Bezzera Strega

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6446
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor cremalover » wo 02 nov 2022, 15:36

Dit waren die van mij na een jaar of zeven. Ook niet fris maar niet zo ranzig als die van jou.

Afbeelding
Die zijn niet van mij.Masr van iemand van ander forum Ik trek mijn groepen er elke 8 weken uit om schoon te maken

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor omeCo » wo 02 nov 2022, 16:48

Dit waren die van mij na een jaar of zeven. Ook niet fris maar niet zo ranzig als die van jou.

Afbeelding
Die zijn niet van mij.Masr van iemand van ander forum Ik trek mijn groepen er elke 8 weken uit om schoon te maken
Ik heb het verkeerd verwoord. Ik weet dat je geen strega hebt, dus wat ik op de foto zag kon niet van jou zijn.

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ErikvW » zo 06 nov 2022, 12:13

De mijne zagen er nog netjes uit denk ik. Geen idee wanneer er onderhoud was gepleegd de laatste keer.
IMG_20221106_094122.jpg
IMG_20221106_094116.jpg
@OmeCo; vanwege vraag in andere draad, reken maar dat de Strega bevalt! Ik kan er eigenlijk altijd prima koffie mee zetten, en ik ben nu aan het experimenteren hoe ik vaker exceptionele koffie maak. Die pre-infusie druk met de pomp die je kunt sturen op tijd met de hendel maakt het op dit moment nog een beetje complex.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » zo 06 nov 2022, 19:03

Als je door Peter je machine laat afstellen dmv een PSM dan hoef je niet meer te experimenteren.
Dan zal elke shot goed zijn.
Beter je tijd besteden aan je maling als je lekkere koffie wilt zetten
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ErikvW » zo 06 nov 2022, 20:03

Maling was al prima in orde en de bijbehorende koffie ook, die PSM mod zal ik wel een keer doen. Er waren andere prio's de laatste tijd, iets met een Niche... Ik word ook een beetje kriebelig dat er niemand een richtbedrag wil noemen voor deze afstelling.

Mijn experimenteren en onderzoeken heeft meer te maken met de handmatige pre-infusie, die per koffie verschilt en niet voor elke koffie even lang hoeft te zijn. Bijvoorbeeld: Deze zending Malabar van Koepoort heeft maar heel weinig profijt van aanvullende pre-infusie, dus die laat ik opkomen als de pomp afslaat. De Black Betty van HK vindt ik minder worden van extra pre-infusie, echter maar 1 keer geprobeerd bij RoosW. En de Cuba van Koepoort wordt tot 20 seconden de hendel tegenhouden na pompdruk opbouwen tot op 6-7 bar veel lekkerder, maar langer heeft een negatief effect op de smaak.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor omeCo » zo 06 nov 2022, 21:06

De mijne zagen er nog netjes uit denk ik. Geen idee wanneer er onderhoud was gepleegd de laatste keer.
IMG_20221106_094122.jpg
IMG_20221106_094116.jpg
@OmeCo; vanwege vraag in andere draad, reken maar dat de Strega bevalt! Ik kan er eigenlijk altijd prima koffie mee zetten, en ik ben nu aan het experimenteren hoe ik vaker exceptionele koffie maak. Die pre-infusie druk met de pomp die je kunt sturen op tijd met de hendel maakt het op dit moment nog een beetje complex.
Leuk om te lezen. Ik moet zeggen dat ik niet vaak experimenteer met pre-infusie. Ben erg tevreden met de drankjes die er uit komen. Mijn strega heeft de PSM zoals je misschien nog weet maar ik heb nooit koffie van een standaard strega geproefd dus kan niets zinnigs zeggen over het effect van die modificatie.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor RoosW » zo 06 nov 2022, 21:59

Maling was al prima in orde en de bijbehorende koffie ook, die PSM mod zal ik wel een keer doen. Er waren andere prio's de laatste tijd, iets met een Niche... Ik word ook een beetje kriebelig dat er niemand een richtbedrag wil noemen voor deze afstelling.
Dat heeft te maken met hoe goed onderhouden de machine is, en hoe versleten sommige onderdelen (hoe oud zijn ze en/of wanneer vervangen) die dan mogelijk met het 'modden' mee vervangen moeten worden.
Richtprijs die mij genoemd was, met onderhoud beurt en 'licht vervang werk' was 175,- maar dat dat was voor ik 100% zeker wist dat ie qua onderhoud al in tip top conditie was.
Mijn experimenteren en onderzoeken heeft meer te maken met de handmatige pre-infusie, die per koffie verschilt en niet voor elke koffie even lang hoeft te zijn. Bijvoorbeeld: Deze zending Malabar van Koepoort heeft maar heel weinig profijt van aanvullende pre-infusie, dus die laat ik opkomen als de pomp afslaat. De Black Betty van HK vindt ik minder worden van extra pre-infusie, echter maar 1 keer geprobeerd bij RoosW. En de Cuba van Koepoort wordt tot 20 seconden de hendel tegenhouden na pompdruk opbouwen tot op 6-7 bar veel lekkerder, maar langer heeft een negatief effect op de smaak.
Ha, ja, de Malabar kan ik bevestigen, op de Bianca gooi ik hem vol open, bij eerste drup, timer 25 sec. als er 10 seconden voorbij zijn gooi ik de druk regelaar terug naar 25% en de druk bouwt dan af van 9 bar naar rond de 4/5 bij het laatste beetje.
Dat geeft de lekkerste resultaten.
Ook anders geprobeerd, maar het 'meer werk' leverde geen aanmerkelijke verbetering op, in tegendeel leek wel, het eind resultaat had meer bitter als dat ik nu krijg.
De 3 Afrika van de vorige maand, deed het juist veel beter met heel langzame drukopbouw/preinfusie, bij iets onder de 9 bar begon die dan te druppen, volle druk nu, timer aan en wederom na 10 seconden weer terug naar rond de 20% voor een totaal op de shot-timer van wel 55 seconden.
Ik heb nu de Cuba naast de Malabar (2e x een kilo gekocht) maar het lijkt er op dat die ook beter tot zijn recht komt op de 'moeilijke manier' ;)

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ErikvW » ma 07 nov 2022, 13:21

Heeft een Strega bezitter op dit forum al eens onderzoek gedaan naar een knappe vervanger van de verchroomde plastic kap bovenop de groep? De mijne is uit 2011, en (aan de binnenkant) laat het chroom nu een beetje los. Past elke Astoria kap er op?
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

HanR
Berichten: 1972
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor HanR » ma 07 nov 2022, 14:34

Mijn groothandel heeft ze.
Forum prijs €30,-
Volgens documentatie voor modellen vanaf 2014.
Schroefgaatjes?
Ik wil er wel één voor je bestellen. Als ie niet past, mag je hem terug sturen.

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » ma 07 nov 2022, 17:42

Mijn groothandel heeft ze.
Forum prijs €30,-
Volgens documentatie voor modellen vanaf 2014.
Schroefgaatjes?
Ik wil er wel één voor je bestellen. Als ie niet past, mag je hem terug sturen.
Maar is die ook van plastic?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron