Welke Lever?

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Welke Lever?

Berichtdoor cremalover » vr 03 jul 2020, 13:20

LS.,
Haha, schoenendoos met een zetgroep.
Ik vind het ook een mooi topic. De TS stelt een aantal mooie en goede vragen.
Wat mij betreft wat meer inzoomen op Londinium?
Het stukje van Reiss over de HX icm flushen heb ik ook gelezen. Ik snap wel wat de TS daarmee bedoelt…

Een HX warmt op en heeft een flush nodig voor gebruik en een dipper koelt af…
Een open thermosyphon dan maar? Dan komen we bij mij 60 jaar oude Faema Lambro uit. Perfecte machine...ziet er mooi uit, warmt relatief snel op, goede techniek, gebouwd voor meerdere generaties thuisbarista's.

Alleen….moeilijk te pakken te krijgen. Pti, hebben jullie die Lambro eigenlijk nog staan?
Cheers, TY
Mijn Pompei koelt niet af. Heb daar eens flink wat shots achter mekaar mee gemaakt. Super stabiel.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Welke Lever?

Berichtdoor Marcje » vr 03 jul 2020, 13:57

LS.,
Haha, schoenendoos met een zetgroep.
Ik vind het ook een mooi topic. De TS stelt een aantal mooie en goede vragen.
Wat mij betreft wat meer inzoomen op Londinium?
Het stukje van Reiss over de HX icm flushen heb ik ook gelezen. Ik snap wel wat de TS daarmee bedoelt…

Een HX warmt op en heeft een flush nodig voor gebruik en een dipper koelt af…
Een open thermosyphon dan maar? Dan komen we bij mij 60 jaar oude Faema Lambro uit. Perfecte machine...ziet er mooi uit, warmt relatief snel op, goede techniek, gebouwd voor meerdere generaties thuisbarista's.

Alleen….moeilijk te pakken te krijgen. Pti, hebben jullie die Lambro eigenlijk nog staan?
Cheers, TY

Een Strega heeft wel een HX, maar geen thermosyphon. Er komt wel kokend water uit de HX als die een tijdje stilstaat, maar dat koelt af zodra hij in de kamer/cilinder komt. De groep zelf heeft 2 heatertjes om hem op temperatuur te houden.
Als alles netjes afgesteld is, is een cooling flush niet nodig en krijg je geen kokend water in je puck.
Voor zover ik kan nagaan is de zet temperatuur erg stabiel. Ik proef iig geen verschil tussen shots.
dus...

Brute Bonen
Berichten: 22
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 17:43

Re: Welke Lever?

Berichtdoor Brute Bonen » vr 03 jul 2020, 18:06

Hmm, dan gaat er bij mij iets mis. Als hij 1 minuut stil heeft gestaan (tijdens het malen) en ik haal de lever naar beneden, dan spuit er een behoorlijke stoot stoom/water uit. Misschien de druk in de boiler te hoog en daardoor te hoge temp? Hij staat nu uit, zal morgen eens kijken naar de druk.
Outfit: Londinium 1 compresa. Mazzer Mini met SJ schijven.
Bonen: Brute Bonen, what else? ;-)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welke Lever?

Berichtdoor fransg » vr 03 jul 2020, 18:28

Als je in / onder je berichten reclameboodschappen plaatst is het denk ik beter je berichten in de afdeling voor advertorialen te plaatsen...
Schermafbeelding 2020-07-03 om 18.27.17.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Welke Lever?

Berichtdoor Marcje » vr 03 jul 2020, 18:58

Hmm, dan gaat er bij mij iets mis. Als hij 1 minuut stil heeft gestaan (tijdens het malen) en ik haal de lever naar beneden, dan spuit er een behoorlijke stoot stoom/water uit. Misschien de druk in de boiler te hoog en daardoor te hoge temp? Hij staat nu uit, zal morgen eens kijken naar de druk.

Dan komt er bij mij ook een 'stootje' uit (die alle kanten op gaat) van wat water/stoom uit de HX die ineens naar buiten mag, maar dat is maar een hele kleine hoeveelheid. Dat is mijn 1 sec flush zeg maar. De druk is dan ook meteen weg.
Heb het nooit geprobeerd, maar ik waag het te betwijfelen of ik bij een Strega het verschil tussen wel/niet flushen in een blinde proef eruit haal. Maar dat kan ook aan mij liggen!
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Welke Lever?

Berichtdoor cremalover » vr 03 jul 2020, 20:23

Hmm, dan gaat er bij mij iets mis. Als hij 1 minuut stil heeft gestaan (tijdens het malen) en ik haal de lever naar beneden, dan spuit er een behoorlijke stoot stoom/water uit. Misschien de druk in de boiler te hoog en daardoor te hoge temp? Hij staat nu uit, zal morgen eens kijken naar de druk.
Heb ik ook altijd bij mijn Strega gehad. Een vurige heks. :mrgreen: Daarom deed ik ook altijd een cooling flush. Hx = Hx . Of er een lever aanhangt of een e61 Hoort er gewoon bij.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welke Lever?

Berichtdoor fransg » vr 03 jul 2020, 20:33

Ik vind nog steeds HX een te beknopte weergave van de karakteristiek.

Een HX, dwz het onderdeel warmtewisselaar, is gewoon een gesloten pijp die door de boiler loopt, met een in- en uitgang buiten de boiler.

Hoe deze aan de zetgroep is gekoppeld maakt het verschil. Dat kan zodanig zijn en zodoende, dat derhalve de zetgroep te koud blijft of te heet wordt. Maar het kan ook gewoon correct gedaan worden waarna men niet behoeft te flushioneren ter afkoeling of opwarming.

Evenzo hoort men weleens zeggen "een single boiler" waarmee dan iets anders bedoeld wordt dan de afwezigheid van een extra stoomboiler.

Ik zou het helderder vinden als men besloot tot aanduidingen die klip en klaar zijn.

Een term als "verzadigde zetgroep" vind ik ook niet smakelijk, dan zie ik een holle bolle Gijs voor me, een volgevreten zetgroep die bijna uit zijn buikje barst van de verzadiging. Een 'onverzadigde zetgroep' met van die zaadvragende oogjes vind ik eveneens niks, al hoor je die uitdrukking gelukkig nooit.

En dan begin ik nog geeneens over de "dipper" -- dat is feitelijk de benaming voor een glazen vogeltje dat als curiosum wordt verkocht en de indruk wekt zonder aandrijving de gehele dag te wiebelen en met de glazen besnaveling uit een borrelglas te nippen.

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron