Caravel op het aanrecht...

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Caravel op het aanrecht...

Berichtdoor bvds » vr 21 aug 2020, 16:47

Ik heb kort geleden een Caravel gekocht via het Lever Fever forum op Facebook. Het is een exemplaar dat ondanks zijn leeftijd van ca 50 jaar in een uitstekende conditie verkeerd. Zowel het RVS als de oranjerode poedercoat zijn nagenoeg gaaf. Afgaande op de info van Francesco gaat het om een hybride model v1.3/v2.0. Ik vind het geniale machientjes. Hun tijd ver vooruit. Zo zijn de boiler, groep en piston van RVS, is het element buiten de boiler geplaatst, kun je de machine zonder een enkele schroef los te hoeven draaien demonteren en zit er een regelbare thermostaat op. En die thermostaat kun je ook manueel overrulen! Ook zit er een gaatje in de piston die de ontluchting regelt. Een tweede slag verstoort zo de puck veel minder. Bovendien kun je zo de puck na je shot droog pompen...

20200821_165914.jpg

Peter de Goede heeft er voor me een mooie strijkijzersnoer met handige schakelaar opgezet. Inclusief slimme krimpkousjes om het rafelen bij de contacten tegen te gaan. Kijk, daar had ik zelf nooit aangedacht. De aardedraad heeft hij netjes met een haakje vastgezet. Dat geeft vertrouwen.

20200815_134749.jpg
20200815_123120.jpg

Het element lijkt trouwens gezien de aanduiding 240 Volt en de koperen ring al een keer vervangen te zijn. Ook de bedrading oogt prima en is al eens vernieuwd.

20200815_121025.jpg

Ik heb nu tijdelijk een naked PF van Peter te leen waar zowel 43 mm Caravel als 45 mm bakjes van o.a. Ponte Vecchio, Peppina en Zacconi in passen. De 45 mm bakjes hebben een rechte wand, terwijl die Caraval bakjes erg taps lopen. De fijnste basket vind ik een (eveneens van Peter geleende) 45 mm basket met vlakke rand waar zo'n 13-14 gram in past. Het is onduidelijk bij welke machine deze basker oorspronkelijk hoorde. De Ponte basket heeft een ronde rand en daar past wel dik 16-17 gram in. Best veel gezien de kleine slag. Met de tapse Caravel basket is er weinig marge tussen "choken" en doorslaan van de flow. Ik vind ze nogal tricky. Thijs van Brook's Espressomachines is zo aardig een naked PF voor me te draaien waar ook zowel 43 als 45 mm baskets in passen. Nu nog zo'n mysterieuze 45 mm basket op zien te sporen...

20200815_074504.jpg

En dan de smaak. De shots lijken nog het meest op een combinatie van de Ponte Vecchio en Elektra mcal: het zachte maar geconcentreerde mondgevoel van die eerste en de gelaagdheid en clarity van de laatste. Top dus! Wat ook op de Ponte lijkt is het kleine shot volume: met een actieve preinfusie aka Fellini move trek ik zo'n 20 gram espresso uit 13 gram koffie. Iets meer kan ook, maar dat komt de smaak niet ten goede. Waar ik op de meeste machine mik op een brew ratio van 50 a 60% heb ik gemerkt dat voor de Caravel de sweet spot eerder 60 a 70% is. Ristretto please! In de Caravel basket moet ik wat meer doseren, aangezien de machine niet van head space lijkt te houden. Down dosing maakt de extractie snel onrustig en geeft ook "early blonding". Het terug zuigen van koffie in de boiler bij de tweede slag laat zich met een filterpapiertje eenvoudig verhelpen. En dit komt de preinfusie ook ten goede. Dankzij de open boiler kun je overigens heel makkelijk en direct met de temperatuur spelen. Opvallend is trouwens dat ik met de 45 mm basket een prachtige tekening in de crema krijg. Maar met de Caravel basket gebeurt dit tot nu toe nooit; wel is de crema met die basket op zijn beurt heel fijnporig. Ik heb van Brook's meteen ook maar een 0.25 en 0.30 mm basket besteld. Benieuwd hoe die het doen. Wat mooi trouwens dat Thijs al die Caravel onderdelen maakt en levert!

O ja, Francesco stuurt nog een mooie retro look tamper op in Gilda stijl...

Wordt vervolgd!
Laatst gewijzigd door bvds op vr 21 aug 2020, 19:05, 4 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Caravel op het aanrecht...

Berichtdoor fransg » vr 21 aug 2020, 16:57

foto's nu wel zichtbaar, mooi!
Laatst gewijzigd door fransg op vr 21 aug 2020, 17:15, 3 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Caravel op het aanrecht...

Berichtdoor bvds » vr 21 aug 2020, 17:08

Hier een shot met de "Peppina" basket:

20200817_092456.jpg

En hier eentje met de Caravel basket:

20200820_095252.jpg
Laatst gewijzigd door bvds op vr 21 aug 2020, 17:14, 6 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Caravel op het aanrecht...

Berichtdoor we tigers » vr 21 aug 2020, 17:10

Ik had het ook al bij je foto’s op Lever Fever gezegd; schitterend apparaat! Ding lijkt wel nieuw. Heel veel plezier ermee!
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

paplippelinneke
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 14:27

Re: Caravel op het aanrecht...

Berichtdoor paplippelinneke » za 22 aug 2020, 10:18

Schitterend apparaatje! Absoluut geinspireerd door de mooie vormgeving en bijgevoegde tekst en uitleg! Oogt mooier dan een peppina, waarschijnlijk wel ietsje duurder.
Fiorenzato F5 (2010), LaCafetiere & Dulonghi Cafe Tosca wegwerp espressomachine

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Caravel op het aanrecht...

Berichtdoor bvds » za 22 aug 2020, 10:28

Prijzen voor een goede Peppina of Caravel onlopen elkaar niet zo veel. Een goed exemplaar kost je afhankelijk van de versie en staat en waar je hem koopt zo'n 250 tot 350 euro. Francesco verkoopt de mooie versies (dus t/m v2) voor ca 300 euro...

Met een beetje pimpen loopt het natuurlijk wel snel op...nieuwe snoer en stekker 15 euro...naked PF 80 euro...tampertje 30 euro...extra baskets 20 euro...setje nieuwe seals 20 euro...

Maar goed, dit soort machientjes zijn wel echt leuk. Ik vind de Peppina's trouwens topmachientjes qua bediening en smaak, maar de bouwkwaliteit is echt beroerd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Caravel op het aanrecht...

Berichtdoor turboyeast » za 22 aug 2020, 10:39

LS.,
Prachtig apparaat. Een van de kroonjuwelen die de Italiaanse geschiedenis heeft voortgebracht.
Voor de liefhebber nog wat leesvoer:
https://www.home-barista.com/levers/arr ... t5752.html
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

paplippelinneke
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 14:27

Re: Caravel op het aanrecht...

Berichtdoor paplippelinneke » za 22 aug 2020, 13:18

Maar goed, dit soort machientjes zijn wel echt leuk. Ik vind de Peppina's trouwens topmachientjes qua bediening en smaak, maar de bouwkwaliteit is echt beroerd.
Ik vind juist het kleurenspel passen in een 2020 ikea interieur. :lol: De pavoni's die ook rond de 250 soms aan kan komen zien er ook erg leuk uit, maar wel minder speels, wat ik juist weer waardeer. Kent u nog andere kleurige apparaatjes die dichtbij de caravels en peppina's komen?
Fiorenzato F5 (2010), LaCafetiere & Dulonghi Cafe Tosca wegwerp espressomachine

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Caravel op het aanrecht...

Berichtdoor bvds » za 22 aug 2020, 13:29

Ik vind juist het kleurenspel passen in een 2020 ikea interieur.
De Caravel is er in veel kleuren...maar meestal grijs hamerslag...rood, wit, blauw en groen bestaan ook...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Caravel op het aanrecht...

Berichtdoor GuidovW » za 22 aug 2020, 21:30

Wat een mooi machientje zeg.
Leuk om die in je verzameling te hebben en mee te spelen. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron