Enkele vraagjes over Bezzera 09

Sébastien

Enkele vraagjes over Bezzera 09

Berichtdoor Sébastien » ma 02 mei 2016, 05:55

Hoi,

Ben sinds gisteren in t bezit van n 2ehands Bezzera 09. Nu heb ik n aantal vraagjes waarop ik t antwoord niet direct kon vinden op het forum. Misschien heb ik niet goed genoeg gezocht... In dat geval alvast excuus.

De vraagjes:
- hoe krijg ik de filterbakjes uit het portafilter? ik heb van alles geprobeerd, zoals met n muntje onder t randje, maar t lukt maar niet. Is er n handigheidje voor?
- ik heb op de site n onderwerp gelezen over t schoonmaken van het douchefilter (apparaat moet warm zijn), maar die instructie gold niet specifiek voor de B09. Of is t principe hetzelfde: met n platte schroevendraaier losschroeven en dan de verschillende onderdelen eraf halen en laten weken in n goedje waarvan ik de naam weer ff moet opzoeken?
- volgens mij ging de vorige eigenaar goed om met het apparaat, maar da's natuurlijk n gevoel. Wat denken jullie: zal ik zelf met n ontkalker aan de gang gaan of is t toch verstandig om het apparaat weg te brengen voor een onderhoudsbeurt?

Hopelijk kan iemand me helpen met bovenstaande vragen.

Gr
Sebas

@3aan
Contacteer:

Re: Enkele vraagjes over Bezzera 09

Berichtdoor @3aan » ma 02 mei 2016, 07:20

Het bakje haal je gemakkelijk uit met een ander bakje wat je omgedraaid met het randje onder het andere randje iets torderend omhoog wipt, of eventueel met een theelepel, doe dit wel ter hoogte van het oor!

http://www.facebook.com/A3koffie" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » ma 02 mei 2016, 07:49

t schoonmaken van het douchefilter (apparaat moet warm zijn)
af en toe het douchescherm loshalen en in de (bijvoorbeeld) Cafiza reinigen is prima.
zal ik zelf met n ontkalker aan de gang gaan
Ligt er helemaal aan wat je exact bedoelt met 'ontkalker' en met 'aan de gang gaan'. Als je er nog weinig van weet: een goede onderhoudsbeurt laten doen, daar waar je zelf mee mag kijken en veel ervan opsteken.
LONDINIUM L1 & R24 - etzMAX - Baratza Forté - COMPAK R120-> GRRR - Mignon XL - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV - Mockmill Pro 200 - FAMAG Grilletta IM5-S

Sébastien

Berichtdoor Sébastien » ma 02 mei 2016, 14:34

Het is gelukt met de filterbakjes. En ook het douchefilter heb ik losgedraaid en schoongemaakt. Viel me wel op dat er onder het apparaat een paar druppels water lagen die door een van de gaatjes in het zwarte opvangbakje onder het apparaat waren doorgedruppeld. kan dat kwaad?

met ontkalken bedoelde ik eigenlijk of ik 1 of ander goedje i het waterreservoir moet doen en dan het apparaat aanzetten en door laten lopen...

gr
sebas

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » ma 02 mei 2016, 16:38

met ontkalken bedoelde ik eigenlijk of ik 1 of ander goedje i het waterreservoir moet doen en dan het apparaat aanzetten en door laten lopen...
Dat is bij deze machines doorgaans een perfect recept voor een hoop vervolg-ellende. "Een of ander goedje" is al een onheilspellende term, dan voel je al dat je op een ravijn afkoerst, en "aanzetten / doorlopen" dat doe je met bijvoorbeeld een Nespresso machine, in feite een wegwerpding, maar liefst niet met een serieuze machine.
LONDINIUM L1 & R24 - etzMAX - Baratza Forté - COMPAK R120-> GRRR - Mignon XL - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV - Mockmill Pro 200 - FAMAG Grilletta IM5-S

Sébastien

Berichtdoor Sébastien » ma 02 mei 2016, 17:03

Hoi Fransg,

Niet doen dus ;). Het was maar n vraag; wil het apparaat namelijk zo goed mogelijk onderhouden... En kun je ook iets zeggen over die paar druppels onder het apparaat? Lijkt me niet normaal. Aan de andere kant ziet het er echt uit als n opvangbakje voor vocht...

Gr
Sebas

HanR
Contacteer:

Berichtdoor HanR » ma 02 mei 2016, 17:15

Bij en single boiler E61 machine kan de "Senseo-methode" van ontkalken nog wel.
Een BZ09 heeft echter een magneetklep tussen de boiler en de groep.
Grote kans op verstopping.

Enige remedie bij een machine waarvan je de historie niet kent, is de boiler even verwijderen.
Vervolgens ontkalken en spoelen. Je kunt dan direct controleren op lekkages en verstoppingen.
Magneetklep en opv ook even individueel ontkalken en je bent klaar.
Vervolgens altijd ontkalkt water gebruiken en je kans op problemen is een stuk kleiner.

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » ma 02 mei 2016, 17:17

kun je ook iets zeggen over die paar druppels onder het apparaat? Lijkt me niet normaal. Aan de andere kant ziet het er echt uit als n opvangbakje voor vocht...
Ik heb er geen beeld van maar het klinkt me niet spectaculair in de oren. Kun je aangeven wat jij er verontrustend aan vindt?

tohenk2

Berichtdoor tohenk2 » ma 02 mei 2016, 17:52

In het gewone water reservoir antikalk (of azijn of mierenzuur) gooien - niet zelf aan beginnen. De kans dat er kleine stukjes kalk door de machine gaan zwerven en ergens iets verstoppen is niet ondenkbeeldig.
(En azijn ... ik drink wel eens biologische appelazijn (die op eiken is gerijpt) in mijn water omdat dat goed voor me is/zou zijn, maar ... brr. Niet wat ik in mijn koffie wil proeven!)

Blindfilteren -zoals hier ergens anders beschreven op koffiepraat.nl- is iets wat je wel met enige regelmaat zelf kan doen. Dat houdt de zetgroep van binnen schoon van oude koffie en is weer wel aan te bevelen (ook met mate natuurlijk, je kan alles overdrijven.)
Laatst gewijzigd door tohenk2 op di 03 mei 2016, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

tohenk2

Berichtdoor tohenk2 » ma 02 mei 2016, 17:56

kun je ook iets zeggen over die paar druppels onder het apparaat? Lijkt me niet normaal. Aan de andere kant ziet het er echt uit als n opvangbakje voor vocht...
Doet me denken aan een anti-vacuum breaker zonder slang naar het waterreservoir. Hoop ik tenminste. Maar voor hetzelfde geld lekt er ergens iets. Toch ff laten nakijken door Kafko of BiancoNero?

Terug naar “Alles voor beginners”