Pressure kit La Pavoni

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor GuidovW » zo 17 nov 2019, 08:48

Ah dank je. :lol:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor bvds » zo 17 nov 2019, 09:47

@Guido: zie PB voor info...
Laatst gewijzigd door bvds op zo 17 nov 2019, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor fransg » zo 17 nov 2019, 10:18

Ik heb een poosje geleden de Pavoni met de originele echte pressuur kit aan een vriendin gegeven. Afgelopen week zocht ik haar op en ze vertelde dat die meter bijna nooit druk aangeeft. Ik legde uit dat je die druk tijdens het hangen aan de hefboom kunt zien oplopen maar tijdens het maken van espresso kijkt ze daar nooit naar ;-) het nut van zoiets moois is dus ook betrekkelijk. Ze is wel blij met de machine, en met de gestage aanvoer van vers gebrande bonen, daar niet van.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor cremalover » ma 18 nov 2019, 14:19

Ik heb een poosje geleden de Pavoni met de originele echte pressuur kit aan een vriendin gegeven. Afgelopen week zocht ik haar op en ze vertelde dat die meter bijna nooit druk aangeeft. Ik legde uit dat je die druk tijdens het hangen aan de hefboom kunt zien oplopen maar tijdens het maken van espresso kijkt ze daar nooit naar ;-) het nut van zoiets moois is dus ook betrekkelijk. Ze is wel blij met de machine, en met de gestage aanvoer van vers gebrande bonen, daar niet van.
Helemaal mee eens.
Als je dan ook nog eens bedenkt dat pressureprofiling niet of nauwelijks smaakverschil oplevert is het een leuke gadget zonder echt nut. Misschien met kerstversiering eraan ( vrolijke lampjes met verschillende kleurtjes) dat je vriendin het iets aantrekkelijker vindt ?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor bvds » ma 18 nov 2019, 15:06

Ik heb een poosje geleden de Pavoni met de originele echte pressuur kit aan een vriendin gegeven. Afgelopen week zocht ik haar op en ze vertelde dat die meter bijna nooit druk aangeeft. Ik legde uit dat je die druk tijdens het hangen aan de hefboom kunt zien oplopen maar tijdens het maken van espresso kijkt ze daar nooit naar ;-) het nut van zoiets moois is dus ook betrekkelijk. Ze is wel blij met de machine, en met de gestage aanvoer van vers gebrande bonen, daar niet van.
Helemaal mee eens.
Als je dan ook nog eens bedenkt dat pressureprofiling niet of nauwelijks smaakverschil oplevert is het een leuke gadget zonder echt nut. Misschien met kerstversiering eraan ( vrolijke lampjes met verschillende kleurtjes) dat je vriendin het iets aantrekkelijker vindt ?
Cremalover, waarom heb je dan een lever met veer? Dat doe je toch deels voor de verfijnde smaak door het afnemend drukprofiel. M.a.w. je hebt toch pressure profiling?

Los daarvan klopt het dat de drukmeter geen must have is. Het is gewoon een leuke accesoire die helpt bij het controleren van de preinfusie, piekdruk en het drukverloop. Bij jou regelt de veerspanning dat. En door de veerconstante is de consistentie gewaarborgd. Bij een manual lever moet je het doen op basis van "look and feel" en spiergeheugen. Natuurlijk kun je dus zonder zo'n kit ook goed uit de voeten, maar de consistentie van een veer haal je niet. Is dat erg? Alleen als consistentie je doel is. Kortom, de drukmeter geeft feedback en draagt zo bij aan het leereffect.

En o ja, in al mijn bescheidenheid proef ik dus wel het verschil tussen een 5 bar of 9 bar extractie!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor bobbee » ma 18 nov 2019, 17:59

Een echte pressure kit, oftewel drukmeter op de zetgroep, is een leuke gadget!

Maak je niet druk. Hahaha, snappen jullie hem. Druk, drukmeter.... Supergoed. Deze grap.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor Keyser » ma 18 nov 2019, 18:01

Een echte pressure kit is een leuke gadget!

Maak je niet druk. Hahaha, snappen jullie hem. Druk, drukmeter.... Afbeelding Supergoed. Deze grap.
En erover heen: even de stress profilen jongens Afbeelding

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor GuidovW » ma 18 nov 2019, 22:07

Een echte pressure kit is een leuke gadget!

Maak je niet druk. Hahaha, snappen jullie hem. Druk, drukmeter.... Afbeelding Supergoed. Deze grap.
En erover heen: even de stress profilen jongens Afbeelding

:lol: :lol: :lol: :lol: :ugeek: :idea:
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor bobbee » di 19 nov 2019, 07:00

Ik snap die niet. Er is en was geen stress, alleen een goede grap van mij!
Het is niet zo dat iemand moest kiezen tussen een witte of zwarte Niche... Dat levert pas stress op bij sommigen. Ongelofelijk.

Even serieus en on topic.

Bas heeft natuurlijk gewoon gelijk en neemt ook nog de moeite om het te onderbouwen. Hoeft eigenlijk niet want er is helemaal geen vraagstelling geweest of het drukmetertje wel of niet nuttig is. Of de 1 het wel goed weet te gebruiken en een ander er niet eens naar kijkt zegt niks over de gadget maar meer over de gebruiker. In alle gevallen prima.

Het is gewoon een vet coole add-on voor iedere pavoni. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor fransg » di 19 nov 2019, 10:24

Prachtig
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten