Bezzera Strega

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Capulus » zo 11 aug 2019, 20:20

Het espresso parts eq filterbakje heeft wat minder gaatjes waardoor je nog wat minder fijn hoeft te malen en icm de strega geeft dat een heel goed resultaat.
Welk merk bakje bedoel je dan?
https://www.espressoparts.com/espresso- ... ter-basket
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor bobbee » zo 11 aug 2019, 20:23

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor fuel » zo 11 aug 2019, 21:53

Yes dat bakje krijg ik nu ook :D
Even op Google gekeken en meer Strega gebruikers houden 40 tot 55 seconden aan als doorlooptijd.
Deze week maar weer eens verder experimenteren.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor bobbee » zo 11 aug 2019, 22:20

Ik deed ook langere extracties (50 sec) met de strega en nu met bz10 en ex4 pompje ook vaak. De smaak bepaald altijd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor bvds » zo 11 aug 2019, 23:04

Gewoon PSM doen!

Dat je moet compenseren met andere baskets om minder fijn te hoeven malen wil toch eigenlijk vooral zeggen dat de druk zonder mod te hoog is?
De smaak bepaald altijd.
Precies! Zo'n beetje iedereen geeft aan dat de smaak er door de mod op vooruit gaat.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor bobbee » ma 12 aug 2019, 08:45

Ja PSM kan idd ook een oplossing zijn.

De middelste veer heeft, voor zover ik weet, bezzera ertussen gezet om genoeg tegendruk te kunnen geven aan het pompje die de groep vult. Zodoende kan de pomp niet de veer terug drukken mocht de opv te hoog zijn afgesteld, hoger dan 11 bar.
De extractie zal rustiger verlopen als de kleine veer die 2 bar levert wordt verwijdert en er een ander pompje wordt ingezet door Peter de Goede.
Helaas heb ik het zelf niet kunnen testen/proeven maar ik neem het zo aan dat het de smaak ten goede komt. Ik mis mijn strega nog steeds. Blijft een geweldige machine met echt value for money en weinig en makkelijk onderhoud aan de groep.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6468
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor cremalover » ma 12 aug 2019, 09:12

Ja PSM kan idd ook een oplossing zijn.

De middelste veer heeft, voor zover ik weet, bezzera ertussen gezet om genoeg tegendruk te kunnen geven aan het pompje die de groep vult. Zodoende kan de pomp niet de veer terug drukken mocht de opv te hoog zijn afgesteld, hoger dan 11 bar.
De extractie zal rustiger verlopen als de kleine veer die 2 bar levert wordt verwijdert en er een ander pompje wordt ingezet door Peter de Goede.
Helaas heb ik het zelf niet kunnen testen/proeven maar ik neem het zo aan dat het de smaak ten goede komt. Ik mis mijn strega nog steeds. Blijft een geweldige machine met echt value for money en weinig en makkelijk onderhoud aan de groep.
De pomp slaat toch af voordat de lever druk gaat opbouwen.Tenminste als de schakelaar goed werkt.Hoe kan hij dan de lever terug drukken?

Ik ben denk ik de uitzondering.
De lekkerste espresso's doe ik ooit gemaakt heb waren op een standaard Strega.Dus met pomp.En de 2 veren erin.
Ik heb nooit een Strega met maar 1 veer geprobeerd dus daar geef ik maar geen mening over.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Marcje » ma 12 aug 2019, 13:52

Eigenlijk zouden we ze naast elkaar moeten zetten en dan een brede maatschappelijke discussie houden over de smaakverschillen.
Nu heb ik dus een Strega met 1 veer en op vast water (en kan hem daarom niet echt makkelijk elders aansluiten), maar als iemand een standaard versie heeft en bereid is om met het apparaat richting Eindhoven te tuffen dan wil ik wel het een en ander organiseren
Ik ben oprecht benieuwd naar de smaakverschillen als je ze 1:1 naast elkaar zet!
dus...

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » ma 12 aug 2019, 14:44

Voor mij is het duidelijk genoeg geweest. Toen ik de machine nieuw had heb ik deze een paar dagen uitgetest, na de PSM was er een duidelijk verschil zie mijn eerdere bericht. Dus uitgetest met de zelfde machine, zelfde molen en zelfde bonen.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor fuel » ma 12 aug 2019, 14:52

Voor mij is het duidelijk genoeg geweest. Toen ik de machine nieuw had heb ik deze een paar dagen uitgetest, na de PSM was er een duidelijk verschil zie mijn eerdere bericht. Dus uitgetest met de zelfde machine, zelfde molen en zelfde bonen.
Mogelijk dat ik de mod ook nog laat uitvoeren (bij zijn eerste onderhoud). Wat zijn eigenlijk de kosten?

Voor nu ga ik aan de slag met de langere doorloop waarmee ik eindelijk succes met lekkere espresso met een lichte/medium branding.
Hier is overigens op HomeBarista een en ander over te lezen.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten