Cafelat Robot Barista

robertp
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 11:46

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor robertp » ma 08 jun 2020, 10:48

Na iets meer dan een week ben ik nog steeds erg blij met deze aankoop. Daar dit mijn eerste kennismaking met het maken van espresso is, heb ik ook best wel belachelijke slechte shots gemaakt inmiddels. Dit lag echter volledig aan de gebruiker en niet aan het apparaat.

Het is makkelijk in het gebruik en heel eenvoudig schoon te maken. Ben toch ook blij dat ik de versie met drukmeter gekocht want dat geeft met als absolute beginner toch iets van houvast.

Met de hand malen voor espresso met de Comandante blijft niet ideaal. Voor 1 18gram dose is het prima maar zou eigenlijk om alles beter onder de knie te krijgen meer shots achter elkaar moeten maken.

Ben aan het overwegen om tijdelijk een maler te kopen terwijl ik nadenk over wat de beste stap is. Ik wil eigenlijk een Lagom omdat ik volgens mij dan prima een tijdje vooruit kan en de platte maalschijven complementair zijn aan de conische in de Comandante. Plus dat de SSP schijven super voor filterkoffie schijnen te zijn en ik ook niet enorm veel plaats in mijn keuken heb. Ik weet niet of dat ergens op slaat. Bovendien was ik helaas wel van plan om heel licht gebrande bonen voor espresso te gebruiken. Helaas heb ik geen idee wanneer deze maler weer beschikbaar wordt.

De Niche is een andere optie maar is ook niet morgen in huis als ik hem vandaag bestel. Zit eigenlijk ook met een schuin oog te kijken naar marktplaats of ik daar een vario kan vinden die hopelijk iemand in mijn vriendenkring kan aanpassen zodat die beter uitgelijnd (is dat de goede Nederlandse term).

Die Atom op KN ziet er ook interessant uit, maar volgens mij alleen in Berlijn op te halen.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor bvds » ma 08 jun 2020, 20:06

Ja die Atom met SSP burrs is goed idee!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor ArjanV » di 09 jun 2020, 23:47

Ik ben me ook wat aan het verdiepen in de Robot, wat een mooi simpel espresso machientje.
Zodoende kwam ik in mijn zoektocht dit filmpje van de maker tegen.

Building the Robots
https://youtu.be/3PcDen-v7w0
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

robertp
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 11:46

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor robertp » wo 10 jun 2020, 06:17

Ja die Atom met SSP burrs is goed idee!
Heb inmiddels contact met de beste meneer die zijn Eureka molen verkoopt. Hij is bereid naar Nederland te versturen. Is er nog iets waar ik naar moet vragen / op moet letten? Heb geen ervaring met malers anders dan met mijn kleine Comandante. Is het eenvoudig voor mij de molen thuis op te zetten?

@ArjanV

Leuk filmpje inderdaad. Ik heb uiteindelijk voor de Robot gekozen omdat het na wat onderzoek een leuke, laagdrempelige manier leek om spelenderwijs kennis te maken met het maken van espresso thuis. De review van James Hoffman heeft ook bijgedragen. Ik moet zeggen dat ik niet had verwacht binnen zo'n korte tijd naar mijn idee hele redelijke shots te produceren thuis. Heb nog een hoop te leren en het kan altijd beter maar het valt zeker niet tegen.

Het enige wat ik nog wel zou willen is een goede kleine weegschaal die onder de robot past. Vindt de pixis nog wel een beetje prijzig en op Engelstalige Amerikaanse fora zie ik voornamelijk weegschalen die in Nederland moeilijk te verkrijgen zijn. Iemand tips?

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor ArjanV » wo 10 jun 2020, 08:22

Hoeveel ruimte heb je tussen de poten van de Robot?
De Joefrex Precisie Weegschaal lijkt mij wel een geschikte.

https://www.google.com/search?client=fi ... WEEGSCHAAL
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor fuel » wo 10 jun 2020, 15:51

Ja die Atom met SSP burrs is goed idee!
Is het eenvoudig voor mij de molen thuis op te zetten?
Ja is gewoon een kwestie van stekker erin en maalgraad afstemmen op de boon/Robot.
Atom 75 versie? Prima molen en ook een stuk goedkoper dan de Lagom.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor bvds » wo 10 jun 2020, 18:32

@fuel: zie ik t goed dat je n DC studio hebt? mooi speeltje!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

robertp
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 11:46

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor robertp » ma 15 jun 2020, 16:12

Hoeveel ruimte heb je tussen de poten van de Robot?
De Joefrex Precisie Weegschaal lijkt mij wel een geschikte.

https://www.google.com/search?client=fi ... WEEGSCHAAL
Excuus. Ik heb dit helemaal gemist. Ik heb 10 centimeter ruimte. Bij Giraffe hebben ze een kleine weegschaal die ongetwijfeld binnen de kortste keren stuk zal gaan die ik heb besteld 7x7 cm volgens mij.

Wat betreft de maler heb ik zowel een Niche als de Duitse Atom met SSP schijven besteld. Als het niks is voor espresso dan kan ik de Atom nog gebruiken voor filter.

Afgelopen weekend wat filterkoffies van Roast Factory gebruikt in de robot omdat ik er via v60, Aeropress niet uitkreeg wat ik wilde. Het was hard werken met de Comandante en heb veel koffie verspild maar toch waren er een paar te drinken.

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor we tigers » ma 15 jun 2020, 16:49

Ik gebruik bij de Robot ook gewoon mijn Brewista. Past niet gewoon tussen de poten, maar als ik hem een slagje draai, kan ik zo een hoek eronder krijgen.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: Cafelat Robot Barista

Berichtdoor ArjanV » vr 19 jun 2020, 11:13

Bij SpecialtyCoffee was de Robot die ik in gedachte had uitverkocht. :cry:
Ik heb er nu een gereserveerd voor als ze weer binnen zijn, beetje vroeg om nu al voor de deur te gaan liggen maar ik kan niet wachten tot ik de eerste espresso er uit haal :P
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten