Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Sendar
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 jan 2016, 23:18

Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor Sendar » wo 10 feb 2016, 00:34

Beste forumleden,

Ik ben bang dat ik jullie hulp nodig heb. Een korte introductie: na een paar jaar koffie te hebben gezet met een mokapotje van Bialetti, besloten om over te stappen naar een espressomachine. Veel gelezen, veel geleerd, het oorspronkelijke budget flink opgehoogd (ik had geen idee dat een maler zo essentieel was voor goede koffie) en nu staan er sinds een week een fonkelnieuwe Bezzera BB005 en een stokoude Quick Mill 820 (bouwjaar 1984) in onze keuken.

Tot zover de introductie, nu de hulpbehoefte: we zijn inmiddels 300 gram bonen verder, maar het is nog steeds niet gelukt om een acceptabele espresso te zetten. Na veel proberen heb ik een maalgraad/tampdruk combinatie gevonden waarmee ik in 24 seconden een dubbele espresso van ongeveer 60 ml zet, maar de smaak is nog geen enkele keer in de buurt gekomen van wat het zou moeten zijn. Nou had ik niet verwacht dat ik meteen de ene na de andere godshot zou zetten, maar ik begin zo langzamerhand toch te twijfelen of het niet (deels) aan de machine ligt, in plaats van alleen maar aan mijn eigen onkunde. Zou iemand mij kunnen helpen met de volgende vragen over de QuickMill 820?

1. In de schoonmaakinstructies staat: "Na het lossen van de schroef komt ook de veer en het waterstopje (kleine metalen 'spijker') los." In mijn schroef zit een waterstopje, maar geen veer. Hoort die er wel in te zitten, of bestaan er ook versies van de 820 zonder veer? (Een nieuw veertje kost een paar euro, dus als het moet dan bestel ik die meteen even.)

2. Nadat ik na het zetten/flushen de knop uit zet, loopt er nog zeker tien seconden water uit de broeikop. Niet een paar verdwaalde druppels, maar een flinke 'regenbui'. Is dat normaal, of is er ergens lekkage? Kan het met het ontbreken van die veer te maken hebben?

3. Is het bij de Quick Mill 820 nodig om temperature surfing toe te passen? En zo ja, hoe? (Ik spoel nu vlak voor het zetten wat water door de machine, zodat het lampje aangaat. Als het lampje weer uit gaat, zet ik mijn espresso.)

En als laatste, onder het motto 'domme vragen bestaan niet': die 24 seconden doorlooptijd, wanneer beginnen die te tellen? Vanaf het moment dat ik op de knop druk, of het moment dat de eerste koffiestraal verschijnt? Bij mij zit daar zo'n 5 seconden tussen (ik heb mijn zettijd tot nu toe gemeten vanaf de druk op de knop).

Een lang verhaal, ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen!

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor SteefM » wo 10 feb 2016, 15:08

Ik heb geen ervaring met die QM, maar eh, welke koffie gebruik je, en hoe vers is die? Dat is essentieel voor een goede espresso.

En als laatste, onder het motto 'domme vragen bestaan niet': die 24 seconden doorlooptijd, wanneer beginnen die te tellen? Vanaf het moment dat ik op de knop druk, of het moment dat de eerste koffiestraal verschijnt? Bij mij zit daar zo'n 5 seconden tussen (ik heb mijn zettijd tot nu toe gemeten vanaf de druk op de knop).
Volgens mij zijn daar de meningen nog altijd over verdeeld. Wat het ook is, het is waarschijnlijk niet de oorzaak van jouw probleem: die 5 seconden verschil gaan het verschil niet vormen tussen een 'godshot' en een 'niet-acceptabele bak koffie'.
Al dit soort regeltjes zijn vooral bedoeld om je een beetje op weg te helpen; slechts een startpunt.

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor Erik82 » wo 10 feb 2016, 16:26

Helemaal met Steefm eens, zonder verse bonen is het onbegonnen werk. Dat is het belangrijkste punt ofwel ik ben ook benieuwd welke bonen je gebruikt.
Tot zover de introductie, nu de hulpbehoefte: we zijn inmiddels 300 gram bonen verder, maar het is nog steeds niet gelukt om een acceptabele espresso te zetten. Na veel proberen heb ik een maalgraad/tampdruk combinatie gevonden waarmee ik in 24 seconden een dubbele espresso van ongeveer 60 ml zet, maar de smaak is nog geen enkele keer in de buurt gekomen van wat het zou moeten zijn.
Hier zit nog een verkeerde aanname in. Probeer eens een brew ratio van 50% te halen en niet 60ml. Meten in volume is zinloos. Mooi startpunt is 16,0gr maalsel en 32,0gr espresso.

Brew ratio = (hoeveelheid maalsel / hoeveelheid espresso) *100. Een brew ratio betekend dus dat je uit 16gr maalsel 32gr espresso haalt. Je zult wel in 1/10 gram moeten meten want een weegschaal in grammen is zinloos door de veel te grote variatie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor Spironski » wo 10 feb 2016, 17:37

En waar ik nog aan zat te denken is: wanneer is je machine voor het laatst gereinigd? Als je de machine niet elke keer schoon maakt (vooral van binnen) bouwt zich al snel een aanslag van binnen op die nu niet echt bevorderlijk is voor de smaak van je espresso.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
PetervdB
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 10:11

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor PetervdB » wo 10 feb 2016, 23:47

Veertje is niet noodzakelijk bij de qm820.

Naast bovenstaande tips zou ik om te beginnen niet al te licht gebrande bonen nemen en mijn doorlooptijd iets rekken. 24 seconden vanaf begin is 20 seconden vanaf begin doorloop en dat is wel aan de korte kant. Ik zou die tegen de 30 seconden houden.

Succes!
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Sendar
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 jan 2016, 23:18

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor Sendar » do 11 feb 2016, 00:10

Dank voor jullie reacties. Ik gebruik nu de Corleone bonen van Simon Levelt, vorige week gekocht. Die haalde ik ook altijd (in gemalen vorm) voor mijn mokapotje. De info over de brewratio is interessant, en het zou zeker geen kwaad kunnen om zo'n weegschaaltje aan te schaffen, maar op dit moment zit ik vooral met de vraag of mijn machine wel goed functioneert.

Daarom nog even inhaken op mijn tweede vraag, over het langdurige nadruppelen uit de broeikop. Als ik heet water uit het stoompijpje laat komen, gebeurt hetzelfde: nadat ik de knop weer uit heb gezet, stroomt er nog zo'n tien seconden een flinke straal water uit dat pijpje. Ondertussen spoelt er nauwelijks water terug het reservoir in (een paar druppels, meer niet). Volgens mij is het bij de QM 820 de bedoeling dat het overtollige water terug naar het reservoir wordt afgevoerd... of heb ik het mis en maak ik me druk om niks?

De vorige eigenaar heeft de machine kort geleden nog schoongemaakt, maar ik weet eerlijk gezegd niet precies wat hij wel/niet heeft gedaan. Ik ga de machine daarom morgen ontkalken, kijken of dat verbetering brengt. Dank voor het meedenken alvast!

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor Erik82 » do 11 feb 2016, 07:05

Je bonen zijn in ieder geval oud dus daar zit een groot gedeelte van het probleem. Koop vers gebrande bonen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor martinierius » do 11 feb 2016, 08:09

Ontkalken is een goed idee. Best iets in je portafilter doen die de flow tegenhoudt: blind filter/stukje vershoudfolie om het water te dwingen te stromen in de richting waar het nu verstopt zit.
Dan met tussenpozen pomp starten en stoppen tot water terugkeert naar de tank bij stoppen van de pomp.
Stoompijpje een paar keer door spoelen en dan pijpje heen en weer draaien.

En verse koffie gebruiken!
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Sendar
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 jan 2016, 23:18

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor Sendar » do 11 feb 2016, 11:22

Zijn die Corleone bonen zo slecht dan? Of gewoon alles van Simon Levelt? Ik ging er vanuit dat ze (redelijk) vers gebrand zouden zijn. Er zitten hier twee koffiebranders in de buurt, Lot Sixty One en White Label Coffee, en iets verderop zit een filiaal van Brandmeesters, dus daar kan ik ook eens wat bonen halen.

Ik ga straks ontkalken, die truc met het vershoudfolie ga ik zeker proberen... wordt vervolgd!

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Quick Mill 820 - hulp gevraagd

Berichtdoor SteefM » do 11 feb 2016, 11:24

Ontkalken gaat geen gigantisch verschil maken in smaak. Als ik je verhaal zo lees, is de koffie die je zet gewoon niet lekker. Op z'n best wordt het met ontkalken ietsjes minder 'niet lekker', maar dat is nog steeds niet lekker.

Koop die verse bonen en ga daarmee aan de slag. Dat gaat wél het verschil maken tussen 'niet lekker' en 'wel lekker'.
Simon Levelt verkoopt in de regel geen verse koffie. Lot Sixty One en White Label hebben allebei verse koffie. Trakteren zit dan ook in de buurt; ze branden niet zelf maar verkopen wel koffie die voor hen gebrand is (dus vers, en op hun smaak geijkt).

Trouwens, als je daar toch in de buurt bent, neem daar meteen een espresso. Dan weet je de smaak die in die boon zit, en waar je dus naar op zoek kan gaan ;)


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron