Ponte Vecchio Lusso, waar koop ik die?

jtrompetter
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 20:23

Ponte Vecchio Lusso, waar koop ik die?

Berichtdoor jtrompetter » za 08 aug 2020, 00:10

Hallo allemaal,

Na bijna 15 jaar trouwe dienst begint mijn ECM Botticelli te overlijden, en aangezien het steeds moeilijker wordt om aan onderdelen te komen heb ik besloten een nieuw apparaat aan te schaffen. Omdat we thuis alleen maar espresso drinken, hebben we geen HX machine nodig maar kunnen we toe met een single boiler-achtige oplossing. Ik heb ook net geïnvesteerd in een fatsoenlijke koffiemolen, de Eureka Mignon Specialita.

De Botticelli is nogal bewerkelijk, voor het zetten van een kopje koffie moet ik bijna altijd eerst de boiler terugkoelen. Ik vind dat niet erg, maar mijn vrouw vindt het vervelend, en ze krijgt het vervolgens ook meestal niet voor elkaar om lekkere koffie te zetten. Ik ben eigenlijk op zoek naar een betere, 'makkelijkere' versie van de Botticelli waar ook mijn vrouw met wat 'begeleiding' mee overweg kan. De machine moet ook zonder problemen meerdere kopjes achter elkaar kunnen zetten. Ik begrjip dat E61 machines wat makkelijker zijn in de omgang (zeg ik dat zo goed?) dan een Botticell,en ik heb hiervoor ook het budget (rond de 1000 euro) dus dat is een reële optie.

Dus zoeken, zoeken, zoeken. Ik was een beetje de weg kwijtgeraakt in het woud aan mogelijkheden (Rancilio, Isomac, Vibiemme, ECM, Bezzera). Allemaal hebben ze iets dat waarschijnlijk wel ongeveer matcht met wat ik zoek. En toen kwan ik opeens de Ponte Vecchio Lusso tegen. Die vind ik heel interessant. De machine schijnt heel temperatuur stabiel te zijn vanwege het ontwerp en zelfs een idioot schijnt er een lekkere bak koffie mee te kunnen zetten. Dus twee vliegen in een (1) klap: ik kan lekker spelen, en mijn vrouw kan zelf lekkere koffie zetten. Bovendien vind ik het ook een mooie machine om te zien. En de machine valt binnen mijn budget, ook niet onbelangrijk.

Alleen, waar koop ik zoiets? Ik zie op internet Caffe Italie langskomen, maar daar lees ik gemengde verhalen over. En dan wordt het heel stil, op een obscuur linkje na dat ik hier op het forum ergens heb teruggevonden en dat ook niets oplevert.

Ik heb het forum even gescand, en over het algemeen lijken de Ponte Vecchio machines hier positief beoordeeld te worden, maar ik lees eigenlijk alleen berichten over de Export, niet over de Lusso.

Zijn er misschien mensen die de Lusso hebben en hun ervaringen willen delen, mbt het gebruik van de machine? We drinken het liefst wat zachtere koffie, en ook daar schijnt de Lusso zich voor te lenen.

Weet iemand misschien of er een dealer is in Nederland die ze levert (en die eventueel onderhoud doet als ik er zelf niet uit kom). En als dat niet mogelijk is, zijn er dan andere betrouwbare alternatieven, zoals direct bij de importeur of Ponte Vecchio kopen?


Groetjes en alvast bedankt.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ponte Vecchio Lusso, waar koop ik die?

Berichtdoor bvds » za 08 aug 2020, 08:14

Een PV koop je rechtstreeks bij PV in Italie. Ze hebben een webwinkel. Of anders via La Gondola of La Macchina del Caffe.

Alledrie betrouwbare adressen.

In Nederland of Duitsland is geen dealer meer.

FransG heeft in het verleden het een en ander gelost over de Lusso. Cremalover en ik hebben diverse Exports gehad. De Lusso heeft een grotere boiler en is door de thermosifon iets stabieler alhoewel ook de Export nauwelijks last heeft van overhitting.

Leuke machines! De bouwkwaliteit is de laatste jaren wat beter geworden. Onderhoud is niet in gewikkeld en er zijn genoeg mensen die je kunnen helpen. Onderdelen kun je goed verkrijgen via de genoemde adressen. Lastigste klusje is het periodiek invetten van de seals of deze vervangen. Hier bestaat een tool voor die erg aan te raden is. Anders moet je met klemmen aam de gang en loop je kans op beschadigen van de groep. Zo'n tool kun je ook zelf maken van een portafilter. Dat heb ik ook gedaan. Aangezien ik toch een naked PF gebruikte was dat een logische keuze.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

elgerard
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 okt 2016, 00:29

Re: Ponte Vecchio Lusso, waar koop ik die?

Berichtdoor elgerard » za 08 aug 2020, 08:21

Ik kwam deze site voor je tegen, misschien help het je verder.

http://espresso-en-machines.biedmeer.nl ... cchio.html

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ponte Vecchio Lusso, waar koop ik die?

Berichtdoor bvds » za 08 aug 2020, 09:02

Daar staan al jaren Pontes te koop maar geloof niet dat ze echt verkopen.

Als je nieuw koopt dan wel nieuwste model kopen!

Ik zou het rechtstreeks bij de fabriek of even van die Italiaanse winkels doen. Met beiden heb ik goede ervaringen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

jtrompetter
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 20:23

Re: Ponte Vecchio Lusso, waar koop ik die?

Berichtdoor jtrompetter » za 08 aug 2020, 10:30

Dank allemaal voor de uitgebreide uitleg.

Elgerard, die link had ik ook gevonden. De website ziet er erg ouderwets uit, maar die van kafko is niet veel anders. Toen ik het 06 nummer belde kreeg ik iemand aan de lijn die niets met het bedrijf te maken had, maar al wel 12 jaar eigenaar van het nummer was....

Als ik het goed begrijp is het onderhoud goed to doen met wat extra tools, dat is goed om te horen. Ik had eigenlijk niet verwacht dat de Export ook al zo stabiel was qua temperatuur, dat maakt 'm ook best interessant.

Heeft iemand van jullie de machine wel eens terug moeten sturen? Ik ben wel benieuwd wat het reparatie beleid is bij de producent, mochten er toch problemen ontstaan die ik zelf niet op kan lossen

jtrompetter
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 20:23

Re: Ponte Vecchio Lusso, waar koop ik die?

Berichtdoor jtrompetter » za 08 aug 2020, 10:32

Bvds, heb je misschien een linkje naar die posts over de Lusso?

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Ponte Vecchio Lusso, waar koop ik die?

Berichtdoor cremalover » za 08 aug 2020, 11:27

Dank allemaal voor de uitgebreide uitleg.

Elgerard, die link had ik ook gevonden. De website ziet er erg ouderwets uit, maar die van kafko is niet veel anders. Toen ik het 06 nummer belde kreeg ik iemand aan de lijn die niets met het bedrijf te maken had, maar al wel 12 jaar eigenaar van het nummer was....

Als ik het goed begrijp is het onderhoud goed to doen met wat extra tools, dat is goed om te horen. Ik had eigenlijk niet verwacht dat de Export ook al zo stabiel was qua temperatuur, dat maakt 'm ook best interessant.

Heeft iemand van jullie de machine wel eens terug moeten sturen? Ik ben wel benieuwd wat het reparatie beleid is bij de producent, mochten er toch problemen ontstaan die ik zelf niet op kan lossen
Ik heb 4 of 5 Exports gehad.Er zit niets in die machines.En wat er niet is kan niet kapot. Heb nooit problemen gehad.

elgerard
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 okt 2016, 00:29

Re: Ponte Vecchio Lusso, waar koop ik die?

Berichtdoor elgerard » za 08 aug 2020, 11:34

Dank allemaal voor de uitgebreide uitleg.

Elgerard, die link had ik ook gevonden. De website ziet er erg ouderwets uit, maar die van kafko is niet veel anders. Toen ik het 06 nummer belde kreeg ik iemand aan de lijn die niets met het bedrijf te maken had, maar al wel 12 jaar eigenaar van het nummer was....

Als ik het goed begrijp is het onderhoud goed to doen met wat extra tools, dat is goed om te horen. Ik had eigenlijk niet verwacht dat de Export ook al zo stabiel was qua temperatuur, dat maakt 'm ook best interessant.

Heeft iemand van jullie de machine wel eens terug moeten sturen? Ik ben wel benieuwd wat het reparatie beleid is bij de producent, mochten er toch problemen ontstaan die ik zelf niet op kan lossen
jtrompetter dat is jammer te horen dat ze je niet verder konden helpen.

Denk dan dat je het beste bvds zijn advies kan opvolgen, door rechtstreeks bij de fabrikant te bestellen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Ponte Vecchio Lusso, waar koop ik die?

Berichtdoor fransg » za 08 aug 2020, 12:16

maar die van kafko is niet veel anders. Toen ik het 06 nummer belde kreeg ik iemand aan de lijn die niets met het bedrijf te maken had, maar al wel 12 jaar eigenaar van het nummer was...
Als je het 06 nummer van

http://www.kafko.nl/adres.html

bedoelt dan heb je zelf het verkeerde nummer ingetoetst want het nummer dat daar staat doet het nog steeds en is nog steeds van Peter.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ponte Vecchio Lusso, waar koop ik die?

Berichtdoor bvds » za 08 aug 2020, 12:42

De Export is heel stabiel vanwege de teflon pakking die de groep van de boiler isoleert. Tel daarbij op de relatief grote groep en het kleine slagvolume.

Neemt niet weg dat de Lusso wel stabieler is. En een grotere boiler heeft. Of dat een voordeel is hangt af van hoeveel kopjes je dagelijks zet.

Enige "zwakke" punt van de Pontes zijn de seals. Daar is net wat vaker gedoe mee i.v.m. machines als de Elektra en Pavoni. Soms willen de seals wel eens lekken of wil de zuiger doorschieten. Dus een extra setje seals achter de hand is een goed idee. En dus ofwel die tool kopen ofwel een naked erbij kopen (sowieso een must!) en in de origonele PF een gat boren, tappen en een bout erin.

Ik heb in mijn Expert topic van vorig jaar hier een beschrijving van gegeven. Peter van Kafko heeft dat voor me gedaan.

Peter de Goede in Tilburg kan ook onderhoud voor je doen. Maar zoals Cremalover al aangaf kan er weinig aan stuk. En wat er stuk is kan makkelijk (door je zelf) gerepareerd of vervangen worden.

Het zijn echt leuke machientjes. Overigens staat er hier op het forum wel eens een Export te koop.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron