Bezzera Strega

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor bobbee » zo 03 nov 2019, 19:44

Oh dat van beginner boon moet je echt loslaten inderdaad. Er is geen sekte van licht aangebrande bonen mensen hoor!
Je smaak bepaalt wat jij wilt maken. Niemand die je daar op af kan rekenen.
Lekker genieten.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor fuel » zo 03 nov 2019, 19:54

Oh dat van beginner boon moet je echt loslaten inderdaad. Er is geen sekte van licht aangebrande bonen mensen hoor!
Je smaak bepaalt wat jij wilt maken. Niemand die je daar op af kan rekenen. Afbeelding
Lekker genieten.
Bedankt Bobbee, ga ik doen!!
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » zo 03 nov 2019, 21:59

Oh dat van beginner boon moet je echt loslaten inderdaad. Er is geen sekte van licht aangebrande bonen mensen hoor!
Je smaak bepaalt wat jij wilt maken. Niemand die je daar op af kan rekenen. Afbeelding
Lekker genieten.
Bedankt Bobbee, ga ik doen!!
Je hebt PM :!:
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » do 05 mar 2020, 21:58

Ik ben benieuwd hoe lang jullie de pre infusion duurt en of je deze ook eerder laat stoppen bij een bepaalde voorkeur.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Youssef » za 07 mar 2020, 18:04

ik een paarseconde, maar voor de hendel helemaal boven is haal ik t kopje al weg.

Hoe doen jullie demelk met de strega? ik struggle nog om de perfecte melk te krijgen voor latte art.
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor bobbee » za 07 mar 2020, 22:36

Probeer pre infusie eens op gevoel. Dus probeer met pre infusie puck te verzadigen van water.
Met pomp aan kamer vullen, hevel klein stukje omhoog zodat pomp uit gaat. Dan wachten tot onderkant van filterbakje over geheel met koffie is bedekt. Dan hevel verder omhoog om druk erop te zetten.
Als de smaak nog niet naar wens is dan volgende keer seconden tellen dat pomp aan is. Probeer het eens met 5 sec en of het dan lukt om de puck te verzadigen. 10 sec, 3 sec etc... Net zolang tot je mooie smaak hebt. Maalgraad ook aanpassen aan de hand van uitloop en smaak.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » za 07 mar 2020, 23:45

Probeer pre infusie eens op gevoel. Dus probeer met pre infusie puck te verzadigen van water.
Met pomp aan kamer vullen, hevel klein stukje omhoog zodat pomp uit gaat. Dan wachten tot onderkant van filterbakje over geheel met koffie is bedekt. Dan hevel verder omhoog om druk erop te zetten.
Als de smaak nog niet naar wens is dan volgende keer seconden tellen dat pomp aan is. Probeer het eens met 5 sec en of het dan lukt om de puck te verzadigen. 10 sec, 3 sec etc... Net zolang tot je mooie smaak hebt. Maalgraad ook aanpassen aan de hand van uitloop en smaak.
Leuke techniek, ik deed het meestal bij 10 sec
Dit ga ik uitproberen.

Soms duurt het langer dan 10 seconden en pas deze techniek toe. Heb jij dat ook dat het langer kan duren dan 10 sec?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor bobbee » zo 08 mar 2020, 08:54

Ik heb geen strega meer maar doe het nu met de pavoni. Met de pre infusie spelen beïnvloed veel van de smaak. Het kan langer duren en als dat goed smaakt houden zo, anders dosering of maalgraad aanpassen en proeven.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Youssef » zo 08 mar 2020, 14:34

Probeer pre infusie eens op gevoel. Dus probeer met pre infusie puck te verzadigen van water.
Met pomp aan kamer vullen, hevel klein stukje omhoog zodat pomp uit gaat. Dan wachten tot onderkant van filterbakje over geheel met koffie is bedekt. Dan hevel verder omhoog om druk erop te zetten.
Als de smaak nog niet naar wens is dan volgende keer seconden tellen dat pomp aan is. Probeer het eens met 5 sec en of het dan lukt om de puck te verzadigen. 10 sec, 3 sec etc... Net zolang tot je mooie smaak hebt. Maalgraad ook aanpassen aan de hand van uitloop en smaak.
Thanks ga ik doen, als ik nu een mooiedoorloop heb met een X maling.
Houd ik maling hetzelfs ook bij langere pre infusie?
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor fransg » zo 08 mar 2020, 14:42

Thanks ga ik doen, als ik nu een mooiedoorloop heb met een X maling.
Houd ik maling hetzelfs ook bij langere pre infusie?
Je kunt eens een filmpje maken van de doorloop. Als die mooi gelijkmatig is, zonder sproeiers, niet te snel en vooral ook niet te traag en het smaakt ook nogeens verrukkelijk, dan ben je er.

Duurt de pre-infusie je te lang, dan bij zelfde dosering iets grover malen (en dus iets korter malen ook).
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron