La Pavoni Professional

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor GuidovW » di 24 nov 2020, 15:26

Haha met koelring doet de premill het wel beter he...die heb je toch?

Komen nog metingen van.
Ja klopt, die heb ik.
Maar ook dan zit ik bij het derde bakkie op 96 graden. :oops:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor fransg » wo 25 nov 2020, 13:31

Maar ook dan zit ik bij het derde bakkie op 96 graden. :oops:
Als het verrukkelijk smaakt, geen probleem.

De Pavoni is gewoon niet ideaal voor het zetten van veel espresso's achtermekaar. Met een koelring en de juiste afstelling van de pressostaat kan het vrij redelijk, vooral indien men tussendoor niet flusht omdat je daar de boel extra warm mee maakt. Met betere isolatie tussen zetbegroeping en boilerbehuizing wordt de groep minder effectief verwarmd, kun je de boiler dus harder stoken en alas je er handigheid in krijgt kun je aldus meer shots maken, en dan is de boiler op gevement leeg. Met de 'bypass' op mijn oude Pavoni werkt dat net zo. Maar wil ik 5 gasten van espresso voorzien dan is dat toch ongewenst stressvol vind ik, alleen al door alle drukte die 5 mensen maken.

Dus gewoon voor je eigen en een ander een espresso maken, en verder geen gedoe willen, dat is het beste. Daarna machine uit zetten, en bijvullen voor als je weer trek krijgt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor GuidovW » wo 25 nov 2020, 16:58

Ha, dat klopt Frans.

Maar het blijft ook leuk om te experimenteren en te proberen te verbeteren....
Met de Bong isolator krijgt het gebruik van de LPP vast weer een nieuwe dimensie.
En moet ik het koffie zetten er mee weer opnieuw aanleren. :idea:
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor cremalover » do 26 nov 2020, 11:02

Haha met koelring doet de premill het wel beter he...die heb je toch?

Komen nog metingen van.
Ja klopt, die heb ik.
Maar ook dan zit ik bij het derde bakkie op 96 graden. :oops:
96 is voor mij de sweetspot.Ooit gemeten . Lang geleden.Maar uiteindelijk is dat een absoluut getal waar je naar mijn mening niet te veel waarde aan moet hechten. Smaak is immers relatief en subjectief. Veel persoonsgebondener kun je het niet hebben. Vertrouw je pupillen en papillen en niet een electronisch meetinstrument.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor fransg » do 26 nov 2020, 11:19

96 is voor mij de sweetspot.Ooit gemeten . Lang geleden.Maar uiteindelijk is dat een absoluut getal waar je naar mijn mening niet te veel waarde aan moet hechten. Smaak is immers relatief en subjectief. Veel persoonsgebondener kun je het niet hebben. Vertrouw je pupillen en papillen en niet een electronisch meetinstrument.
Mee eens. En die metingen worden soms heel absoluut gebracht terwijl het alles uitmaakt hoe men meet, met welk type probe, op welke plek precies, hoe snel de probe reageert op veranderingen, hoe het wordt waargenomen / genoteerd / gelogd, hoe de dosering was, hoe de doorloop was, welke boon & branding, welke voorkeur voor smaak en zetwijze.

Al dergelijke metingen zijn op hun best een *indicatie* en voornamelijk nuttig op die ene locatie waar men graag wil nagaan of de groepstemperatuur bijvoorbeeld heden gelijk is aan die van vorige week toen het warmer was, ten behoeve van kwaliteitscontrole.

Je kunt zelfs met allerlei foefjes niet een klein brommertje voorzien van de wegligging van een Harley.

De Pavoni is een leuk ding en het is aardig dat veel hobbyisten er aftermarket gadgets voor bedenken en heerlijk als een aantal eigenaren dermate behendig zijn dat ze er vrij consistent heerlijke extracties uit halen. Niks mis mee. Ik heb het idee dat het voornamelijk aan hun opgebouwde deskundigheid en subtiele timing en goeie motoriek ligt, en minder aan de 'uitvindingen' en metingen die er omheen worden gepresenteerd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor bvds » do 26 nov 2020, 12:49

96 is voor mij de sweetspot

96 groeptemp betekent extractietemp van 100+!

Cremalover, denk dat jij 96 graden extractietemp bedoeld....
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor cremalover » do 26 nov 2020, 13:51

96 is voor mij de sweetspot

96 groeptemp betekent extractietemp van 100+!

Cremalover, denk dat jij 96 graden extractietemp bedoeld....
Dat klopt.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor Marcje » do 26 nov 2020, 13:51

Ik mik nu op 85gr op de stickers en dan moet ik een keer of 3 flushen met de Stradivari (gen 3 kop) vanuit een ‘idle’ situatie. Komt dat overeen met de ervaringen van de andere gebruikers?
Meerdere kopjes achter elkaar gaat een heel stuk beter met de isolator.
dus...

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor bvds » do 26 nov 2020, 14:09

Ik mik nu op 85gr op de stickers en dan moet ik een keer of 3 flushen met de Stradivari (gen 3 kop) vanuit een ‘idle’ situatie. Komt dat overeen met de ervaringen van de andere gebruikers?
Meerdere kopjes achter elkaar gaat een heel stuk beter met de isolator.
Precies. Ik mik op 80 graden en als de koffie te veel zuren heeft pak ik 85. 90 is absoluut te heet voor mijn smaakpapillen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor Dirk Jan » do 26 nov 2020, 15:19

De machine die ik heb heeft ook een koelring. Ik zet in de ochtend nu de koffie ongeveer 20 minuten nadat ik de machine aan heb gezet, eerst nuttig ik een bak thee en een beschuitje. Na die 20 minuten geeft de sticker 80 of 85 graden aan, soms als ik iets sneller ben staat hij op 75. Ik zet dan één bakkie. Dan gaat hij weer uit.
Tot voor kort zette ik de koffie binnen 10 minuten en dan is hij nog te koud en smaakt hij te zuur. Overigens komt het ook wel eens voor dat de sticker 90 of 95 graden aangeeft. Dan vind ik het toch nog redelijk goed smaken.
Ik heb een licht gebrande boon.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten