Bezzera Strega upgrade?

bosa
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 15 apr 2020, 13:52

Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor bosa » zo 26 apr 2020, 13:22

Beste forumleden,

Sinds ongeveer twee jaar ben ik in het bezit van een Bezzera Strega. Ik heb een tijd geleden een naked portafilter aangeschaft. Bij nieuwe bonen kan het bij de eerste shots wat gespetter opleveren maar als de maling eenmaal goed is afgesteld dan was/is het een leuke upgrade. Heel recent heb ik de standaard douchezeef vervangen door een nieuwe van IMS - COMPETITION DOUCHEZEEF. Dit is echt een leuke vooruitgang; de smaak van de koffie is subtieler en dieper geworden. Dat doet het upgrade-virus (sorry, misschien de verkeerde woordkeuze in deze tijd) opleven en kriebelen ;-)

In de diverse forum onderwerpen lees je over upgrades voor de Strega. Ik ben vooral benieuwd van jullie, mede Strega bezitters, te horen welke upgrade naar jullie mening, ook na langere tijd(!), het geld dubbel en dwars waard is geweest.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor cremalover » zo 26 apr 2020, 16:29

Beste forumleden,

Sinds ongeveer twee jaar ben ik in het bezit van een Bezzera Strega. Ik heb een tijd geleden een naked portafilter aangeschaft. Bij nieuwe bonen kan het bij de eerste shots wat gespetter opleveren maar als de maling eenmaal goed is afgesteld dan was/is het een leuke upgrade. Heel recent heb ik de standaard douchezeef vervangen door een nieuwe van IMS - COMPETITION DOUCHEZEEF. Dit is echt een leuke vooruitgang; de smaak van de koffie is subtieler en dieper geworden. Dat doet het upgrade-virus (sorry, misschien de verkeerde woordkeuze in deze tijd) opleven en kriebelen ;-)

In de diverse forum onderwerpen lees je over upgrades voor de Strega. Ik ben vooral benieuwd van jullie, mede Strega bezitters, te horen welke upgrade naar jullie mening, ook na langere tijd(!), het geld dubbel en dwars waard is geweest.
Zo'n douchezeef doet toch niks anders dan voorkomen dat het water in een keer op de puck komt?
Hoezo beinvloedt dat re smaak?

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor Keyser » zo 26 apr 2020, 18:10

Zo'n IMS douche is vanuit hetzelfde idee als de filter bakjes. Door de precisie gaatjes zou de verspreiding van het water op de puck beter zijn. Of dit ook echt zo is en of dit zorgt voor betere smaak is lastig objectief te bepalen denk ik. Smaak is nogal subjectief. Wanneer het werkt zorgt dat voor een betere extractie. Dus theoretisch: betere extractie = betere smaak.
Wanneer je dan voor €15,- een positieve subjectieve beleving hebt, is dat toch niet duur?
Voor mij wint de IMS douche het aan voorkeur, omdat hij eenvoudiger schoon te maken is. Voor dat beetje geld dus meer gemak.

On topic: ik spreek nog niet uit ervaring, maar zoek op het forum eens op de PSM modificatie. Daar is al veel over geschreven. Ook qua ervaringen.


Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor Pti » zo 26 apr 2020, 18:27

Knappe jongen die dubbel blind het verschil in twee doucheschermpjes proeft natuurlijk. Desalniettemin, je hersenen die je (zonder "hulp") voor de gek houden is iets prachtigs en daar moet je vooral van genieten .

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor bvds » zo 26 apr 2020, 19:15

Over de PSM heb ik een topic geschreven op dit forum. Het is een uiterst zinvolle mod. Door het verwijderen van de booster spring in de groep en het plaatsen van een andere pomp met lagere druk neemt de piekdruk af en is de preinfusie een stuk rustiger. Er zijn genoeg mensen die deze mod inmiddels gedaan zijn. De algemene indruk is dat de PSM zowel de consistentie als de smaak ten goede komen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor fransg » zo 26 apr 2020, 19:30

Wanneer je dan voor €15,- een positieve subjectieve beleving hebt, is dat toch niet duur?
Is een koopje! Een hele mooie collectie tampers helpt ook, of houten handvatten aan de machine.

Wat ook kan helpen is een minuutje meditatie voordat de koffie 'mindful' wordt bereid, en bij het open raam genuttigd terwijl men tevreden uitkijkt over de stad, en mensen vanaf de straat beneden opkijken en denken "daar staat een man van de wereld, verfijnd van smaak ondanks zijn door coronahuisarrest veels te lange grijze krullen, te nippen aan iets wat voor de meesten van ons buiten bereik is. Wij gunnen het hem en groeten hem hartelijk, sommigen van ons met een schalkse glimlach."
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor Keyser » zo 26 apr 2020, 20:32


Wat ook kan helpen is een minuutje meditatie voordat de koffie 'mindful' wordt bereid, en bij het open raam genuttigd terwijl men tevreden uitkijkt over de stad, en mensen vanaf de straat beneden opkijken en denken "daar staat een man van de wereld, verfijnd van smaak ondanks zijn door coronahuisarrest veels te lange grijze krullen, te nippen aan iets wat voor de meesten van ons buiten bereik is. Wij gunnen het hem en groeten hem hartelijk, sommigen van ons met een schalkse glimlach."
Haha heerlijk! Al kan ik mij voorstellen dat er in jouw geval ook wantrouwende blikken tussen zitten van mannen. Die vervolgens aan hun partner vragen: is dat hem van de espressomachine?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor fransg » zo 26 apr 2020, 20:39

;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor bvds » ma 27 apr 2020, 12:16

@Bobbee: waar is het Strega PSM topic gebleven?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor bobbee » ma 27 apr 2020, 12:32

Als je het niet kunt vinden zal het verloren zijn gegaan met de bug van een tijdje geleden.
Maak je een nieuw topic aan?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron