Pressure kit La Pavoni

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor Oene Zwittink » do 18 nov 2021, 13:54

PPK, Bong Isolator, digitale thermometer en RVS zuigermantel geïnstalleerd. De volgende review naar Tudor gestuurd voor op de site van Coffee Sensor. Ik hoop dat Engels OK is voor jullie.

"How crazy are you when you buy a new La Pavoni and start improving it immediately? What is there to improve? First: when you leave on the machine for a later shot, the group head gets very hot, above 100 degrees Celcius, so your coffee gets far too hot. You can resolve this with a wet cloth, spraying with cold water or other 'swimming bath' methods, but I dont like extra work... Solved with the Bong Isolator. Easy to install! Second: the presure that you give on the lever varies, sometimes a higher presure gives better coffee, sometimes not. Additionally it appeared that the small infrared thermometer that I used, not functions correctly on the mirroring surface of the group head. Was it the pressure, was it the temperature of the extraction water or was it grinding not being OK? My LP did seem a gambling machine... Solved by putting on a (ugly) thermometer with digital display and by implementing the PPK set of Tudor. Easy job, when you have issues Tudor responds very quickly to the chat (does he not need to visit the toilet sometimes?) and very high quality parts he sends you. About the PPK set: it is not only you can measure the extraction pressure, it is also a piston with better gaskets, a stronger lever from RVS, better RVS pins to mount the lever on the group head. Third: I read many issues with the plastic sleeve jacket wearing out. As said, I prefer no maimtenance work, so having the group head dismantled for this project I decided to also replace this sleeve jacket with a nicely made RVS one.
A big advantage of this improvements: I now better understand my machine."
LP OZ after improvement project.JPG
LP OZ detail Bong Isolator.JPG
LP OZ with original sleeve jacket.JPG
LP OZ group head with RVS sleeve jacket.JPG
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor fransg » do 18 nov 2021, 13:59

Leuk! Mooie plaatjes ook.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor GuidovW » do 18 nov 2021, 16:47

Mooie machine heb je nu!

Het klopt dat een infrarood thermometer niet (goed) kan meten op chroom.
Dat kun je oplossen door een klein stukje electra isolatietape (kleur maakt niet uit) er op te plakken. :idea:
Als je op het tape meet, is de uitlezing 99% zeker.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor Oene Zwittink » ma 29 nov 2021, 14:09

Dank voor je tip Guido, ga ik uitproberen. De pressure kit, de temperatuur meter en de RVS zuiger bekleding (sleeuwe jacket, Coffee Sensor) bij mij werken erg goed. Geeft meer inzicht. Als de broeikop zo'n 70 graden is, start ik met de extractie. Ik denk dat de temperatuur van het extractie water dan op ca. 85 graden zit (in boiler 100 graden, kop 70 graden, extractie water daar tussenin). Is dat een redenering die hout snijdt? Ik weet dat Tudor van CoffeeSensor zorgt dat de kop op 83-86 graden blijft, dat is voor de meeste bonen de goede zettemperatuur, maar ik vind het extractie water/ de koffie dan te heet. Geëxperimenteerd met 14-18 gram koffie in een heel fijne maling (2/3e op de Mignon XL maler). Gewoon 30 ml water en 25 sec doorlooptijd. Haal dan 9 bar, veel kracht nodig, hou het apparaat bijna niet rechtop, maar goed dat de nieuwe hefboom van RVS is ... Maar: geweldige koffie, veel meer smaak, hazelnoot kleurige crema. En gek genoeg geen 'sterke' smaak maar een heel intense zachte smaak, bij gebruik van dezelfde redelijk verse bonen (Espresso blend van Brander1, EkoPlaza, vier maanden geleden gebrand). Zie de foto.
LP OZ after improvement project.JPG
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor bvds » di 30 nov 2021, 07:55

Mooi upgrades!

Paar dingen:
1. De groep van een Millenium Pavoni wordt na een lange stilstand niet zo extreem heet als je beschrijft. Dat is wel het geval met Premillenium machines waarbij stoom door de groep kan circuleren. Idle zit de groep van een Millenium machine zonder Bong's isolator op ~85 graden.
2. Met Bong's isolator zakt de groeptemperatuur idle tot ver onder de gewenste target. Bij mij was het uiteindelijk ca 65 a 70 graden. Ik snap niet dat jouw groep "blijft hangen op 83-86 graden". Dat past namelijk bij een Millenium machine zonder isolator. En is al een de hete kant. Voor een goede extractie is een groeptemperatuur van ~80 graden (gemeten net boven de dikke rand) een goed vertrekpunt. Reken afhankelijk van je boilerdruk ongeveer 10-15 graden extra voor een schatting van je extractietemperatuur. Bong heeft prachtige temperatuurstudies gedaan. 85 graden is voor ultra light roast een goed uitgangspunt. Check wel vooraf of je thermometer geen grote meetfout heeft. En is natuurlijk allemaal relatief. Je kunt de groeptemperatuur voor aanvang met 'dry pumping' eenvoudig opkrikken tot je target zonder te flushen. Per 'mini pump' stijgt je groep met ca 2 graden. Naast het kunnen targetten van je gewenst groeptemperstuur is een bijkomend voordeel van de Bong dat je groep na je shot een veel snellere recovery heeft.
3. De kwaliteit van Tudor's spul is inderdaad top.
4. Heb je al de single hole tip?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor Oene Zwittink » di 30 nov 2021, 21:10

Bvds, dank voor je reactie. Mijn groep daalt na een half uur niet gebruiken idd naar zo'n 65 tot 70 graden. Ik merk ook dat ik de koffie lekkerder vind als ik dan de koffie zet, dus extractie water wordt dan ca 80 graden, als ik de 10-15 graden die jij noemt erbij optel. De recovery na een shot is idd erg snel.
-> Vraag: wat is 'dry pumping'?
Guido: truc met het zwarte tape-je werkt perfect voor de infrarood thermometer. Wel zie ik dat de meetwaarde wat afwijkt van het temperatuur metertje van Coffee Sensor. Volgens de handleiding van het infrarood thermometertje is de nauwkeurigheid +/- 2,5 graad, dus kan vijf graden afwijken...
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor bvds » wo 01 dec 2021, 09:54

Extractie bij groep op 70 is wel erg koel. Dan is het water op je puck wellicht 80-85. Mssch voor dark roast maar zou eens mikken op 80.

Als je lever omhoog haalt maar tot onder niveau waar water uit de groep komt en weer omlaag breng je circulatie op gang. Zonder dat er water uit de groep komt. Het water in de dubbele wand (dus op groeptemperatuur) wordt dan met boiler water uitgewisseld. Elke meer pompen laat groeptemp met ca 2 graden stijgen. Probeer maar.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor cremalover » wo 01 dec 2021, 10:22

Mooie set. Feitelijk een eindset. Wordt echter zelden zo gezien.

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor Oene Zwittink » vr 10 dec 2021, 15:44

@ Bvbs, wederom dank voor je tips! Zie dat je vanaf 2008 ongeveer een half bericht per dag schrijft, ga ik niet halen denk ik, en dan nog zinvol ook! :D Temperatuursensor boven rand van de broeikop gezet, zoals je zei. Zie foto. Dry pumping geprobeerd, werkt goed! Kop op 80 graden bij het zetten, levert idd een beter smakende koffie op. Zie foto 2, eh.... kan je smaak laten zien? Bonen overigens van Giraffe, blend Santiago Salazar, moeilijk om recept goed te krijgen, maar wel veel verschillende smaken, waaronder citrus, oftewel: wat zurig... :lol:

Nog een heel gekke vraag die misschien erop wijst dat ik nog helemaal niks van de Pav PL begrijp.... Als ik een dubbele espresso wil zetten met het grote filterbakje, 14 gr koffie, dan wil ik 30 ml water per kopje, totaal dus 60 ml. De extractietijd moet echter niet langer dan 35 seconden worden, anders te zuur. Maar in 25-35 sec haal ik 1x de hendel naar beneden (9 bar!) en heb ik slechts zo'n 30 ml water. Hoe voeg ik meer water toe zonder de extractietijd te verlengen? Grover malen kan, maar dan is de smaak veel minder en zuriger. Een Italiaanse vriend had het over de 'Fellini movement' (hendel na 2/3e slag weer omhoog tot deze nog wat water uit de boiler pakt, dan weer omlaag) maar ook dit verlengt de exttractietijd.
temp meter op La Pavoni.JPG
@Cremalover: eindset? Ik hoop deze machine nog jaren te gebruiken, maar dan moet het wel lukken om consistent goede espresso te zetten met verschillende soorten bonen. En anders misschien een Lelit Bianca? Specs daarvan zien er erg goed uit, zeker voor de prijs van eur 1800.
Bijlagen
dubbel shot na acties Koffiepraat.JPG
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor fransg » vr 10 dec 2021, 15:49

Als ik een dubbele espresso wil zetten met het grote filterbakje, 14 gr koffie, dan wil ik 30 ml water per kopje, totaal dus 60 ml. De extractietijd moet echter niet langer dan 35 seconden worden, anders te zuur. Maar in 25-35 sec haal ik 1x de hendel naar beneden (9 bar!) en heb ik slechts zo'n 30 ml water.
Ik zou die shot zo houden en ervan genieten. Wil je nog eens 30ml, dan nog eens dezelfde handeling verrichten.

Zelfs uit een veel grotere en zwaardere zetgroep haal ik met 18g maalsel daar een espresso uit van 30-35g. Wil ik er twee, dan doe ik het gewoon tweemaal.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron