Bezzera Strega

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor cremalover » do 08 aug 2019, 14:27

Ik zou trouwens de Strega eerst met twee veren proberen.Kun je altijd nog verwijderen.
Ik heb de enkele veer geprobeerd en vond het niks.Ik snap de hype niet.
Wel is het zo dat door de korte hendel de Strega zwaar te bedienen is.Maar dat komt ook weer doordat levers thuis meestal veel te laag op het aanrecht staan.Het handvat van de steel moet boven hoofdhoogte staan zoals het bedoeld is.Dat maakt bedienen een stuk makkelijker.
Ik denk dat de enkele veer vooral in combinate met een lagere pre-infusie goed werkt.
De standaard pre infusie bij een Strega is echt hoog (12bar) en dan komt daarna de dubble veer die ook op 12 bar begint. Je kunt natuurlijk de veer eerder loslaten waardoor de pre-infusie lager is, maar dan weet je niet echt wat die is, en de reproduceerbaarheid is ook niet ideaal.
Ik heb nu pre infusie op 3 bar en de veer begint rond de 8.5 bar, en dan is echt een verschil met de standaard machine. Ik kan de pomp gewoon aanzetten trouwens, dus kan ook een shot maken met een hoge pre-infusie, of een compleet pompshot ('E61' achtig) maar dat doe ik in de praktijk nooit.

Maar op zich een goed idee natuurlijk om eerst met de standaard machine te beginnen, dan kun je uit eerste hand proeven of je het een verbetering vindt of niet.
Top.
Voor mij ligt het allemaal genuanceerder.
Ik proef geen verschil met of zonder preinfusie.
Laat staan dat de druk daarvan voor mij iets uitmaakt.
Maar ik vind espresso puur ook niet echt lekker.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Marcje » do 08 aug 2019, 14:47

De eerste van de dag drink ik tegeswoordigs met een toefje overgebleven melkschuim erin.
Dan is het een net vloeibaar bonbonnetje. Ook lekker.
dus...

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » vr 09 aug 2019, 14:09

Afgelopen week ben ik de gelukkige bezitter geworden van de Bezzera Strega. Wat een mooi machine is het.
Gisteren bij Peter geweest ivm de MOD.
Het grote verschil is dat het scherpe wrange kantje ervan af is waardoor zoetigheid voor terugkomt. Dit proefde ik ook toen ik mijn eigen boontjes thuis uitprobeerde. Verder is het ook prettiger dat de lever makkelijker naar beneden gaat.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Capulus » vr 09 aug 2019, 14:28

Afgelopen week ben ik de gelukkige bezitter geworden van de Bezzera Strega. Wat een mooi machine is het.
Gisteren bij Peter geweest ivm de MOD.
Het grote verschil is dat het scherpe wrange kantje ervan af is waardoor zoetigheid voor terugkomt. Dit proefde ik ook toen ik mijn eigen boontjes thuis uitprobeerde. Verder is het ook prettiger dat de lever makkelijker naar beneden gaat.
Wat goed zeg. Ik ben er toch ook nieuwsgierig naar geworden..mag ik vragen wat de kosten van het project was?
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » vr 09 aug 2019, 18:15

Afgelopen week ben ik de gelukkige bezitter geworden van de Bezzera Strega. Wat een mooi machine is het.
Gisteren bij Peter geweest ivm de MOD.
Het grote verschil is dat het scherpe wrange kantje ervan af is waardoor zoetigheid voor terugkomt. Dit proefde ik ook toen ik mijn eigen boontjes thuis uitprobeerde. Verder is het ook prettiger dat de lever makkelijker naar beneden gaat.
Wat goed zeg. Ik ben er toch ook nieuwsgierig naar geworden..mag ik vragen wat de kosten van het project was?
je hebt PM
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Capulus » vr 09 aug 2019, 18:33

Afgelopen week ben ik de gelukkige bezitter geworden van de Bezzera Strega. Wat een mooi machine is het.
Gisteren bij Peter geweest ivm de MOD.
Het grote verschil is dat het scherpe wrange kantje ervan af is waardoor zoetigheid voor terugkomt. Dit proefde ik ook toen ik mijn eigen boontjes thuis uitprobeerde. Verder is het ook prettiger dat de lever makkelijker naar beneden gaat.
Wat goed zeg. Ik ben er toch ook nieuwsgierig naar geworden..mag ik vragen wat de kosten van het project was?
je hebt PM
Thanks! Zodra ik er tijd voor heb ga ik dit ook uitvoeren. Ik ben wel benieuwd.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor fuel » zo 11 aug 2019, 13:04

Zo dit weekend weer op een lichte/medium boon overgestapt.
Wat mij verbaast is dat nu ik een veel langere doorloop hanteer ik goede resultaten krijg.

Na uitschakelen pomp, 9 a 10 seconden laat ik met tegendruk nog zo'n 45 a 55 seconden doorlopen.
Nu 15 gr. in, 28 gr. uit. (Heb nu een standaard 14 gr. espresso bakje van Van Pommeren)

Is dit dus de methode met de Strega?
Kreeg namelijk alleen met extreem donder gebrande bonen drinkbare espresso met een normale doorloop van 25 a 30 seconden.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » zo 11 aug 2019, 17:43

Zo dit weekend weer op een lichte/medium boon overgestapt.
Wat mij verbaast is dat nu ik een veel langere doorloop hanteer ik goede resultaten krijg.

Na uitschakelen pomp, 9 a 10 seconden laat ik met tegendruk nog zo'n 45 a 55 seconden doorlopen.
Nu 15 gr. in, 28 gr. uit. (Heb nu een standaard 14 gr. espresso bakje van Van Pommeren)

Is dit dus de methode met de Strega?
Kreeg namelijk alleen met extreem donder gebrande bonen drinkbare espresso met een normale doorloop van 25 a 30 seconden.
Ik doseer meer dan15 grm om meer smaak te krijgen en dan hoef je niet zo fijn te malen ook
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor bobbee » zo 11 aug 2019, 19:55

Licht gebrande bonen kunnen inderdaad wat meer tijd nodig hebben om smaak af te geven. Zoals aangegeven is hoger doseren en fijner malen ook een manier om de smaak wat meer aciditeit te geven. Lager doseren en fijner malen geeft in het algemeen minder fruitige smaak. Het espresso parts eq filterbakje heeft wat minder gaatjes waardoor je nog wat minder fijn hoeft te malen en icm de strega geeft dat een heel goed resultaat.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » zo 11 aug 2019, 20:08

Het espresso parts eq filterbakje heeft wat minder gaatjes waardoor je nog wat minder fijn hoeft te malen en icm de strega geeft dat een heel goed resultaat.
Welk merk bakje bedoel je dan?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten