The Traveling Hario V60

Het idee is simpel, wij sturen het product op onze kosten op naar de eerste aanmelder. Nadat deze het product heeft geprobeerd/getest, stuurt deze het product op zijn/haar (verzend)kosten door naar de volgende geïnteresseerde.
Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: The Traveling Hario V60

Berichtdoor Barista74 » wo 12 mar 2014, 15:56

De hario v60, aeropress en chemex zijn op weg naar mloes
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
Klush
Berichten: 31
Lid geworden op: do 13 feb 2014, 21:40
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: The Traveling Hario V60

Berichtdoor Klush » di 08 apr 2014, 15:06

Hallo allen,
inmiddels heb ik een pakket van de Traveling thuis staan.
* Chemex
* Hario V60
* Aeropress

Ik heb alvast een experimentje met de Chemex ingezet en ik moet zeggen dat dit een leuk slowcoffee systeem is. Binnenkort testen tijdens het speelkwartier.
Zoals gevraagd ga ik ze weer individueel aanbieden dus PB me even als je interesse hebt in de Hario V60.

Grtz, Bart
Carimali Uno, Carimali M1, Behmor 1600, Bodum Santos vacuum, Leopold Vienna cafetiere, Bialetti Kitty

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: The Traveling Hario V60

Berichtdoor mloes » zo 13 apr 2014, 10:37

Ik moest nog steeds mijn ervaringen posten,...was een beetje druk. Ik heb de 3 reizigers naast elkaar uitgeprobeerd. Ik heb niet heel uitgebreid lopen meten en wegen, ik vind het altijd fijner om het op gevoel te doen, dus dat zou mijn resultaat onbetrouwbaar kunnen maken..

Ik ben begonnen met de aeropress, leuk alternatief voor als je geen espressomachine bij de hand hebt. Geen slechte smaken. Maar evenaart niet het niveau van de e 61 met bonen die ik geprobeerd heb. Qua werk en schoonmaken vind ik de moeite over een komen. Wellicht als je voor 4 personen espresso moet maken, is het iets sneller.

Daarna ben ik verder gegaan met de chemex. Deze vond ik qua smaak het lekkerst en ook heel makkelijk in gebruik. Dit is een mooi alternatief als je grotere groepen van koffie moet voorzien. Alleen de kan wordt natuurlijk snel koud...(maar ik gok dat er vast oplossingen voor te krijgen zijn? )

Tot slot de hario geprobeerd, maar deze vond ik minder smaken hebben dan de chemex. Ook meer "gewoon", vroeger op de camping zette wij altijd zo de koffie. Wel kleiner en makkelijker mee te nemen.

Mijn conclusie was dat ik op dit moment geen van 3 en aan ga schaffen en voor grotere groepen terugval op de french press. Die blijft net iets langer warm en die is natuurlijk al in mijn bezit. Als ik opnieuw moest kiezen en je hebt plek over in je kast zou ik de chemex gekozen hebben. Wellicht kom ik nog eens in een bui of valt de french stuk :-)
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: The Traveling Hario V60

Berichtdoor paulkoffie » zo 13 apr 2014, 18:35

Ik moest nog steeds mijn ervaringen posten,...was een beetje druk. Ik heb de 3 reizigers naast elkaar uitgeprobeerd. Ik heb niet heel uitgebreid lopen meten en wegen, ik vind het altijd fijner om het op gevoel te doen, dus dat zou mijn resultaat onbetrouwbaar kunnen maken..

Ik ben begonnen met de aeropress, leuk alternatief voor als je geen espressomachine bij de hand hebt. Geen slechte smaken. Maar evenaart niet het niveau van de e 61 met bonen die ik geprobeerd heb. Qua werk en schoonmaken vind ik de moeite over een komen. Wellicht als je voor 4 personen espresso moet maken, is het iets sneller.

De aeropress is geen esprssoapparaat. Het is één van de alternatieven die je kunt gebruiken om filterkoffie mee te zetten.

Daarna ben ik verder gegaan met de chemex. Deze vond ik qua smaak het lekkerst en ook heel makkelijk in gebruik. Dit is een mooi alternatief als je grotere groepen van koffie moet voorzien. Alleen de kan wordt natuurlijk snel koud...(maar ik gok dat er vast oplossingen voor te krijgen zijn? )

Oplossing is meteen opschenken en opdrinken. Of zet een voorverwarmde thermoskan klaar. Kleine moeite maar groot plezier. Daarbij, als je het beste haalt uit de chemex, kun je een koffie zetten die ook koud nog heerlijk is om te drinken. Gebruik daarvoor een mooie licht gebrande single origin, versgemalen natuurlijk. Sterker, in een goed gezette filterkoffie proef je bij iedere temperatuur weer een nieuw smaakprofiel. En is het zelfs de moeite waard om de koffie langzaam af te laten koelen. Als je bitter proeft, of as of houtskool, dan is er verbetering te halen. De chemex lijkt een makkelijke opschenk methode om koffie te zetten, maar alleen met de juiste technieken haal je er de beste koffie uit. En consistentie is hierbij ook een kunst.

Tot slot de hario geprobeerd, maar deze vond ik minder smaken hebben dan de chemex. Ook meer "gewoon", vroeger op de camping zette wij altijd zo de koffie. Wel kleiner en makkelijker mee te nemen.

Mijn conclusie was dat ik op dit moment geen van 3 en aan ga schaffen en voor grotere groepen terugval op de french press. Die blijft net iets langer warm en die is natuurlijk al in mijn bezit. Als ik opnieuw moest kiezen en je hebt plek over in je kast zou ik de chemex gekozen hebben. Wellicht kom ik nog eens in een bui of valt de french stuk :-)

De french press en de chemex zijn twee uitersten in de range van zetmethoden om filterkoffie te zetten. Vergelijk ze nou nog eens met elkaar maar dan op de volgende manier. Zie het als twee apparaten waar je dezelfde koffie mee zet, namelijk filter koffie. Het verschil tussen beide zit hem niet in gebruiksgemak, want die is mijns inziens gelijk. Het verschil zit hem wel in het resultaat, waarbij ze allebei heerlijke koffie zetten, maar bij de french press verwacht je een rijke smaak met veel body, waar je bij de chemex juist een genuanceerde heldere koffie krijgt. En daarom kun je ze prima allebei gebruiken, maar afwisselen voor de variatie. Laten we eerlijk zijn, voor de prijs hoef je het niet te laten. En dan hoef je ook niet je french press stuk te gooien als excuus om een chemex te kopen.


Terug naar “The Traveling...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron