Beginner met een De'Longhi Dedica EC 685

Bryan

Beginner met een De'Longhi Dedica EC 685

Berichtdoor Bryan » vr 28 dec 2018, 22:07

Beste koffieliefhebbers,

Mijn naam is Bryan en ik ben sinds enkele weken in het bezit van een De'Longhi Dedica EC 685. Ik ben mij er van bewust dat het werken met een halfautomaat wat oefening vraagt, maar toch vraag ik jullie om hulp en tips voor wat terugkerende probleempjes..

1. Zo gebeurd het dat mijn automaat zo nu en dan water "lekt" tussen de ketel en de filter bij het zetten van koffie. Eerst dacht ik dat het wellicht aan het apparaat lag, maar zonder koffie (een lege filter) zijn er geen problemen. Is de koffie wellicht niet goed aangedrukt of doe ik iets anders verkeerd? De filter zit goed vast.

2. Daarnaast is het restant koffie dat in mijn filter blijft zitten vaak meer drap dan dat het een vaste vorm heeft. Ik ben van mijn vorige apparaat (een volautomaat) gewend dat dit wat vastere schijven zijn. Klopt dit of gaat er iets mis?

Ik gebruik overigens momenteel de donkere branding gemalen koffie van Illy, wellicht dat deze info helpt.

De koffie/espresso is overigens top, maar toch ben ik wat onzeker aangaande bovenstaande punten.

Alle hulp is welkom!

Dank jullie wel alvast.

Bryan

fransg
Contacteer:

Re: Beginner met een De'Longhi Dedica EC 685

Berichtdoor fransg » za 29 dec 2018, 00:51

Is de machine nieuw?
Zit de filterdrager tegen een rubber ring vast gedraaid bij het zetten? Heb he die ring eruit gehaald om te zien hoe veerkrachtig en soepel die nog is?

Illy is niet echt de top dus je kunt nog veel mooie verrassingen beleven.

Hoe de puck naderhand eruit ziet is niet belangrijk.
LONDINIUM L1 & L-R - etzMAX - Baratza - COMPAK R120 - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV

Erik82

Berichtdoor Erik82 » za 29 dec 2018, 14:32

Welke maler gebruik je? Als je voorgemalen koffie gebruikt dan zit daar het probleem van het lekken. Zonder maler gaat het nooit wat worden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Veel slowkoffie spul

Bryan

Berichtdoor Bryan » za 29 dec 2018, 18:26

Is de machine nieuw?
Zit de filterdrager tegen een rubber ring vast gedraaid bij het zetten? Heb he die ring eruit gehaald om te zien hoe veerkrachtig en soepel die nog is?

Illy is niet echt de top dus je kunt nog veel mooie verrassingen beleven.

Hoe de puck naderhand eruit ziet is niet belangrijk.
Hoi, dank je voor de reactie. De machine is nieuw inderdaad. Ik heb hem nog niet uit elkaar gehad en probeer dit ook te vermijden ivm garantie.

Deze ochtend een aantal kopjes gezet, waaronder zonder problemen; wat deed ik anders? Iets meer koffie in de filter en anders tampen.

Ik ga graag op zoek naar nieuwe koffie smaken om te ontdekken.

Bryan

Berichtdoor Bryan » za 29 dec 2018, 18:27

Welke maler gebruik je? Als je voorgemalen koffie gebruikt dan zit daar het probleem van het lekken. Zonder maler gaat het nooit wat worden.
Op het moment inderdaad voogemalen koffie. Zou vreemd zijn als dit het probleem is, aangezien ze er niet alleen mee adverteren dat dit kan, maar ook mensen ken die het zonder problemen gebruiken.

Al met al, toch bedankt voor de reactie! Ik leer graag, een maler is zeker de volgende stap.

Terug naar “Alles voor beginners”