Flair 58

B003
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: Flair 58

Berichtdoor B003 » di 24 aug 2021, 20:35

Bij de Robot espresso worden papierfilters meegeleverd. Die kun je dan gebruiken als je de gaatjes in het filterscreen (bovenop) niet fijn genoeg vindt. Dan wordt het water na het passeren van het metalen filter nog een keer door een papierfilter gestuurd net nog fijnere structuur.
Maar het filterbakje wat jij nu gebruikt doet aan de uitgang een beetje het omgekeerde lijkt het. Zou het dan niet een beetje ten koste van de extractie gaan op de "dichte" plekken tussen de gaten? De doorstroom is daar toch anders lijkt mij.
Mijn Gaggia had een pressurized basket, met maar 1 gaatje. Koffie zag er altijd perfect uit maar niet zo lekker als bij de normale basket.

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk


bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Flair 58

Berichtdoor bvds » di 24 aug 2021, 22:12

Mijn Gaggia had een pressurized basket, met maar 1 gaatje. Koffie zag er altijd perfect uit maar niet zo lekker als bij de normale basket
Deze Reneka zeef is zeker geen pressurized basket. Maar wel minder fast flowing dan VST. Dat doet een IMS basket overigens ook.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Flair 58

Berichtdoor fransg » do 26 aug 2021, 00:19

Een verbetering. En straks een upgrade kit voor wie de eerste versie heeft!

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Flair 58

Berichtdoor bvds » do 26 aug 2021, 08:32

Zag het. Maar om eerlijk te zijn: de screen kan er nu ook al uit als je wilt en je kan de groep ook met water vullen met de zuiger omlaag en dan de lever rustig om omhoog halen. M.a.w. je hoeft met de eerste versie ook niet perse steeds te "unhooken" voor je er water in doet. Sterker nog, zo doe ik het (dus zonder unhooken).

Wat wel zo is is dat de screen in de groep overbodig is als je de puck screen gebruikt. Dus dat ze zie weglaten en voortaan de puck screen er in plaats daarvan bij doen is een goed plan. Wat die nieuwe zuiger precies toevoegt moet ik tzt gaan testen. Maar of het een "upgrade" kit is weet ik zo net nog niet. Want wat moet dan geworden "upgraded"?

Ik zie de Reneka basket wel als een echte upgrade ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

B003
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: Flair 58

Berichtdoor B003 » vr 27 aug 2021, 13:53

Is het niet ongemakkelijk om het portafilter te plaatsen met de hendel naar beneden?
Dat lijkt de werkwijze na de "upgrade".

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk


bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Flair 58

Berichtdoor bvds » wo 22 sep 2021, 21:20

Ik sta op het punt mijn Flair 58 te verkopen.

Om eerlijk te zijn wint te machine het van de Robot. Zowel qua comfort als (nipt) op smaak. De Flair 58 is een serieus goede machine. Maar de Robot heeft voor mij (veel) meer charme en is de ideale machine voor er bij. De Flair is toch echt meer een daily use machine. Maar daarvoor gebruik ik liever de Elektra en straks de Vektis (of Argos?).

Ik zal een dezer dagen een verkoop topic aanmaken.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

B003
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: Flair 58

Berichtdoor B003 » do 23 sep 2021, 16:38

O ok, ik wist niet dat je ook een Robot had. Ben nu in contact met een persoon in Griekeland die de "mittens" van hout maakt en ook een fraai houten Distribution tool met van die dunne naaldjes maakt voor de hoge basket.
Maar daar twijfel ik toch ook nog over omdat ik vanwege de ergonomie misschien liever een Flair 58 wil.
Maar wat jij ook hebt, ik ben gek van de charmes van de Robot...

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk


bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Flair 58

Berichtdoor bvds » do 23 sep 2021, 19:30

contact met een persoon in Griekeland
Alex Bazoukis? Die maakt mooi spul. Doe hem de groeten!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

B003
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: Flair 58

Berichtdoor B003 » do 23 sep 2021, 19:58

contact met een persoon in Griekeland
Alex Bazoukis? Die maakt mooi spul. Doe hem de groeten!
Hij is rode proefstukjes aan het maken die dan eventueel bij mijn rode robot zouden kunnen passen. Aardige gast

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk


Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Flair 58

Berichtdoor Keyser » vr 24 sep 2021, 07:38

contact met een persoon in Griekeland
Alex Bazoukis? Die maakt mooi spul. Doe hem de groeten!
Hij is rode proefstukjes aan het maken die dan eventueel bij mijn rode robot zouden kunnen passen. Aardige gast

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk
Tof, mag ik vragen hoe zijn bedrijfje heet? Kan hem op internet niet vinden.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron