La Pavoni Europiccola premillennium

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

La Pavoni Europiccola premillennium

Berichtdoor Dirk Jan » zo 13 dec 2020, 11:23

Twee vragen:
1)
Op de Europiccola uit 1990 zit een pressostaat en die geeft 0,8 bar aan.

Afbeelding

Als ik die wil terugbrengen naar 0,7 dan moet ik tegen de wijzers van de klok in draaien.

Afbeelding

Afbeelding

Nou heb ik geen ervaring met dit soort mechanieken en om niet te overdrijven zou ik met een kwartslag beginnen.
Of ben ik dan te voorzichtig?

2)
Na het losdrukken van de showerzeef, schoonmaken en weer terugplaatsen kwam er bij flinke druk zetten met de lever een klein beetje stoom uit de verbinding zetgroep - ketel.
Afbeelding
Ik denk eraan om de bouten iets aan te draaien. Wat ik me afvroeg of er met een maximum moment rekening gehouden dient te worden en wat die dan is.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: La Pavoni Europiccola premillennium

Berichtdoor GuidovW » zo 13 dec 2020, 12:39

Wat ziet die van jou er netjes uit :!:

Mijn pressostaat wordt ingesteld met een imbus.
Ervan uitgaande dat het schroefje op jouw pressostaat geen afdekkapje is, maar idd de instelling, is starten met een kwart- of halve slag tegen de wijzers van de klok in, een goed begin.
Ik breng de boiler eerst op druk en begin dan met afstellen van de pressostaat.

Als er wat stoom ontsnapt tussen de groep en de boiler, sluit de o-ring daar tussenin niet meer zo goed af.
Aandraaien van de 2 boutjes kan helpen.
Techneuten stoppen een kwart slag voordat'ie afbreekt, maar als niet techneut heb je daar niet zoveel aan. :ugeek:

Als je de boutjes eerst ietsje los draait en dan weer vast, heb je voldoende gevoel in je handen om de groep aan te draaien.
Door eerst een beetje los te draaien zorg je er voor dat je aanzetmoment lager wordt.
Je mag best wat kracht zetten, maar als je er aan moet hangen is het echt te veel.

Haal hem a.u.b. wel eerst van de spanning af (voor het instellen van de pressostaat) en zorg er voor dat hij drukloos is als je de boutjes aan draait.

Mocht er toch iets verkeerd gaan, dan heeft dat geen grote consequenties.
Succes!
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Europiccola premillennium

Berichtdoor fransg » zo 13 dec 2020, 12:47

Mijn pressostaat wordt ingesteld met een imbus.
Deze met een kleine schroevendraaiert:
Schermafbeelding 2020-12-13 om 12.44.33.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Europiccola premillennium

Berichtdoor fransg » zo 13 dec 2020, 12:49

Als er wat stoom ontsnapt tussen de groep en de boiler, sluit de o-ring daar tussenin niet meer zo goed af.
Aandraaien van de 2 boutjes kan helpen.
Techneuten stoppen een kwart slag voordat'ie afbreekt, maar als niet techneut heb je daar niet zoveel aan. :ugeek:
;-)

Een nieuwe rubber ring bij de hand hebben en die voor alle zekerheid vervangen kan ook veel gedoe voorkomen.

Voor nu, als die ring nog niet binnen is, geeft het niet zo dat er weleens wat stoom ontsnapt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: La Pavoni Europiccola premillennium

Berichtdoor Dirk Jan » zo 13 dec 2020, 12:57

De vorige eigenaar 'namor' en familie heeft hem goed onderhouden inderdaad! En ik probeer mijn best te doen.

Wat het afstellen van de pressostaat betreft, mijn idee is om dat te doen als de machine helemaal afgekoeld is en stekker eruit. GuidovW, jij zegt dus dat dat ook kan als hij onder druk staat? Toch ga het maar op mijn manier doen, voelt veiliger. Overigens, ik ga pas in de vrije week voor Kerst aan de slag. Heb ik ook tijd om bij Peter van Kafko langs te gaan voor reserve onderdelen begrijp ik nu van fransg. Die koffie, het houdt je altijd bezig.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Europiccola premillennium

Berichtdoor fransg » zo 13 dec 2020, 13:06

Wat het afstellen van de pressostaat betreft, mijn idee is om dat te doen als de machine helemaal afgekoeld is en stekker eruit.
Ik doe het wel met de stekker erin, zij het voorzichtig. Het kan helpen om de machine iets verhoogd neer te zetten op twee blokken zodat je er goed bij kunt als je 'm ietsje schuin optilt. Op een of twee blogs van mij over bezoek aan Peter van der Weerd is dat ook te zien op foto's.

Als de pressostaat een beetje oud is, kan het zijn dat deze eerst niet goed reageert en vervolgens, als je nog wat meer aan het stelschroefje draait, helemaal stuk gaat en de druk te hoog laat oplopen of helemaal niet meer aangaat.

Daarvoor is het leuk om alvast een reserve pressostaat te hebben liggen. Is altijd handig.

Kan trouwens ook zijn dat de druk al lang helemaal prima is en geen enkele wijziging nodig heeft, en dat je het wijzertje van de drukmeter alleen maar ietsje zou moeten omzetten als je hecht aan de 'goeie' waarde'.

Best dus even de espresso proeven en bedenken of je die te koud of te heet vindt.
Die koffie, het houdt je altijd bezig.
Ja! ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: La Pavoni Europiccola premillennium

Berichtdoor HanR » zo 13 dec 2020, 20:01

Het aandraaien van bouten leer je met schade en schande. Met een vermeld aanhaalmoment en een gecalibteerde moment sleutel, of je doet het Hanvast. Houd de sleutel halverwege vast, of draai de boel zo strak mogelijk aan, maar dan met 1 vinger,

Bij het instellen van de pressostaat. Per 1/8 slag.
Gewoon stekker er uit en op z'n kant leggen tijdens het draaien aan de pressostaat.
Eerst laten afkoelen is niet handig..


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten