Pressure kit La Pavoni

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor Bert 619 » do 14 nov 2019, 15:55

Bob heeft mij getipt over een pressure profiling kit voor La Pavoni van coffee-sensor.com.
Ik heb deze kit besteld en inmiddels geïnstalleerd en kan dus aan de gang met een drukmeter op de pavoni.
Wat me opviel is dat 9 bar meer kracht vereist dan dat ik altijd gedacht had, en kom er nu achter dat ik voorheen hooguit met 6 bar werkte.
Om aan die 9 bar te komen moet ik meer koffie gebruiken dan ik ervoor gebruikte nu 15 gram en zelfs nog fijner malen, en ben maar gestopt met de hand malen.
Dat het perse nodig is die 9 bar te halen betwijfel ik vooralsnog, nu zie ik wel wat ik aan het doen ben.
Overigens smaakte de espresso voorheen er goed, nu kijken wat hiermee kan bereiken.

La Papavoni pressure-kit.JPG

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor bobbee » do 14 nov 2019, 17:05

En ik kreeg de tip van Bas! Kitje zit er bij mij ook op
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor bvds » do 14 nov 2019, 18:01

Bob en in zitten tussen de 5-7 bar. Hoger kost inderdaad veel kracht. Smaak gaat er niet op vooruit. Doe het soms even aan begin.

Is je ook opgevallen dat de nieuwe lever die bij de kit hoort veel zwaarder en degelijker is?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor Marcje » do 14 nov 2019, 18:02

Kunnen jullie me vertellen wat de diameter (ongeveer) is van het kanaaltje in de zuiger/zuigerstang wat naar de drukmeter loopt? En zit daar nog iets van een gaasje of filtertje in? Ben bezig met een hobby project hier... tnx!
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor bobbee » do 14 nov 2019, 18:05

Kunnen jullie me vertellen wat de diameter (ongeveer) is van het kanaaltje in de zuiger/zuigerstang wat naar de drukmeter loopt? En zit daar nog iets van een gaasje of filtertje in? Ben bezig met een hobby project hier... tnx!
Oh ja sjips! Dat had jij gevraagd. Sorry.

Bas heeft hem momenteel los liggen dus hij zou even kunnen kijken. Er zit geen gaasje oid tussen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor Marcje » do 14 nov 2019, 18:25

Geen probleem Bob!
dus...

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor Bert 619 » do 14 nov 2019, 19:09

Bob en in zitten tussen de 5-7 bar. Hoger kost inderdaad veel kracht. Smaak gaat er niet op vooruit. Doe het soms even aan begin.

Is je ook opgevallen dat de nieuwe lever die bij de kit hoort veel zwaarder en degelijker is?
Ik ga ook voor een lagere druk en in mijn beleving smaakt dat beter.

De nieuwe is idd zwaarder en mooi uitgevoerd van rvs, de uitkeping voor de steeksleutel heb ik
aan de kant van de handgreep en valt daardoor iets minder op.
Wat me wel opvalt is dat er veel speling op de hevel zit, in het bewegen van links naar rechts.

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor Bert 619 » za 16 nov 2019, 00:16

Pressure kit la pavoni.jpg
De twee revetjes die bij de set zitten heb ik weggelaten, de boutjes om de vork van de hevel aan de zuigeras
te bevestigen gaan nu dieper de as in waardoor er minder speling is.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor GuidovW » za 16 nov 2019, 20:17

Het lijkt me ook nog wel wat een manometer te installeren.
Maar de sets die ik tot nu toe heb gevonden vind ik nogal duur.
Waar heb je deze set vandaan?
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor bvds » za 16 nov 2019, 20:27

Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron