7-9 gram gemalen koffiebonen gebruiken? Of dit ook verdubbelen met dezelfde doorlooptijd (20-25 sec)?

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor DeepnGroond » do 27 aug 2020, 16:54

Ja hoeveelheid koffie ook verdubbelen. Met kleine bakjes en kleine hoeveelheden koffie is het veel lastiger om goede espresso te maken. En die 7 gram koffie voor een espreso is van vroeger, huidige inzichten gaan uit van meer koffie en dan vervolgens de ratio 1 gram koffie op 1.5 tot 3 espresso.

thedude
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 16:22

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor thedude » do 27 aug 2020, 17:17

Ja hoeveelheid koffie ook verdubbelen. Met kleine bakjes en kleine hoeveelheden koffie is het veel lastiger om goede espresso te maken. En die 7 gram koffie voor een espreso is van vroeger, huidige inzichten gaan uit van meer koffie en dan vervolgens de ratio 1 gram koffie op 1.5 tot 3 espresso.
Oh, ik heb de handleiding gevolgd ;) Ik zal eens verdubbelen naar 14 gram. Wel zonde dat de voorraad bonen dan ook 2x zo snel gaat :o

Nog tips om 2 bakjes tegelijk te zetten? Want dat lijkt me zo niet (meer) mogelijk. Of is dat sowieso "not done"?

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor DeepnGroond » do 27 aug 2020, 17:57

Wanneer je hierboven in bijv. de berichten van september 2019 gaat zoeken kom je wat meer en recentere tips tegen.

thedude
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 16:22

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor thedude » vr 28 aug 2020, 13:50

Ja hoeveelheid koffie ook verdubbelen. Met kleine bakjes en kleine hoeveelheden koffie is het veel lastiger om goede espresso te maken. En die 7 gram koffie voor een espreso is van vroeger, huidige inzichten gaan uit van meer koffie en dan vervolgens de ratio 1 gram koffie op 1.5 tot 3 espresso.
Oh, ik heb de handleiding gevolgd ;) Ik zal eens verdubbelen naar 14 gram. Wel zonde dat de voorraad bonen dan ook 2x zo snel gaat :o

Nog tips om 2 bakjes tegelijk te zetten? Want dat lijkt me zo niet (meer) mogelijk. Of is dat sowieso "not done"?

Flink wat geexperimenteerd. Groter bakje met dus meer gemalen koffie (+/- 17g) op 20 sec doorlooptijd voor 30 gram koffie gedaan volgens: https://www.youtube.com/watch?v=zXDI-swjL94

Veel meer smaak aan de koffie, maar ook erg bitter! Misschien moet ik nog even wennen ;)

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Dirk Jan » vr 28 aug 2020, 13:55

En nu finetunen. Deze is ook leerzaam https://youtu.be/-BT7-yOUMDM
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

thedude
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 16:22

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor thedude » vr 28 aug 2020, 15:32

En nu finetunen. Deze is ook leerzaam https://youtu.be/-BT7-yOUMDM
Dat is inderdaad handig!

Ik doe even een stap terug in de hoeveelheid en ga toch terug naar de kleinere bakjes. Brute Bonen vermeld:

Teveel koffie: Bij hoge dosering koffie krijg je meer zuren. Zelf zitten we rond de 8-9 gram per espresso. Bij een volautomaat beïnvloed je dit door meer water te gebruiken per kopje, of door de sterkte aan te passen.

Dit smaakt bij de MaraX (bij mij dan) in ieder geval beter dan de 17-18 gram, heel bitter! ;)

Gebruikersavatar
Vincenzio
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 feb 2021, 19:57
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Vincenzio » di 09 mar 2021, 20:18

Hulde aan degene die het stuk in de eerste post heeft geschreven. Hier ga ik vaak naar terug grijpen. Dank! 8-)


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten

cron