Eerste aankoop!

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor @3aan » wo 09 jan 2013, 16:13

Als je een echt mooi machine wilt scoren, 2 boilers en rotatiepomp; http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... 257#p44869
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor Spironski » wo 09 jan 2013, 16:18

Mja daar had ik ook aan gedacht, maar VWA was geen optie (zie 3-de post in dit draadje).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
eleonardo
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 00:03

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor eleonardo » wo 09 jan 2013, 17:51

Op Koffie-netz.de worden met regelmaat 2e hands Bezzera BZ99 HX machines aangeboden. Zijn daar erg poplulair. Klassieke vormgeving zonder E61 maar heel eenvoudige temperatuurbeheersing. Voor 500 euro moet dat makkelijk lukken. Zijn over het algemeen betrouwbare jongens daar zeker als ze al een tijdje op het forum meedoen. Kijk gerust nog een maand of 3 terug in de betreffende rubriek.
Dat zou betekenen dat ik naar DLD zou moeten rijden. Ik vond Zwolle al een heel end en mijn auto is niet de zuinigste. Ik weet niet of dat zo kostendekkend is. Als optie hou ik 't erbij, maar dan niet de eerste, toch bedankt.
Eleo!!! :mrgreen:
:mrgreen: :W

Allemaal jouw schuld dat ik me nu in de schulden steek :P
Als je een echt mooi machine wilt scoren, 2 boilers en rotatiepomp; http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... 257#p44869
Ti's een vaste wateraansluiting en wel écht boven mijn budget :(
Helemaal als er nog allemaal dingetjes bijkomen, zoals Spironski opsomde.
Eleo blij dat je blij bent met mijn molen, is ie op een goeie plek bij een liefhebber nl. :)
Ik denk inderdaad dat je mp goed in de gaten moet houden en de Domobar links (Single boilers) moet laten liggen. Met een beetje geduld kun je jou budget een mooie HX of DB kopen. En net als bij mij gelijk bellen en niet bieden zodat de prijs opgedreven wordt.
Dat is het plan :) Ik ben er blij mee, en bedankt voor je uitleg! Koffie was ook lekker trouwens. :mrgreen: Nu snel boontjes halen en ermee spelen. Dan ben ik wat vaardiger als de echte koffiemachine arriveert.
Terugweg reed ik overigens een stúk sneller :lol:
En nu weer even terug naar het topiconderwerp:

Vergeet die Domobars (tenzij het de Domobar Junior of Super is). Die "gewone" Domobar is een SB en zó bekend dat iedere beginneling ernaar zoekt en die machines bijgevolg meestal te duur worden verkocht.

Inderdaad kan je meestal kijken of de machine twee kranen heeft, naast de stoomkraan ook een heetwaterkraan. Dan is het een HX of een DB (ook goed).

Kijk HIER eens en klik "list of E61 machines" aan. Daarin staan machines met een E61 groep, ter oriëntatie. Het zijn niet allemaal HX-en of DB's, maar veel wel. Krijg je een beetje een idee over wat er allemaal te koop is... ;) .

Ah, een lijst. Bedankt! Nu maar hopen dat ik een tegenkom op MP, of hier.

Heb iig weer een hoop te lezen :)
Carpe diem, bitx!

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor @3aan » wo 09 jan 2013, 18:10

Mja daar had ik ook aan gedacht, maar VWA was geen optie (zie 3-de post in dit draadje).
Een driede post? :D voor een vastwater aansluiting heb je slangetjes die 8mm doorsnede zijn en die kunnen 20 bar hebben, die slang kost iets van 2 euro de meter en je kan er ook nog eens met snelkoppelingen mee werken, dan heb ik het niet over de afvoer, lijkt me stug dat je geen 8mm slangetje weg kan moffelen, ik gebruik zelf ook dat systeem werkt perfect.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De slang wordt aan-geknepen met zo'n O-ring-klemmetje met 2 van die uitstulpingen, gewoon met de nijptang. ;)

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
eleonardo
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 00:03

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor eleonardo » wo 09 jan 2013, 18:33

Ja, als je iets weet is het altijd makkelijk :P
Maar, voorlopig ga ik voor een losstaand apparaat. :)
Carpe diem, bitx!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor fransg » do 10 jan 2013, 10:22

Ja, als je iets weet is het altijd makkelijk :P
Maar, voorlopig ga ik voor een losstaand apparaat. :)
Echt, het is zo simpel! Ik heb het vanochtend zelf kunnen (laten) doen:

http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =11&t=4397
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
eleonardo
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 00:03

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor eleonardo » do 10 jan 2013, 16:13

Nee, nee, da's echt niks voor mij. Ik zou dan iemand bellen. Ieder z'n vak!

Enfin, nog niks gevonden, dus maar weer MP afstruinen.
Carpe diem, bitx!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor fransg » do 10 jan 2013, 16:31

Nee, nee, da's echt niks voor mij. Ik zou dan iemand bellen. Ieder z'n vak! Enfin, nog niks gevonden, dus maar weer MP afstruinen.
De loodgieter had de afgelopen weken één dag vrij gehad (eerste kerstdag) en verder elke dag van vroeg tot laat aan het werk, dus hij had geen tijd over, anders had ik 'm graag voor 2 uur extra geboekt, dan had hij het mij kunnen leren. Nu was mijn taak het maken van de foto's en dat ging wel.

Als je een beest van een machine kan kopen voor 750 Euro en de loodgieter kost je 125 Euro dan ben je toch goedkoper uit dan een populaire machine met een reservoir waar mensen zonder vastwateraansluiting 1.000 voor betalen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor Spironski » do 10 jan 2013, 16:50

Maar veel studenten zijn niet erg honkvast, en als je dan b.v. vier keer opnieuw €125 moet betalen wordt het weer duur... ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste aankoop!

Berichtdoor fransg » do 10 jan 2013, 16:54

Oh ja. Ik bezag het vanuit mijn bijna-zestigjarigen perspectief ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron