De ontwikkeling gaat snel en ik ben er blij om, zegt Marion van den Blik, eigenaresse van Betjeman & Barton, een van de oudste gespecialiseerde theehandelaren van Nederland in het AD. Ik heb 21 jaar tegen die theezakjes gevochten.â De cijfers tonen het aan: thee, vooral in bijzondere smaken, is in opkomst in Nederland. Zo is de afgelopen 10 jaar de consumptie van kruiden- en groene thee verdubbeld ten koste van de standaardmelange Earl Grey. De horeca ontdekt het de laatste jaren ook. Gespecialiseerde theemengers en importeurs melden aan het AD een forse stijging van het aantal restaurants dat zich door hen laat adviseren voor de juiste theebladeren of de samenstelling van een 'theekaart'. Zo levert de gespecialiseerde Tea Bar in Amsterdam nu aan meer dan honderd horecazaken, tegen twintig 2 jaar geleden. En Betjeman & Barton uit Den Haag zag het aantal horecaklanten toenemen van zevenhonderd naar achthonderd.

Echte speciale bars voor thee zijn nog schaars, maar dat gaat wellicht veranderen dankzij Starbucks. De Amerikaanse gigant kocht eind vorig jaar voor 600 miljoen dollar Teavana, een keten van theewinkels. Onder die naam gaan binnenkort in alle steden van Amerika nu ook theebars verrijzen, heeft het bedrijf aangekondigd.
Bron: AD.nl