ponte vecchio export

meg

ponte vecchio export

Berichtdoor meg » ma 04 nov 2019, 09:19

Beste leden.

Ik heb onlangs bij Bas zijn Ponte opgehaald, Hij had uitgebreid de tijd genomen om hem te demonstreren en hem verder uit de doeken te doen.
Ik heb heb nog wel een weg te gaan maar de eerste stappen zijn niet onverdienstelijk,en meestal wel te drinken :D
Belangrijkste belemmeringen..... ik kan nu eenmaal maar een paar shots achter elkaar proeven en moet vooral oppassen dat ik in mijn enthousiasme de ponte vecchio niet droog kook!

Op dit moment hanteer ik de maalgraad welke ik ook in mijn bezerra halfautomaat gebruik als standaard, en ben ik met name opzoek om de juiste hoeveelheid espresso te produceren bij welke hoeveelheid gram koffie.

IK hou jullie op de hoogte!
gr. M.

bvds

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor bvds » ma 04 nov 2019, 11:04

Je kan inderdaad niet onbeperkt koffie drinken ;)

Ik zou bij de PV uitgaan van 15/25 gram d.w.z. 60% brew ratio. Dat is de sweet spot. Je hebt daarvoor anderhalve slag nodig. Lever omlaag, 10-15 seconden wachten, lever laten opkomen tot je ca. 5 gram in je kopje hebt (in de praktijk ongeveer en halve slag), vloeiende overgang rustig terug omlaag, even wachten op vollopen cilinder en dan volle slag.

Bij donker branding kan je het wachten beperken tot 6-8 seconden. Bij lichte branding is 15 seconden aan te raden of anders actieve preinfusie d.w.z. lever gecontroleerd stukje op laten komen tot je aan de onderkant van de basket een rand koffie ziet verschijnen.

Er zijn overigens ook PV gebruikers die hoger doseren en dan twee volle pulls of meerdere korte pulls doen. Down dosing tot 12 gram gaat ook goed. Hoe lager je doseert hoe vloeiende en rustiger je omslag naar de volgende pull moet gaan, omdat je anders de puck breekt. Als je maximaal doseert zit er na opzwellen geen ruimte tussen de bovenkant van de puck en de zeef; hierdoor worden fouten in techniek niet of nauwelijks afgestraft. De PV is van de kleine levers het meest vergevingsgezind voor wat betreft temperatuur en techniek.

De mogelijkheden legio. Lekker beginnen met een vaste routine en daarna experimenteren naar hartenlust.

Have fun!
Espresso: Ponte Vecchio Export / Elektra MCAL / Niche Zero / Baratza Forte / Kinu Traveler
Filter: Hario V60 / Zero Japan/ Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade

cremalover

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor cremalover » ma 04 nov 2019, 14:00

Ik ben een liefhebber maar heb nog nooit een Export in een sessie leegetrokken.
Gewoon voorje begint afvullen.
Je kunt ook navullen.Wel oppassen dan dat er geen druk op staat en zorgen dat het element geen temperatuurshock krijgt.
Ik heb wel eens druk afgelaten en leeggeschud.Daarnma gelijk vullen met water van ongeveer 80 graden.Zelfde nog eens met lauwwater en daarna weer koud water.
Maar het is een machinentje voor een paar cuappucinos in de morgen en een lekkere espresso voor 4 uur en na het eten.
Het is een beetje gedoe tov een HX maar de koffie maakt veel goed.
https://youtu.be/v5-icZjG1Qg
Bob
Van de harde soort graag.

Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”