Re: De LONDINIUMs afdeling

892
Kwam dit tegen.

//cloud.tapatalk.com/s/650eaf3763b ... 3-0001.mp4

Toevallig!

Ik zie wel wat dingen die ik echt anders zou doen zoals de tang (niet nodig zulk grof geschut en kans op beschadigen van de zuiger) om de silicone seals eraf halen. (dat zijn trouwens prachtige seals! Ik zou doe opschonen en invetten)
En dan de zuiger er verkeerd om in laten zakken en dan 180° draaien, wederom kans op onnodig beschadigen van de no grease seals. En waarom? Nou die no grease seals niet belasten als er geen water is of zonder opgewarmde machine! Dat vinden ze niet leuk!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

893
bobbee schreef: za 23 sep 2023, 11:29 Kwam dit tegen.

//cloud.tapatalk.com/s/650eaf3763b ... 3-0001.mp4

Toevallig!

Ik zie wel wat dingen die ik echt anders zou doen zoals de tang (niet nodig zulk grof geschut en kans op beschadigen van de zuiger) om de silicone seals eraf halen. (dat zijn trouwens prachtige seals! Ik zou doe opschonen en invetten)
En dan de zuiger er verkeerd om in laten zakken en dan 180° draaien, wederom kans op onnodig beschadigen van de no grease seals. En waarom? Nou die no grease seals niet belasten als er geen water is of zonder opgewarmde machine! Dat vinden ze niet leuk!
Goed gevonden weer!

Duidelijk zichtbaar dat de zuiger op traditionele manier flink in het vet is gezet. De Italiaanse zetgroep die in de LR24 wordt gezet komt ook zo uit Italië en de brave mannen in Birmingham doen dat net zo met deze.

Even eruit halen en afvegen en weer terug plaatsen nadat het douchescherm is gereinigd, klaar.

Of alles grondig schoonmaken en absoluut ontvetten en de no-grease ringen erop zetten.

Inderdaad die ringen niet belasten met onnodig wringen en draaien zoals je zegt.

De pre-infusiedruk op de Vectis is veel lager dan die in de LR24 dus de ringen gaan naar verwachting heel veel langer mee.

De mooie rooie ringen die er af fabriek op zitten zien er mooi uit, zijn vrij soepel en geven ook wat eerder mee als de druk van onderaf te groot wordt. De no-grease ringen zijn wat stugger en geven flink wederstand als de druk de verkederde kant op wil, maar bovendien komt dat niet voor omdat er geen vet in het douchescherm kan komen als er geen vet is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

896
Ik zit te kijken naar een nieuwe video van een oude vriend van mij. Ik leerde hem kennen eind jaren '80 begin jaren '90 toen hij als middelbare scholier in Duitsland actief was met zijn computerhobby. We communiceerden via een pre-internet web van fido-dataverbindingen door middel van modems die vandaag de dag niemand meer als zodanig zou herkennen. Als hij klaar was met zijn huiswerk schreef hij computerboeken voor de Data Becker uitgeverij en deze verkochten dermate goed dat hij sommige kwartalen meer verdiende dan zijn vader die rector was van een gymnasium. Zodoende kon hij zijn hobby zweefvliegen zelf bekostigen en hoefde hij niemand om toestemming te vragen toen hij een eigen zweefvliegtuig ging kopen. Op een zonnige zaterdag zagen zijn clubgenoten op het veldje vlakbij Venlo een onbekend toestel naderen en landen en wie stapte er uit? De penningmeester van de vereniging, een slimme en zeer nuchtere tiener, dus moest er die avond een extra toestel in de club hangaar ;-)

Inmiddels zijn wij allebei een heel leven verder en waar ik video's maak over hoe je een simpele espressomachine open maakt en onderhoudt, post hij zeer geavanceerde video's over hoe hij met zijn complexe vliegtuigen over Amerika vliegt.

Back on topic: het gaat er in deze video over dat je 'vroeger' als piloot wist hoe je vliegtuig in elkaar zat en als er wat aan scheelde dan maakte je 'm open. Was je ertoe bevoegd dat kon je zelf een en ander fiksen. Dat is in de gemotoriseerde luchtvaart allang niet meer zo. Je bedient en gebruikt het toestel maar de binnenkant ervan is in toenemende mate onbegrijpelijk voor de eigenaar. Tenzij je een 'classic' vliegtuig koopt of er een verzameling van aanlegt.

Gelukkig zijn de betere espressomachines, ook die van vandaag de dag, nog doodsimpel, in de kern 'classic' en hoort het er gewoon bij dat je eenvoudige onderhoudshandelingen zelf kunt verrichten. Is er wat aan het handje, dan maak je 'm open, je vraagt advies, kijkt een video van hoe en wat en je hebt 'm weer hoe je hem hebben wil.

https://www.youtube.com/watch?v=lVmifIDgUbU

Laatst gewijzigd door fransg op za 23 sep 2023, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

898
cremalover schreef: za 23 sep 2023, 14:45 Wet van Bernoulli.En een luchtstroom over de draagvlakken veroourzaakt door zwaartekracht of motor.Sturen met flaps en kielvlak. Meer weet ik er niet van.
In de tijd dat ik aan zweefvliegen deed kwam er de thermiek nog bij, en het 'piefje', een simpel kort draadje aan een stukje plakband dat volgens velen feitelijk het belangrijkste instrument was aan boord.

899
fransg schreef: za 23 sep 2023, 15:08
cremalover schreef: za 23 sep 2023, 14:45 Wet van Bernoulli.En een luchtstroom over de draagvlakken veroourzaakt door zwaartekracht of motor.Sturen met flaps en kielvlak. Meer weet ik er niet van.
In de tijd dat ik aan zweefvliegen deed kwam er de thermiek nog bij, en het 'piefje', een simpel kort draadje aan een stukje plakband dat volgens velen feitelijk het belangrijkste instrument was aan boord.

piefje.jpg
Heb jaren gezeild. Zeilen en vliegen zijn feitelijk hetzelfde. Wij zeilers gebruikten een windvaantje boven in de mast. Vertelde alles over wind en schijnbare wind.
Hebben zwevers niet een piepend geluidssignaal dat de thermiek aangeeft? Nogalirritant. ooit een docu over een Cirrus zwever gezien waarbij voortdurend die toon te horen was. Volgens mij was dat een lange afstandswedstrijd.

900
cremalover schreef: za 23 sep 2023, 15:16Heb jaren gezeild. Zeilen en vliegen zijn feitelijk hetzelfde. Wij zeilers gebruikten een windvaantje boven in de mast. Vertelde alles over wind en schijnbare wind.
Hebben zwevers niet een piepend geluidssignaal dat de thermiek aangeeft? Nogalirritant. ooit een docu over een Cirrus zwever gezien waarbij voortdurend die toon te horen was. Volgens mij was dat een lange afstandswedstrijd.
Die piep kun je met een schakelaartje uit zetten. Je voelt het vanzelf als je een thermiekbel in vliegt en bovendien is er een metertje dat in alle stilte aangeeft hoeveel meters je per seconde stijgt of daalt.

Het piepje, of eigen meer een gejank, geeft die daal- dan wel stijgsnelheid aan met de toonhoogte. Is heel nuttig indien je probeert de thermiekbel goed onder je vleugels te krijgen, vooral wanneer er nog 6 andere toestellen onder en boven je hetzelfde doen. Dan heb je geen tijd om naar het wijzertje te kijken omdat je vooral wil oppassen dat je niet tegen een ander aan ketst.