Boilerdruk La Pavoni Europiccola 1970 afstellen?

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Boilerdruk La Pavoni Europiccola 1970 afstellen?

Berichtdoor HanR » do 13 jun 2019, 09:21

Omdat ik niet zomaar geloof wat er op HB staat, ben ik nog op zoek naar ervaring van gebruikers.
Het verhaal gaat dat je met een ouderwetse Europiccola met 2-traps element ongeveer als volgt te werk gaat.
1. Je laat in de hoogste stand de machine opwarmen totdat het veiligheidsventiel open gaat.
2. Op dat moment schakel je terug naar de warmhoudstand. Hierbij schijnt het normaal te zijn dat het veiligheidsventiel blijft sputteren.
(Eigenlijk heeft het bij deze machines de functie van regelorgaan).

Mijn vraag is nu, op welke druk ik het ventiel moet afstellen. Alles tussen 0,3 en 3bar Afbeelding kan ik maken. Iemand ervaring?
Ik kan de "stoomfluit functie" van het ventiel natuurlijk ook negeren en het gewoon als veiligheidsventiel gebruiken. Ik heb immers de manometer om op te sturen.

Oh ja, nog even vooraf:
Ik ga de machine niet voorzien van een pressostaat. Al was het alleen vanwege de prachtige minimo/massimo schakelaar op de machine.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Boilerdruk La Pavoni Europiccola 1970 afstellen?

Berichtdoor GuidovW » do 13 jun 2019, 19:46

Het eerste deel van je verhaal ken ik.
Het vervolg niet en het lijkt me eigenlijk een beetje vreemd als het veiligheidsventiel moet blijven sputteren..... :?
Een veiligheid is toch niet bedoeld als regelorgaan?

Maar als je de machine er toch mee kunt afstellen, waarom dan niet starten rond de 0.8 bar?
Om voldoende druk te hebben, maar oververhitting zoveel mogelijk te voorkomen. :lol:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Boilerdruk La Pavoni Europiccola 1970 afstellen?

Berichtdoor HanR » do 13 jun 2019, 21:22

Ik heb de boel inmiddels zo afgeregeld dat ik bij 0,7bar koffie kan zetten op stand minimum.
De stand maximum gebruik ik voor opwarmen en stomen. In deze stand is de machine mooi stabiel op 1,0 bar.
Deze waarden zijn natuurlijk sterk afhankelijk van de omgevingstemperatuur. In alle gevallen is er een vorm van evenwicht.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Boilerdruk La Pavoni Europiccola 1970 afstellen?

Berichtdoor GuidovW » vr 14 jun 2019, 16:52

En zo wordt de machinerie weer aangepast aan de mens en de omstandigheden. :idea:
Zoals het hoort. :D
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

PtB
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 07 sep 2011, 12:43
Locatie: Amsterdam

Re: Boilerdruk La Pavoni Europiccola 1970 afstellen?

Berichtdoor PtB » wo 19 jun 2019, 10:19

Wil je nou de boilerdruk afstellen of de temperatuur? ;)

Ik heb geen manometer op mijn 1973 Europiccola en gebruik gewoon hoog om op te warmen en te stomen, laag voor koffiezetten. Geen gefrutsel met thermometers, gewoon even met m'n hand de groep voelen of die goed doorgewarmd is. Gaat eigenlijk prima.

Je zou hem kunnen PIDden, dan kan je (mbv de alarm-setting van je PID) je Minimo - Massimo gebruiken voor normaal opwarmen/warmhouden en stoomstandje. Moet je wel aan de onderkant van je boiler een pocket voor een thermokoppel maken.

Voor de rest; ik zie wel eens (erg actieve groep op Facebook, bijna 5000 leden en snel groeiend) dat de veer en afsluiter van het ventiel vervangen worden. Daar zijn in de loop van de jaren een paar kleine wijzigingen aan geweest. Als je de temperatuur wil afstellen, zou je de veerlengte kunnen beinvloeden met een extra ringetje of een stukje afknippen. Maar, zoals ik al begon; wil je de boilerdruk afstellen of de temperatuur? :)

Gr,
Paul
Cimbali Junior DT/1, La Pavoni Pub 1 lever, La Pavoni Europiccola
Op de werkbank: Faema Urania, Conti Princess hydraulisch en Faema E61

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Boilerdruk La Pavoni Europiccola 1970 afstellen?

Berichtdoor HanR » wo 19 jun 2019, 11:55

Bedankt voor je reactie.
De de methode "als ik mijn klauwen brand aan de groep issie op temperatuur", werkt misschien goed, maar spreekt mij niet erg aan.
Je hebt immers geen idee wat je doet qua temperatuur.

De norm schijnt te zijn (van horen zeggen o.a. HB), dat je veiligheidsventiel bij ongeveer 1bar begint te sputteren. Vervolgens ga je koffie zetten.

Prutsen met veren doe ik ook op machines met pressostaat. Ik stel dan het veiligheidsventiel zo af dat het bij tussen 1,3 en 1,5 open gaat.
Bij dit type machines heeft het namelijk wel een veiligheidsfunctie.

Druk en temperatuur hebben in het gebied waar wij het over hebben een ongeveer lineair verband.
Ik begrijp daarom de laatste vraag niet.


Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: Boilerdruk La Pavoni Europiccola 1970 afstellen?

Berichtdoor dirk020 » zo 23 jun 2019, 18:18

Bedankt voor je reactie.
De de methode "als ik mijn klauwen brand aan de groep issie op temperatuur", werkt misschien goed, maar spreekt mij niet erg aan.
Je hebt immers geen idee wat je doet qua temperatuur.
Klopt als een zwerende vinger. Ik heb mijn pressostaat Europiccola's in de loop der tijd vervangen voor minimo massimo exemplaren omdat ik juist die 'stoomfluit' functie erg handig vind, zeker bij me in de werkplaats; als ik achter de draaibank sta komt luid & duidelijk door wanneer de koffie gezet dient te worden. Als je gelijk actie onderneem is goede espresso zetten geen kunst maar deze Pavoni's worden wel snel te heet, daarom heeft een goede kennis van me zo'n ding voorzien van een digitale thermometer. Hij wil -zo ik inschat- heus wel wat informatie met je uitwisselen, hoef je zelf niet 't wiel uit te vinden
Hij brandt ook zijn eigen bonen dus is niet de eerste de beste knuppel in koffieland. Stuur maar een PB als je gegevens wil okee
"Verhuizen kost beddestro!"

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Boilerdruk La Pavoni Europiccola 1970 afstellen?

Berichtdoor HanR » zo 23 jun 2019, 19:36

Bedankt voor je reactie.
Dit is een exemplaar met messing sleeve in de groep. Bevalt mij beter dan de latere min/max.
Ik ga er niet meer naar kijken. Machine is inmiddels verkocht.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk



Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron