La Pavoni - dwaalgast

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor omeCo » do 06 mei 2021, 17:00

Ik moet bekennen dat ik in het geheel niet tamp. Ik gebruik een leveler waarmee ik het maalsel ogenschijnlijk gelijkmatig verdeel. Ogenschijnlijk, omdat ik vermoed dat het hoopje in het midden eerder wordt aangedrukt dan verdeeld.

Wanneer er door het draaien met de leveler een mooie vlakke puck is ontstaan, hang ik hem aan de Rocket. Ik druk dus verder niet aan. En dat levert met 15 gram maalsel in circa 30 sec, 30 gram espresso op. Ben er goed over te spreken zo.


Verdorie, laat ik m’n boontjes te lang in de brander zitten!!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor fransg » do 06 mei 2021, 17:27

Ik vermoed dat je 'leveler' al rondtollend en -golvend neerdrukkend werkt als een wenteltamper en aldus een tamperérende werking heeft.

Oh pech van je branding!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor omeCo » do 06 mei 2021, 18:19

Betrapt! Ik heb dat ding zodanig ‘uitgedraaid’ dat de koffie al draaiend zachtjes wordt aangedrukt. Het ligt niet losjes mooi vlak te wezen. Het vormt een mooie stevige puck.

Nog nooit gekeken wat er gebeurt als ik de drager op z’n kop houd. Valt de koffie eruit of blijft het op z’n plek.... gaan we onderzoeken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor Giessie » do 06 mei 2021, 18:32

Ik moet bekennen dat ik in het geheel niet tamp. Ik gebruik een leveler waarmee ik het maalsel ogenschijnlijk gelijkmatig verdeel. Ogenschijnlijk, omdat ik vermoed dat het hoopje in het midden eerder wordt aangedrukt dan verdeeld.

Wanneer er door het draaien met de leveler een mooie vlakke puck is ontstaan, hang ik hem aan de Rocket. Ik druk dus verder niet aan. En dat levert met 15 gram maalsel in circa 30 sec, 30 gram espresso op. Ben er goed over te spreken zo.


Verdorie, laat ik m’n boontjes te lang in de brander zitten!!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zonde van de boontjes! 🥴

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor omeCo » do 06 mei 2021, 19:57

Men zegt dat mannen maar 1 ding tegelijk kunnen. Ik ben zo’n man vrees ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor Giessie » do 06 mei 2021, 20:55

Men zegt dat mannen maar 1 ding tegelijk kunnen. Ik ben zo’n man vrees ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geen zorgen, de meeste vrouwen ook niet, al roepen ze van wel 🤔

Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor Giessie » zo 09 mei 2021, 22:48

Nou, na een paar dagen spelen heb ik wel het gevoel dat ik de espresso's onder controle heb (alles binnen een bepaalde marge natuurlijk ;-) )
De maling heb ik nu goed inclusief de hoeveelheid. Tijdens het malen zorg ik dat de koffie gelijkmatig in de puk komt. Bij het roeren om de koffie mooi los te krijgen verdeel ik gelijk de over de puk. Daarna 1 of 2 ferme tikken met de puk op het aanrecht, de koffie zit nu al lekker comfortabel in de puk.
Tot slot aan drukken en polijsten. Levert mooie constante espresso's op en afhankelijk van de temp heb iets van een zuurtje of wat meer bitters.

Ik ben helemaal blij.

Dank voor jullie vele adviezen!!!

Enne binnenkort komt een ECM Technika beschikbaar. Deze heb ik in 2014 bij Peter de Goede gekocht en in 2017 is hij grondig nagekeken door de andere Peter (Kafko). Dus mocht er interesse zijn, laat het me weten.

Gr Jeroen

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor omeCo » ma 10 mei 2021, 09:11

En de dwaalgast is niet meer op bezoek geweest?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor Giessie » ma 10 mei 2021, 09:23

En de dwaalgast is niet meer op bezoek geweest?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
:-) Nope, de dwaalgast heeft weer de juiste route gevonden.

Realiseerde me laatst dat een dwaalgast komt van de trekvogels, dat zijn trekvogel(s) die van de route zijn afgeweken. Klopte dus ook wel voor mijn probleem!


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron