De LONDINIUMs afdeling

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 681
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor ErikvW » zo 26 mei 2024, 20:50

Als je toch in Utrecht bent, mag je er ook wel één van mij lenen hoor.
Nogmaals bedankt. Hij STAAT ER! Ben er erg blij mee!
WhatsApp Image 2024-05-26 at 20.39.52(1).jpeg
WhatsApp Image 2024-05-26 at 20.39.52.jpeg
Londinium R - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

manduca
Berichten: 908
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor manduca » zo 26 mei 2024, 21:02

Top! Veel plezier!
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15289
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor fransg » zo 26 mei 2024, 22:02

Mooi!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pimmedoris
Berichten: 90
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor Pimmedoris » ma 27 mei 2024, 22:24

Misschien een stomme vraag,maar wat is de beste manier om het boilerwater te verversen? Is het beter om hem eerst helemaal leeg te tappen en dan pas weer te vullen? En zo ja, Hoe? Als je de boiler leegtapt terwijl de machine aan staat gaat hij deze direct weer vullen. Of maakt dat niet uit?

Ik vulde laatst een kopje met heet water om deze snel op te warmen, maar dat water zag er niet fris uit...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15289
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor fransg » di 28 mei 2024, 07:27

Ik heb al eens een foto geplaatst van de man in de fabriek die de boiler van mijn Londinium (vrijwel) leegde.

1) Machine die geheel warm is uitschakelen, vervolgens de heet water tap open zetten en alles eruit laten spuiten, de machine schuin op een kant wat optillen zodat zoveel mogelijk boilerwater aan de kant van de heetwatertap zit.

2) Dan laten afkoelen, waterbak vullen, dan weer aanzetten zodat de boiler weer wordt gevuld.

3) de handeling van 1) nog eens herhalen tot je ziet dat het water kraakhelder is.

Tijdens normaal gebruik af en toe een beker water tappen ook als je geen warm water nodig hebt, dan houd je het boilerwater fris.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13343
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor bobbee » di 28 mei 2024, 14:06

Ik heb al eens een foto geplaatst van de man in de fabriek die de boiler van mijn Londinium (vrijwel) leegde.

1) Machine die geheel warm is uitschakelen, vervolgens de heet water tap open zetten en alles eruit laten spuiten, de machine schuin op een kant wat optillen zodat zoveel mogelijk boilerwater aan de kant van de heetwatertap zit.

2) Dan laten afkoelen, waterbak vullen, dan weer aanzetten zodat de boiler weer wordt gevuld.

3) de handeling van 1) nog eens herhalen tot je ziet dat het water kraakhelder is.

Tijdens normaal gebruik af en toe een beker water tappen ook als je geen warm water nodig hebt, dan houd je het boilerwater fris.
Ondanks dat ik eigenijk alles wel weet en ook heel goed op de hoogte ben van jouw bijdragen heb ik deze gemist maar nu effectief toegepast. Het water is weer kraakhelder door het spoelen en schuin houden van de machine! Top tip, heel veel dank!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pimmedoris
Berichten: 90
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor Pimmedoris » di 28 mei 2024, 23:22

Top, Dank je. Dat gaan we dit weekend eens proberen

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 681
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor ErikvW » wo 29 mei 2024, 13:34

Beginnersvraag: als je de lever naar beneden doet voor een shot, moet dan de motor altijd aanslaan voor de pre-infusie? Als dat niet altijd gebeurt - bij mij tot nu toe 2x, toevallig beide keren toen de machine lang aan had gestaan - is er dan iets aan de hand?

De vorige gebruiker had zijn boilerdruk (en dus temperatuur) heel erg laag staan, die heb ik 2 volle rotaties op de Pressostaat hoger gedraaid. Machine cyclet nu tussen 0.9 en 1.15.
Londinium R - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13343
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor bobbee » wo 29 mei 2024, 13:42

Heb je de pre infusie ingesteld? Via de app of op de machine? De pomp moet aangaan om de groep te vullen met water en gewenste pre infusie druk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15289
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor fransg » wo 29 mei 2024, 14:02

De vorige gebruiker had zijn boilerdruk (en dus temperatuur) heel erg laag staan, die heb ik 2 volle rotaties op de Pressostaat hoger gedraaid. Machine cyclet nu tussen 0.9 en 1.15.
Dat zou ik zéker niet doen.

Bij de allereerste Londinium versie, die de pre-infusie op boilerdruk had, moest die boilerdruk wat hoger maar de latere versies zijn zo opgebouwd dat je daar niets aan moet veranderen, dan maak je alles wel heter maar niet beter.

Twee volle rotatieën terugdraaien dus...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten