Flair 58

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Flair 58

Berichtdoor bvds » vr 24 sep 2021, 07:46

Via de Robot Owners Facebook groep...

Geloof niet dat hij een website heeft.

https://www.facebook.com/groups/2794620 ... 622351968/
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Flair 58

Berichtdoor fuel » vr 12 nov 2021, 22:53

Bvds kan jij als ervaringsdeskundige van de Flair 58, Robot, Cremina en de Strietman wat advies geven.

Ik ben aan het twijfelen geslagen om toch de DC te houden en er dan een kleine lever bij te kopen. Is de Strietman echt de betere machine in smaak maar ook gemak of scheelt het allemaal niet veel? Alleen wat mixed feelings bij de looks, de robot zal mijn vrouw het mooist vinden ;)
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Flair 58

Berichtdoor bvds » vr 12 nov 2021, 23:08

Voor erbij is de Robot top. Zet je zo weg en pak je er makkelijk bij. Geen stecker etc. De Flair 58 is een stuk forser en geeft iets meer controle over temperatuur en druk. De Strietman is een echte liefhebbersmachine. Kost wat, maar heel goed gebouwd. Echt voor de veeleisende purist en lekker exclusief. Qua workflow en gevoel top.

Qua prijs zijn ze niet te vergelijken. De Strietman kost 5 a 6 x zo veel. Ik vind de Flair 58 onder de streep marginaal beter dan de Robot. Zeg maar de "poor man's Strietman". Maar de Robot is zo charmant. En ondertussen ook gewoon top. De beperking zal eerder aan de koffie en techniek liggen dan aan het machientje.

Ik zou voor naast je DC een Robot kopen in een kleurtje dat je leuk vindt. Wel andere "oortjes" er aan. Dat staat niet alleen goed maar draagt sereus bij aan het comfort. Kost je niet de kop en houdt zijn waarde.

O ja, de Striet maakt zeker geen 5 a 6 x betere koffie. Die koop je vooral als je datgene kan waarderen wat hem onderscheidt van de massa ;)

20211004_194109.jpg
Laatst gewijzigd door bvds op za 13 nov 2021, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Flair 58

Berichtdoor fuel » za 13 nov 2021, 11:31

Top bedankt bvds.

Ga wel graag voor het beste en wil graag betalen voor echt vakmanschap maar denk inderdaad dat de Robot de beste keuze is.
Kan daarna altijd nog overstappen op de Strietman ;)

Geheel compleet de barista versie of moet ik nog zaken bijkopen?

* Stainless steel filter for Robot?

Of gebruiken jullie de papieren filters die ook meegeleverd worden?
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Flair 58

Berichtdoor bvds » za 13 nov 2021, 12:21

Top bedankt bvds.

...

Geheel compleet de barista versie of moet ik nog zaken bijkopen?

* Stainless steel filter for Robot?

Of gebruiken jullie de papieren filters die ook meegeleverd worden?
Ik gebruik gewoon het RVS filter. Zit tegenwoordig klein rood rubberen steeltje aan. Werkt prima. In ieder geval 'moet' je er andere handvatjes bij kopen. Die ronde. Onderschat niet hoeveel comfortabeler die zijn. Ofwel van staal van Cafelat zelf. Of leuke van hout. Ik vind hout fraai. Maakt het geheel net wat warmer. Maar aluminium past goed bij industriele karakter. En die zijn makkelijk te krijgen. Voor de houten moet je wat geduld hebben want op verzoek handgemaakt. De standaard tamper is geen topper. Maar ik tamp enkel met vingerdruk dus geen probleen. Als je van het harde tampen bent dan wil je graag een andere tamper. Cafelat verkoopt er eentje.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Flair 58

Berichtdoor fuel » za 13 nov 2021, 12:46

En zit dat rvs filtertje er bij of moet ik die loskopen?

Ga straks bestellen en dan ook inclusief de handgrepen.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Flair 58

Berichtdoor bvds » za 13 nov 2021, 12:57

En zit dat rvs filtertje er bij of moet ik die loskopen?

Ga straks bestellen en dan ook inclusief de handgrepen.
Zit zowel RVS filter bij met red nipple als een pakje papieren filters. Althans toen ik de mijne onlangs bij ESW kocht.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Flair 58

Berichtdoor fuel » za 13 nov 2021, 13:30

Heerlijk dit forum met al die goede tips!
Ik zie dat jij niet de barista versie hebt. Manometer niet echt van meerwaarde op de Robot?
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Flair 58

Berichtdoor we tigers » za 13 nov 2021, 16:27

Ik vind van wel, anderen wellicht niet
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Flair 58

Berichtdoor bvds » za 13 nov 2021, 16:29

Heerlijk dit forum met al die goede tips!
Ik zie dat jij niet de barista versie hebt. Manometer niet echt van meerwaarde op de Robot?
Heb nog drukmeter liggen om een keer te monteren. Maar vind de Robot zo kaal eigenlijk leuker. Lekker op gevoel en flow. Mijn eerste Robot die ik destijds in bruikleen had van ESW om te reviewen had er wel eentje. Van wat ik me herinner was die nogal lastig af te lezen: heel klein en van schuinboven niet af te lezen door de stand. Ik druk vooral met gewicht bovenlichaam i.p.v. armen door er als het ware in de slag te leunen. Kost zo nauwelijks kracht. Er valt zo niet veel af te lezen. Als je echt nauwkeurig wil pressure profilen zou ik de Flair 58 nemen. Die heeft een heel goed afleesbare drukmeter en door de enorm lange arm kan je fijner sturen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron