Piepende Elektra MCAL

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Piepende Elektra MCAL

Berichtdoor we tigers » vr 05 mar 2021, 13:32

Hallo allemaal,

Even een beroep doen op de collectieve know-how die hier aanwezig is.
Mijn Elektra MCAL piept als ik de hendel heen en weer haal. Ik heb een paar maanden terug de rubberen ringen vervangen omdat ik dacht dat het daar aan lag. Dat was echter niet zo. Tussendoor nog eens de boel wat wat vet voorzien. Vandaag ook weer open gemaakt en alles netjes in het siliconenvet gezet. En toch nog piepen. Ik denk het het de paal is die door de bovenkant van de groep heen en weer beweegt.
Iemand een advies om daar iets aan te doen?
Ook siliconenvet proberen op te smeren?
Of juist proberen maximaal schoon te krijgen?
Of een ander smeersel?

Ik ben benieuwd naar adviezen en gedachten.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Piepende Elektra MCAL

Berichtdoor Pti » vr 05 mar 2021, 14:16

Ik denk dat je voedselveilige smeerolie moet proberen ipv vet op de lever pins.

Ik heb het ooit gekocht bij Orphan Espresso omdat ik daar toch wat spulletjes moest bestellen voor mijn Mini Gaggia. Het kleine flesje bevat KASCO LUBRICOAT maar ik weet eerlijk gezegd zo snel geen europese variant te noemen.

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Piepende Elektra MCAL

Berichtdoor we tigers » vr 05 mar 2021, 14:51

Even een Eurekamomentje. Ik heb het op kunnen lossen.
Onder de hendel zit een rond dwarsbalkje dat als kantelas fungeert als je de veer spant. Over de jaren heen is dat een beetje gaan inslijten in het metaal eronder. Er zat in ieder geval wat metaalgruis. Ik heb de boel schoon kunnen maken (Met te fijne koffie in de portfilter blijft de hendel net lang genoeg omhoog staan ;) ) en er wat vet onder kunnen doen. Nu is het apparaat weer mooi stil. Afgezien van het gerammel van zijn hoedje met de adelaar dan.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron