Flair 58

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Flair 58

Berichtdoor cremalover » ma 29 mar 2021, 10:51

wat is jullie reden om naast een espressomachine een apparaat als een Flair of Robot te hebben, buiten het feit dat het natuurlijk gewoon erg leuk is?
Een grote espressomachine neem je niet gemakkelijk mee als je ergens gaat overnachten of als je een paar dagen op reis gaat.

Maar ginds is doorgaans nergens een fatsoenlijke espresso te krijgen dus moet je er zelf voor zorgdragen, anders kun je het beste gewoon thuisblijven en dan wordt je actieradius voor uitstapjes klein. Je wil dan altijd binnen enkele uren reisafstand van de espressomachine blijven natuurlijk en kunt niet blijven slapen want dan is het heel rot opstaan zonder espresso.

Met een Mypressi is dat probleem verholpen maar die apparaatjes raken ooit op, dus wie aan zijn toekomst denkt zorgt dat hij een kast vol Mypressi's heeft en kijkt om zich heen voor een alternatief.

Een Pavoni is ook leuk maar je gaat daar van alles bij aanschaffen, koelring, Bong isolator, noem maar op. Wordt hoe dan ook een kostbaar verhaal. Je kunt er melk mee opschuimen maar als je espressodrinker bent heb je zulks niet nodig.

De Robot ziet er leuk uit maar is meer gehannes, de huidige (nu verouderde) Flair modellen lijken me ook veel gedoe dus de Flair 58 zou best weleens heel leuk kunnen zijn.

Vermoedelijk is er dan over een jaar de nieuwe verbeterde Flair 58 Titanium of zoiets, maar dan kan men zijn oude Flair 58 voor een nette prijs aan een ander gunnen.
Dat is toewijding. Je reisafstand laten bepalewn door de aanwezigheid van een koffiebar.

Hoe deed je dat vroeger?
Op de kaart kijken en niet een hotel pakken dat verder dan 50 km van een zweefvliegveld af lag waar men tevens een Cirrus kon huren?
Indien zo maak je je het leven moeilijk. Wat zijn de kansen dat een vliegveld met huurbare Cirrus ook nog een fatsoenlijk espressoapparaat en molen met verse bonen heeft staan? :mrgreen:

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Flair 58

Berichtdoor fransg » ma 29 mar 2021, 11:25

Hoe deed je dat vroeger?
Voor ik een jaar of tien geleden serieus aandacht ging besteden aan koffie, maakte het minder uit. Men vraagt zich af hoe men destijds de dag kon aanvangen zonder goede koffie, maar men wist domweg niet beter.
Op de kaart kijken en niet een hotel pakken dat verder dan 50 km van een zweefvliegveld af lag waar men tevens een Cirrus kon huren?
Ik ben opmerkelijk genoeg altijd op/vlakbij Terlet blijven vliegen. Toen ik mijn brevet eenmaal had vloog ik minder vaak dan toen ik het nog aan het leren was. Toen ik nog slechts als leerling solo vloog, was ik heel veel op en boven het vliegveldje en had ik voldoende routine om ook bij moeilijk weer meteen te mogen vliegen. Later toen ik de volledige bevoegdheid had was ik veel minder courant wat ervaring betreft en kon ik eigenlijk minder. Ik was slechts een handvol dagen per jaar op Terlet. Toen ik een klein hartinfarct kreeg, was er ook een faillissement en een grote reorganisatie op Terlet. Ik ben nooit meer teruggegaan.

Koffie is wat dat betreft veel bereikbaarder.
Indien zo maak je je het leven moeilijk.
Wanneer men eenmaal voldoende Mypressi's heeft en genoeg slagroompatronen, wordt het leven buitenshuis ook weer mogelijk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 866
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Flair 58

Berichtdoor manduca » ma 29 mar 2021, 13:13

Wat leuk dat je gevlogen hebt Frans. Wil zelf ooit nog wel een keertje zweefvliegen; maar inmiddels al wel 15 jaar mijn vliegbrevet (vlieg nu vooral Piper). Ik sleep meestal gewoon de aeropress mee en een benzinebrander (meestal geen waterkoker op de plek van bestemming met als positieve uitzondering natuurlijk vliegveld Texel).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Flair 58

Berichtdoor fransg » ma 29 mar 2021, 14:03

Wat leuk dat je gevlogen hebt Frans. Wil zelf ooit nog wel een keertje zweefvliegen; maar inmiddels al wel 15 jaar mijn vliegbrevet (vlieg nu vooral Piper).
Fantastisch.

Ik maakte ooit, ergens in 1993 denk ik, een eerste passagiersvlucht met Martin Pauly op zweefvliegveld Grefrath. Hij was toen nog een gymnasiumleerling maar had als auteur van computerboeken al genoeg verdiend om zijn eigen zweefvliegtuig te kopen.

In 1994 begon ik zelf op Terlet en ik schreef er, samen met enkele anderen, een boekje over:

https://www.bol.com/nl/p/zweven-en-late ... 001557719/

Uitverkocht maar online te lezen:
http://kostverlorenvaart.nl/zweven/

Martin heeft inmiddels een buitengewoon succesvol eigen YouTube kanaal over motorvliegen en zijn nieuwste aflevering gaat nog over koffie ook:


Schermafbeelding 2021-03-29 om 14.05.47.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Flair 58

Berichtdoor kilo » ma 29 mar 2021, 18:08

Zoveel vliegers op koffiepraat! Ik begon als 16 jarige met zweefvliegen. Maar niet zo lang volgehouden. 20 jaar geleden opnieuw begonnen , maar dan “motorzweven” . Het vliegt net zo leuk, maar dan zonder dat gedoe met slepen van kisten en wachten tot je eindelijk eens aan de beurt bent.
Nu alweer een jaar mee gestopt. Mis het soms wel.
96129C3B-3151-40D6-AAC7-A7FF79A32E5F.jpeg
De laatste dag dat vliegveld Tempelhof nog open was.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

manduca
Berichten: 866
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Flair 58

Berichtdoor manduca » ma 29 mar 2021, 18:23

Tijd voor een nieuw topic. Koffie en vliegen :)
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk: Aeropress * Commandante C40

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Flair 58

Berichtdoor fransg » ma 29 mar 2021, 18:27

Op Terlet was het wachten destijds niet zo’n punt. Het vliegen was relatief duur dus er was vaak wel plek, en als het een bewolkte doordeweekse dag was, kon het zijn dat ik de enige vlieger was, met een lierman en een instructeur en het vliegveld voor mij alleen. Ik nam dan een vriend mee die de tip kon vasthouden en op mijn kosten ook vluchten kon maken.
Later werd het meer een ‘gewone’ club maar dat was ‘na mijn tijd’.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Flair 58

Berichtdoor kilo » ma 29 mar 2021, 20:52

Zulke mooie tijden maakte ik niet mee. Ik leerde zweefvliegen op vliegveld Valkenburg in de jaren 60. Weinig thermiek aan de kust, korte vluchtjes, zeker met de Rhönlerche en de Sedberg. Veel poetsen en kisten verslepen.
Wat een leuk boekje trouwens Frans. Het komt allemaal weer boven als ik het lees.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Flair 58

Berichtdoor fransg » wo 31 mar 2021, 23:00

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Flair 58

Berichtdoor gilleko B. » do 01 apr 2021, 08:49

Zeker mooi het bijster interessant vliegen, een mooie one-liner heb ik gelezen:

"Maar ginds is doorgaans nergens een fatsoenlijke espresso te krijgen"

En zo is dat zeker.

Ik beleef nu al met die Flair een acute behoefte dat ding te aaien. Alleen intekenen alsof je een Petrus bestelt......... Ben in mei jarig, kijken hoe de kaarten er dan voorliggen. Op vakantie zo'n masjientje bij je is bijna een elementaire levensbehoefte.





Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron