Onderhoud PonteVechio

meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

Onderhoud PonteVechio

Berichtdoor meg » ma 20 apr 2020, 09:10

Beste Lezers.

De Ponte Vechio Export heeft ondertussen een vaste plek verworven in gebruik naast mijn half automaat.Hij heeft eigenlijk maar één nadeel en dat is dat ik de enige ben die hem gebruikt. Voor ega en kids is hij iets te bewerkelijk. Althans dat denken ze. Per saldo is hij niet veel lastiger in gebruik, je moet je gewoon even de tijd nemen het principe te (willen) begrijpen. Melk schuimen ook prima, alleen voor een Latte komt hij wel eens wat adem te kort.
Het allergrootste voordeel.....Hij is in no time op bedrijfstemperatuur.

Ik vraag me alleen af hoe vaak de keerringen gesmeerd moeten worden.
De laatste tijd druppelt er wat water uit de uitloop en dan denk ik met mijn boerenverstand dat ik ze eigenlijk al gesmeerd had moeten hebben.
Als jullie nog andere onderhoud tips hebben hoor ik het graag.
Gr. M.

Bid
Berichten: 46
Lid geworden op: za 21 dec 2019, 21:08

Re: Onderhoud PonteVechio

Berichtdoor Bid » do 23 apr 2020, 22:28

Nog geen last van gehad. Maar mijn machine is ook pas een aantal maanden oud.
Hij schiet soms wel eens door, maar een hef erna gaat het weer goed.

Ook al heb ik vele forums doorgespit en veel theoretische kennis opgedaan, in de praktijk zie je snel iets over het hoofd.
De snelle opwarmtijd was voor mij een van de belangrijkste redenen om voor de PV export te kiezen.
Maar.... de koffie heeft lang niet lekker gesmaakt omdat ik meteen begon de hengsten zodra de lamp uit ging
voor de 2de keer nadat ik na de eerste valse druk had afgeblazen.

Pas toen ik een temp stikker op de kop geplakt had, zag ik dat de machine dan wel niet meer verwarmd, de kop
nog niet op temperatuur was. En, ik had het portafilter nooit in de kop bij het opwarmen. Hierdoor bleef de koffie
of veel te sterk of te bitter. Nu smaken ze veel beter. Extractie op de juiste temperatuur.
Nu doe ik overigens regelmatig een flush om de kop sneller te verwarmen. Dan gaat het eerste streepje aan op de sticker.
Dan nog even wachten en bij het tweede streepje (~ 70 C) ga ik meestel tappen.

Melk opschuiven lukt mij niet. Althans, niet de micro foam om mooie latte art te maken. Cappuccino gaat prima.
Daar kan ik ook veel opschuimen. Probeer ik micro foam te maken dan heb ik vaak te dunne melk. Ondanks de draaiklok in de beker.

Misschien moet ik hiervoor de druk verlagen. Ik heb een manometer en een slang die over de blaaskop past.
Helaas past de slang niet op de manometer dikkere schroefdraad. Geen idee hoe dat passend te krijgen.

Jammer wel, wil heel graag latte art kunnen.

On-topic, wat onderhoud betreft ben ik benieuwd of ontkalken nodig is, hoe vaak en hoe en waarmee.
Voor zuiger onderhoud overweeg ik de prijzige tool aan te schaffen.

En oh wat zou ik graag een funnel willen hebben. Al een paar verkeerde maten binnen gekregen (stond verkeerd op website, geld terug gehad). Heb een shop van Bobbee doorgekregen maar die geven telkens geen gehoor.

Dat is wel een nadeel van de PV vind ik, de zeer weinig voorkomende PF maat.
Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Onderhoud PonteVechio

Berichtdoor bobbee » do 23 apr 2020, 22:42

En oh wat zou ik graag een funnel willen hebben. Al een paar verkeerde maten binnen gekregen (stond verkeerd op website, geld terug gehad). Heb een shop van Bobbee doorgekregen maar die geven telkens geen gehoor.

Dat is wel een nadeel van de PV vind ik, de zeer weinig voorkomende PF maat.
Mooie write up met jouw ervaringen.

Geeft diRossi geen gehoor? Dat is wel gek, heb je zo ook geprobeerd te bellen? Ik had het volgens mij al voor corona crisis doorgegeven aan je dus dat zal het niet zijn.
Laat even weten, dan kan ik kijken of ik contact met ze kan krijgen. Ik neem aan dat je dezelfde funnel wilt als ik had laten maken?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Bid
Berichten: 46
Lid geworden op: za 21 dec 2019, 21:08

Re: Onderhoud PonteVechio

Berichtdoor Bid » zo 17 mei 2020, 10:28

Jee, deze post helemaal over het hoofd gezien. Excuses. Bedankt voor het delen van de tekening!

Ik heb een funnel op komst. Als die niet bevalt ga ik alsnog het DiRossi verhaal weer in gang zetten.
Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF

Bid
Berichten: 46
Lid geworden op: za 21 dec 2019, 21:08

Re: Onderhoud PonteVechio

Berichtdoor Bid » zo 17 mei 2020, 10:29

Zou je een hogere resolutie tekening willen delen? Als ik deze open zijn de maten helaas niet leesbaar.
Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Onderhoud PonteVechio

Berichtdoor fransg » zo 17 mei 2020, 10:40

Zou je een hogere resolutie tekening willen delen? Als ik deze open zijn de maten helaas niet leesbaar.
dan doe jij iets verkeerd want ik zie 'm in hoge resolutie met alles perfect leesbaar...
Schermafbeelding 2020-05-17 om 10.39.23.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Onderhoud PonteVechio

Berichtdoor bobbee » zo 17 mei 2020, 10:50

Zou je een hogere resolutie tekening willen delen? Als ik deze open zijn de maten helaas niet leesbaar.
Niet openen in tapatalk. Link volgen. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Bid
Berichten: 46
Lid geworden op: za 21 dec 2019, 21:08

Re: Onderhoud PonteVechio

Berichtdoor Bid » zo 17 mei 2020, 11:05

Ah ja. Niet zo bekend met Tapatalk. Bedankt weer!
Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron