360 graden andere keuze?

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor Marcje » ma 14 dec 2020, 10:24

Thuiswerken, dus net even een experimentje gedaan:
- 1x EPHQ bakje
- 1x VST Strada bakje (17gr uitvoering)
Beiden 18.5 gedoseerd, met dezelfde maalinstelling

Eerste druppel:
- EPHQ: 10 sec
- VST: 9 sec

37gr espresso:
- EPHQ: 30 sec
- VST: 21 sec

VST bakje loopt dus duidelijk sneller door, bij dezelfde maalgraad.

Toen de maler versteld zodat ze beiden op plm 30 sec zaten bij 37gr - Elk bakje had dus zijn eigen maalgraad, bij dezelfde dosering.
Vervolgens de vrouw blind laten proeven...
Rapapa...

Het VST bakje produceerde een brouwsel wat er 'aantrekkelijker' uit zag, meer contrast en tijgerstrepen. Zou meer likes krijgen op Instagram.
Echter, op smaakt moest hij het afleggen en werd als minder beoordeeld. 'Scherper' was de omschrijving voor de VST, vs 'zachter' voor het EPHQ bakje.

De boontjes waren een Braziliaan, die medium was gebrand, zeg maar tot eind einde FC.
dus...

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor Keyser » ma 14 dec 2020, 11:09

Dank je wel Marc.

En nee Crema, dat heb ik wellicht niet duidelijk genoeg beschreven. Het ging toevallig over een Malabar, maar het maakte mij duidelijk dat het verschil in maalgraad zo groot kan zijn. En dat ik al erg fijn moest malen en mij zorgen maakte wanneer ik bij sommige bonen dan nog fijner moet. Ik wissel namelijk graag bonen.

Hetzelfde wat je wel eens leest dat mensen een horeca molen hebben en pas goede espresso kunnen zetten op de stand dat de schijven elkaar bijna raken. Ook dan denk je: maar wat, wanneer ik ooit nog fijner moet? Heb jij dan niet graag het vooruitzicht van een zo breed mogelijk maalpalet aan standen? Ik vind dat geen overbodige luxe in deze hobby.





Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor cremalover » ma 14 dec 2020, 12:31

Dank je wel Marc. AfbeeldingAfbeelding

En nee Crema, dat heb ik wellicht niet duidelijk genoeg beschreven. Het ging toevallig over een Malabar, maar het maakte mij duidelijk dat het verschil in maalgraad zo groot kan zijn. En dat ik al erg fijn moest malen en mij zorgen maakte wanneer ik bij sommige bonen dan nog fijner moet. Ik wissel namelijk graag bonen.

Hetzelfde wat je wel eens leest dat mensen een horeca molen hebben en pas goede espresso kunnen zetten op de stand dat de schijven elkaar bijna raken. Ook dan denk je: maar wat, wanneer ik ooit nog fijner moet? Heb jij dan niet graag het vooruitzicht van een zo breed mogelijk maalpalet aan standen? Ik vind dat geen overbodige luxe in deze hobby.
Nee. Bij mijn Mazzers speelde het hele verstellen zich af over een bereik van misschien 10 graden.
Zelfde bij mijn K30 die ik nu heb.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor bvds » ma 14 dec 2020, 13:07

Met conische malers zul je niet snel tegen een ondergrens aanlopen. Met vlakke malers kan dat wel, vooral bij slechte uitlijning of een unimodaal georienteerd profiel met minder fines.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor cremalover » ma 14 dec 2020, 14:12

Met conische malers zul je niet snel tegen een ondergrens aanlopen. Met vlakke malers kan dat wel, vooral bij slechte uitlijning of een unimodaal georienteerd profiel met minder fines.
Ik heb heel wat malers gehad maar nog nooit een slecht uitgelijnde.
Een molen is nooit 100% uitgelijnd. Al was het alleen al omdat er afwijkingen in de schijven zitten. Voor een potje koffie is het altijd goed genoeg. ;)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor fransg » ma 14 dec 2020, 14:28

Soms is enige micronische wiebel ook juist wel gunstig om precies voldoende 'fines' te produceren temidden van het unimodale schaafsel.

Het is immers op het niveau waarop wij espresso bereiden allemaal pure magie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor cremalover » ma 14 dec 2020, 14:37

Soms is enige micronische wiebel ook juist wel gunstig om precies voldoende 'fines' te produceren temidden van het unimodale schaafsel.

Het is immers op het niveau waarop wij espresso bereiden allemaal pure magie.
Voor het willekeurige Godshot.
Waar je dan nog 10 jaat over praat.
Allemaal veroorzaakt door een wiebel van een slecht uitgelijnde molen. :mrgreen:

Nelus
Berichten: 675
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor Nelus » ma 14 dec 2020, 15:41

Met ssp schijven stel ik millimeters af, wellicht nog minder

Koffie varieert van single origine tot blends

Met de originele mazzer schijven moest ik iedere 2 dagen echt wel verstellen naar mate de koffie ouder werd of met vochtig weer etc.
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor cremalover » ma 14 dec 2020, 15:53

Met ssp schijven stel ik millimeters af, wellicht nog minder

Koffie varieert van single origine tot blends

Met de originele mazzer schijven moest ik iedere 2 dagen echt wel verstellen naar mate de koffie ouder werd of met vochtig weer etc.
Verloop door het weer heeft met uitlijning toch niks te maken?
Als het ding recht is verloopt die ook door het weer. Verschillende materialen met andere uitzettingscoefficienten . Verder reageren de bonen ookop het weer.
Maar als jij milimeters moet uitlijnben aan een maler is het ding ooit van de vrachtwagen gevallen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 360 graden andere keuze?

Berichtdoor fransg » ma 14 dec 2020, 16:04

Maar dat heeft met uitlijning toch niks te maken.
Als het staal van de schijven vochtig wordt dan zet dat uit, het is dan weliswaar microbisch weinig maar ook die cellen zijn permeabel en worden zompig als het buiten regent, alles hangt samen en die scherpe keiharde vertanding wordt dan zacht en lobbig, waar de bonen eerst haarscherp werden gesneden of geklieft, lebberen de maalschijven er alleen een beetje aan en moet je ze meer scherpstellen. Dat is bekend, je hoort het van veel kanten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron