Voorstelrondje en aankoopadvies

michel77
Berichten: 14
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 17:12

Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor michel77 » vr 28 jul 2017, 18:36

Het apparaat de hele dag aan laten staan lijkt me geen optie
Waarom is dat geen optie, in jouw optiek?
Voor mij persoonlijk maakt het niet uit, maar ik dacht dat het misschien niet goed zou zijn voor de machine. Als dat niet uitmaakt, vind ik het prima!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor fransg » vr 28 jul 2017, 20:05

Er zijn mensen die redeneren dat de pressostaat na een x aantal jaren moet worden vervangen bij full time gebruik maar daar zit ik niet over in. Als ik een paar keer per week geen espresso kan bereiden op het moment dat ik daar zin in heb vind ik dat vervelender. Ik schakel de machine in met een WEMO dinges. Die zorgt ervoor dat de machine warm is ruim voordat ik ontwaak en hij schakelt de machine uit rond half vijf in de middag. Ook kan ik met de Wemo app op de telefoon de machine aanzetten als ik niet thuis ben maar op weg ga, zodat ik bij thuiskomst meteen een goeie koffie kan maken. Voor het energieverbruik / de kosten hoef je het evenmin te laten. Meerdere mensen hebben dat al uitgeplozen met een kostenmeter.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: RE: Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor Jochen_P » vr 28 jul 2017, 21:03

Zo'n dingetje noemen ze ook wel een schakelklok.Afbeelding
Dat had ik zelf ook kunnen bedenken natuurlijk :D Al blijft op andere momenten spontaan even een espresso maken altijd problematisch. 45 minuten is ook wel echt erg lang, dat is niet overdreven?
Er wordt hier nu vooral veel geschreven over espressomachine maar niet over de gekozen maler. Lijkt me ook niet de beste keuze?
Waarom precies niet? Ik zie hier en daar wel negatieve recensies, en dan vooral over hoeveel koffie er daadwerkelijk gemalen wordt t.o.v. wat de bedoeling was, maar de professionele reviews zijn overwegend positief. Ook de Sette is niet perfect natuurlijk, dat is geen enkele maler. Ik las een uitgebreide recensie (inclusief smaaktest) op home-barista.com, en vond de samenvatting wel treffend (en dit ging dan over de 270, niet de 270W):
In conclusion: the Baratza Sette is a remarkable grinder that sets a new bar for performance in the home espresso grinder market. This truly innovative grinder stands out for its reasonable price, remarkably fast grinding speed, timed dosing, precise grind adjustment, versatility, user friendliness, and good (although not exceptional) grind quality. This grinder is an easy recommendation for espresso novices, and those who favor convenience over the ultimate in taste. Kudos to Baratza for another fine offering in the home grinder market.
Ik vind zelf dat dat mijn situatie best nauwkeurig omschrijft. Of het ding ook als advertised is en of die negatieve recensies misschien toch regel en geen uitzondering zijn, dat is de vraag.

-edit- Ik kwam net dit nog tegen:
http://conradstoll.com/blog/2017/5/17/r ... ee-grinder
Baratza did have some issues with the accuracy of early production model grinders, judging by user comments on various websites. Some users saw a wider range of results that were inconsistently higher or lower than the target. I believe those issues have since been addressed, as evidenced by the model I received in April, but if you receive a model that has an issue Baratza customer service will make it right for you.

More commonly, you may see the ground coffee result consistently high or low by a small amount. Baratza has a tuning offset setting to allow users to adjust for this, if your grinder is consistently higher or lower than the target. I noticed initially that my grinder was consistently about 0.3g higher than my target at 17.3g. I adjusted the factory default offset up by that amount to compensate, and now the result is exactly where I have the target set at 17.0g.
De Sette is los van de bouwkwaliteit wel een goede maler op smaak!

Ik zou eerder de versie met timer kopen. Kan minder aan stuk. Die timer werkt heel nauwkeurig. En anders single dosing met apart balansje.
Een apart balansje gaat me te ver. En op zich snap ik de 'hoe minder er op zit, hoe minder er stuk kan' redenering, maar tegelijkertijd vind ik dat juist bij een feature als deze, op een maler die toch wel echt vernieuwend is in deze prijsklasse (als ik de reviews moet geloven) het 'risico' wel waard.
Ik zou gewoon geen 500€ kunnen geven aan zo'n plastic maler waar vlak na de langverwachte release meteen problemen optreden, recalls, V2, ... Baratza heeft sowieso al geen goede reputatie qua betrouwbaarheid.
Dan koop ik liever een Eureka Mignon of Zenith. :)

En een apart weegschaaltje ga je sowieso nodig hebben om je espresso te wegen ;).
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor bvds » vr 28 jul 2017, 22:06

Ik zou gewoon geen 500€ kunnen geven aan zo'n plastic maler waar vlak na de langverwachte release meteen problemen optreden, recalls, V2, ... Baratza heeft sowieso al geen goede reputatie qua betrouwbaarheid.
Dan koop ik liever een Eureka Mignon of Zenith. 
Daarom adviseerde ik ook de timer versie...

Ook uit het huis Eureka:

http://www.rimprezza.de/epages/63241512 ... ts/MD860EN

Oerdegelijk.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

michel77
Berichten: 14
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 17:12

Re: RE: Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor michel77 » za 29 jul 2017, 01:59

Er zijn mensen die redeneren dat de pressostaat na een x aantal jaren moet worden vervangen bij full time gebruik maar daar zit ik niet over in. Als ik een paar keer per week geen espresso kan bereiden op het moment dat ik daar zin in heb vind ik dat vervelender. Ik schakel de machine in met een WEMO dinges. Die zorgt ervoor dat de machine warm is ruim voordat ik ontwaak en hij schakelt de machine uit rond half vijf in de middag. Ook kan ik met de Wemo app op de telefoon de machine aanzetten als ik niet thuis ben maar op weg ga, zodat ik bij thuiskomst meteen een goeie koffie kan maken. Voor het energieverbruik / de kosten hoef je het evenmin te laten. Meerdere mensen hebben dat al uitgeplozen met een kostenmeter.
Dan is dat voor mij ook geen bezwaar. Ik kan best redelijk voorspellen wanneer ik thuis ben, en ga toch met Samsung Smartthings hub aan de slag, de stekker van de espresso machine moet ook geen probleem zijn. Dankje!

Het zou nog wel fijn zijn als ik iets meer wist over het verschil tussen de 2 E61 machines die ik tegen ben gekomen, de Vibiemme Domobar en de Isomac Zaffiro Cool Touch. Afgezien van de "cool touch" stoompijp, en rvs vs koper binnenwerk. Of is het vooral een kwestie van voorkeur?
Ik zou gewoon geen 500€ kunnen geven aan zo'n plastic maler waar vlak na de langverwachte release meteen problemen optreden, recalls, V2, ... Baratza heeft sowieso al geen goede reputatie qua betrouwbaarheid.
Dan koop ik liever een Eureka Mignon of Zenith. :)

En een apart weegschaaltje ga je sowieso nodig hebben om je espresso te wegen ;).
Tja, dat weegschaaltje gaat me zoals gezegd nog even wat te ver, ik weet niet of ik ooit op dat punt ga komen eerlijk gezegd. Maar zeg nooit nooit :)

Baratza heeft nogal wat problemen gehad heb ik gelezen, maar je kunt niet ontkennen dat de Sette 270(W) een innovatief product is, en als de kinderziektes eruit zijn.. Is het met de Vario ook niet goed gekomen?

Maar ik snap je punt, en waardeer je advies! Waar ik bij de voorgestelde espresso machine snel overtuigd was van het feit dat ik voor iets goeds gewoon net wat meer moest uitgeven, heb ik daar bij de Sette gewoon wat meer moeite mee. Soms ben je gewoon weg van een apparaat, in dit geval vanwege het concept, design, de vele positieve reviews. Maar ook omdat als het werkt zoals het moet werken, het gebruiksgemak enorm is.

Ik ga nog eens goed op onderzoek uit, misschien kan ik ondertussen in ieder geval mijn keuze voor de espresso machine definitief maken.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor fransg » za 29 jul 2017, 09:12

Het zou nog wel fijn zijn als ik iets meer wist over het verschil tussen de 2 E61 machines die ik tegen ben gekomen, de Vibiemme Domobar en de Isomac Zaffiro Cool Touch. Afgezien van de "cool touch" stoompijp, en rvs vs koper binnenwerk. Of is het vooral een kwestie van voorkeur?
De E61 groep is meestal wel ongeveer identiek maar het zit 'm juist in de details, ook in het technisch ontwerp van wat erachter zit, hoe de E61 is verbonden met de boiler. Je zou iemand die beide machines en vele andere heeft onderhouden moeten spreken om zulke belangrijke details te kunnen vergelijken.

Ook belangrijk welke pressostaat erin zit, een goedkoop kleintje of een iets duurdere degelijke, de besturings-box en dergelijke.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor HanR » za 29 jul 2017, 10:50

Isomac en standaard Domobar zijn inwendig absoluut vergelijkbaar.
Eventuele nadelen gelden voor beide.
1. De thermostaat heeft een behoorlijke schakeldifferentie. Met de jaren wordt deze alleen maar groter.
2. Beiden hebben een vrij matige opv (expansieventiel). Het klepje van die in de Isomac is van kunststof waardoor deze minder gevoelig is voor storing door verkalking dan die van de Vibiemme.
De Vibieme opv heeft daarentegen het voordeel dat deze makkelijk verstelbaar is. Bij de Isomac opv is dit nogal een gepruts.
ad1. Kijk eens naar de Bezzera Unica. E61 groep, pid en push-en-go stoomkraan. Een Isomac of Domobar achteraf met een pid uitrusten is relatief kostbaar.
ad2. Het vervangen van de prutsdingen van opv's die af fabriek in de machines zitten, is relatief goedkoop en loont de moeite.
Kies gelijk iets met een lager bereik dan wat af-fabriek is gemonteerd.
Je voorkomt er gelijk piepende en fluitende opv's mee. Een verschijnsel dat zich vooral voordoet als de opv ingesteld is aan de rand van het regelbereik.

Tot slot nog even over de opmerking van fransg.
Beide machines zijn qua hydraulisch ontwerp vrijwel gelijk. De grote verschillen daarin zie je trouwens voornamelijk bij hx en dubbelboiler machines.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor fransg » za 29 jul 2017, 12:02

Goede uiteenzetting HanR!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

michel77
Berichten: 14
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 17:12

Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor michel77 » za 29 jul 2017, 18:18

Isomac en standaard Domobar zijn inwendig absoluut vergelijkbaar.
Eventuele nadelen gelden voor beide.
1. De thermostaat heeft een behoorlijke schakeldifferentie. Met de jaren wordt deze alleen maar groter.
2. Beiden hebben een vrij matige opv (expansieventiel). Het klepje van die in de Isomac is van kunststof waardoor deze minder gevoelig is voor storing door verkalking dan die van de Vibiemme.
De Vibieme opv heeft daarentegen het voordeel dat deze makkelijk verstelbaar is. Bij de Isomac opv is dit nogal een gepruts.
ad1. Kijk eens naar de Bezzera Unica. E61 groep, pid en push-en-go stoomkraan. Een Isomac of Domobar achteraf met een pid uitrusten is relatief kostbaar.
ad2. Het vervangen van de prutsdingen van opv's die af fabriek in de machines zitten, is relatief goedkoop en loont de moeite.
Kies gelijk iets met een lager bereik dan wat af-fabriek is gemonteerd.
Je voorkomt er gelijk piepende en fluitende opv's mee. Een verschijnsel dat zich vooral voordoet als de opv ingesteld is aan de rand van het regelbereik.
Dank voor je uitgebreide antwoord!

Met de schakeldifferentie wordt bedoeld de temperatuurafwijking die mag optreden voordat het water weer wordt verhit, toch? Betekent dat in de praktijk dat je daar rekening mee kunt houden en je espresso idealiter zet net nadat het water weer op temperatuur is? Als je dat kunt zien/horen althans. Dat, of je zet espresso met een niet ideale temperatuur en dat is natuurlijk niet wenselijk.

Goed om te weten ook dat de opv te vervangen is.

Ik heb even naar die Unica gekeken en die kost bijna 1.000 euro en da's toch weer een flinke hap duurder. Nu levert dat steeds ook een betere machine op natuurlijk, dat begrijp ik, maar ik zal voor mezelf moeten bepalen wat voor mij als beginner goed genoeg is om mee te beginnen.

Wat daarbij lastig is, is dat ik niet weet wat nou hoeveel invloed heeft op de kwaliteit van espresso. Welk deel van het totaal is de boon, welk deel is de maling (juist en uniform), de handeling van het zetten (tampen, timing), de watertemperatuur (juist en constant) etc. Ik kan me voorstellen dat het bij al deze zaken gaat om in hoeverre je afwijkt van het ideaal, maar dat maakt het wel lastig om het juiste compromis te kiezen. Op een gegeven moment moet ik gewoon voor iets gaan en het dan gewoon proberen. Wellicht kan ik dan een keer iemand van dit forum inhuren om me een middagje wegwijs te maken :)

Ik durf het trouwens bijna niet te zeggen, maar die Solis Caffespresso 117 heeft ook een pid :D

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor bvds » za 29 jul 2017, 22:10

Prima machine, wel in Duitsland maar niet zo diep het land in....

Pas dik een jaar oud, net onderhoudsbeurt gehad, extra tamper en IMS douche...

https://www.kaffee-netz.de/threads/bezz ... 16.109614/
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron