Donkere crema

Zwetje

Donkere crema

Berichtdoor Zwetje » zo 24 jan 2016, 21:18

Hallo,

Ik hoop dat jullie mij wat tips willen geven. Ik ben lekker aan het spelen met de maalgraad, grammen koffie en de extractietijd, maar ik kom er niet helemaal uit. Er is vaak 1 element wat niet klopt.

Vandaag weer een aantal espresso's gemaakt met de naked portafilter. De extractie lijkt goed (uit de naked), de zettijd klopte (25-30 sec), maar de crema was wat aan de donkere kant. Als ik het thuis barista boek er naast hou dan komt hij in het te donkere gedeelte uit. De hoeveelheid koffie was 16 gram.

Volgens het boek is het te veel koffie, of te fijne maling. Ik heb ook geprobeerd om de hoeveelheid koffie te vergroten (18 gram) en iets grovere maling te gebruiken. Nog steeds een donkere crema. Ook vind ik de koffie iets aan de zure kant, maar dit kan ook de koffie zelf zijn gezien ik geen ervaring heb met deze soort.

Hebben jullie tips om me een stapje verder te helpen? Hoe kan ik er voor zorgen dat de verhouding beter wordt?

Wat info:
Koffie: Hetkoffielab.nl Divisadero (7 dagen oud)
Hardware: Vibiemme Domobar, Nemox Lux maler, Naked porta met VST 14gr bakje

Wedj

Re: Donkere crema

Berichtdoor Wedj » zo 24 jan 2016, 21:49

Wat ik mis is hoeveel gram is jouw espresso? Je geeft aan hoeveel koffie je gebruikt maar ik mis nog het gewicht van je vloeibaar resultaat. Dan kun je nl van een brewratio uitgaan en zo finetunen.
http://sethspresso.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voorbeeld voor brewratio espresso 50% 18g coffeepoeder geeft 36g vloeibare espresso. En wat donkere crema betreft mijn wat donker gebrande malabar geeft hierbij altijd een donkere crema. Veel succes ermee
Home: ECM Technica 4 pro, Eric's thermometer, lSM 96 mod, Royal Belgian Balance syphon.
Branderij:Tokyo Syphon, La Pavoni pro, Moccamaster,Bialetti's,French Press,LSM 96 mod, Mahlkönig Columbia, Gene cafe, Cafemino (gas)
Werk: Demoka,Aeropress, Rok

Zwetje

Berichtdoor Zwetje » zo 24 jan 2016, 22:04

Bedankt voor jullie berichten. Het wegen van mijn espresso heb ik nog niet gedaan, enkel de 60ml (ongeveer) afgemeten. Mijn weegschaaltje past niet onder het filter maar hier verzin ik wel wat op. Ik zal de espresso's gaan wegen. (overigens is er wel een kleinere en meer precieze weegschaal onderweg). Ik zal ook wat meer informatie opzoeken over het 'brewratio' gebeuren, want daar ben ik nog niet in thuis.

Voor wat betreft het VST bakje, ik zal het lagere aantal grammen proberen. Is 13 tot 15 gram koffie maalsel niet erg weinig?

Zwetje

Berichtdoor Zwetje » zo 24 jan 2016, 22:32

Haha ik zal het eens met 14 gram proberen. Het maalsel mag dan natuurlijk ook weer iets fijner. Ik ga het morgen eens uitproberen. Het wegen gaat wel lukken, ik verzin er wel iets op. Ondertussen is er van Ebay en mooi weegschaaltje onderweg die een stuk nauwkeuriger is.

Ik ben benieuwd of het scheelt. Ik hou jullie op de hoogte.

(ps. Ik had gisteren mijn pf niet goed genoeg vast gedraaid. Mooi effect in de keuken :lol: )

Zwetje

Berichtdoor Zwetje » ma 25 jan 2016, 07:39

Ik heb vanochtend in de vroegte gelijk maar even een beetje getest, 14g en 15 gram en de espresso afgewogen met 50% brewratio. Dit ook met twee verschillende bonen gedaan. Dit omdat een van de bonen vers is (6 dagen oud), maar ik de smaak nogal zuur vind en de andere boon is wat ouder (3 a 4 weken), maar hier ken ik de smaak van.

Ik heb de maler wat fijner gezet ivm de doorlooptijd. Hier kwam ik op een bepaald moment redelijk goed uit (20-30 sec), echter bleef de cremalaag erg donker maar ook heel weinig dit keer. Ik doe iets fout, maar wat is me nog onduidelijk....

bobbee

Berichtdoor bobbee » ma 25 jan 2016, 08:01

Maal je wel wat koffie weg voordat je een nieuwe shot begint? Er blijft met een maler altijd maalsel achter in de maalkamer en het uitloopje. Als je niks wegmaalt gebruik je altijd oud maalsel als je voor een nieuwe shot maalt.
If you are brewing a very dark roast, it will form a large dome of hell that will summon Ihsahn, who will ensure that your coffee tastes like the devil.

Zwetje

Berichtdoor Zwetje » ma 25 jan 2016, 08:07

Haha bedankt voor je reactie. Even kopie op je reactie op het andere forum:

Jazeker, ik heb er een bakje naast sta waar ik eerst een aantal seconden in maal zodat ik zeker weet dat ik het nieuwe verse maalsel gebruik. Dit doe ik altijd even om de versheid te garanderen.

Erik82

Berichtdoor Erik82 » ma 25 jan 2016, 12:32

Een foto plaatsen doet wonderen. Te donkere crema is meestal een teken van een te hete temperatuur en verbrande koffie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Veel slowkoffie spul

Zwetje

Berichtdoor Zwetje » ma 25 jan 2016, 14:21

Bij deze de foto's, ik heb de volgende dingen gedaan:
Allen 50% brewratio.

Voor de duidelijkheid nog even de hardware:
- Vibiemme Domobar
- VST 14gr bakje
- Nemox Lux maler
- Brandmeesters Segundo bonen

foto 1: 14gr - 21sec - naked pf
Foto1.jpg
foto 2: 15gr - 25sec - naked pf.
Foto2.jpg
foto 3: 14gr - 33 sec - naked pf - (fijner gemaald dan de anderen).
foto3.jpg
foto 4: 14gr - 23 sec - dubbele uitloop.
foto 4.jpg
Ik hoop dat jullie kunnen zien wat er fout gaat. Ik heb ze allemaal ook even geproefd, en ik moet zeggen dat ze niet verkeerd smaken of heel erg afwijken van elkaar.

Wat me ook erg opvalt is foto 1 en 4. Die zijn met het zelfde aantal grammen koffie gemaakt, en hebben vrijwel dezelfde doorlooptijd. Toch ziet de crema er heel anders uit qua kleur, enkel door de naked pf. Ook valt me op dat bij alle espresso's de crema erg dun is.

bobbee

Berichtdoor bobbee » ma 25 jan 2016, 15:49

Niks mis mee.
Behalve de laatste.
If you are brewing a very dark roast, it will form a large dome of hell that will summon Ihsahn, who will ensure that your coffee tastes like the devil.

Terug naar “Alles voor beginners”