La Pavoni - dwaalgast

Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor Giessie » za 24 apr 2021, 20:38

Beste forum leden en dan vooral de bezitters van een La Pavoni,

Sinds kort ben ik de trotse bezitten van een La Pavoni Professional uit 2018, zoals jullie hebben kunnen lezen bij mij introductie bericht.

De La Pavoni bevalt goed en de smaaknuances van de bonen komen goed tot uiting. Een mooie overstap!

Wat ik sinds ongeveer een week heb, is een dwaalgast tijdens het pullen van een espresso.

Met een dwaalgast bedoel ik het volgende.
Soms heb je tijdens het douchen dat 1 waterstraaltje totaal de verkeerde kant opgaat, dat noem ik een dwaalgast.

Zoals gezegd heb ik hier dus sinds een week last van. Goed om te weten, ik gebruik een naked porta filterhouder.

Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er tips om dit op te lossen?

Ik flush na elke espresso om zo alles door te spoelen.

Groeten Jeroen

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor fransg » za 24 apr 2021, 20:41

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor omeCo » za 24 apr 2021, 23:45

Geen ervaring mee maar het klinkt als een vuiltje in één van de gaatjes. Je ziet dat ook wel eens bij een douchekop. Dan zit er wat kalk in zo’n gaatje. Als je er dan even aan krabbelt, doet het waterstraaltje weer braaf mee met de rest.

Ik zou het filterbakje gewoon een keer in de vaatwasser doen.

Channeling zou idd ook kunnen, maar dan vind ik het raar dat je dat ineens sinds een week hebt. Alsof je sinds een week je maalsel niet meer goed weet aan te drukken. Dat lijkt onwaarschijnlijk.

Ben benieuwd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor Marcje » di 27 apr 2021, 08:10

En?
Is het een verstopt gaatje of ligt het aan de puck prep?
dus...

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor omeCo » di 27 apr 2021, 09:29

Ja, ik ben ook wel benieuwd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor GuidovW » di 27 apr 2021, 21:08

Vast niet.
Ik denk dat Frans gelijk heeft en het channeling of een spritzen is.

Beiden te minimaliseren met puck preparation. :lol:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor Giessie » do 29 apr 2021, 14:23

Ik merkte dat ik notificaties uit had staan, dus ik zie nu pas jullie reacties. Ga deze even goed doorlezen.

Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor Giessie » do 29 apr 2021, 14:33

Ik zal hem eens meenemen met de vaatwasser. Om dit uit te sluiten.

Waar ik wel achter ben is als ik de maling iets fijner zet en dus meer druk uitoefen, dan treed het op.

Ik ga ook de blog over channeling lezen, kan nooit kwaad.
Wat ik nu doe, tijdens het malen de maling verdeeld in de portafilter laten komen. De porta filter tikken, zodat de koffie zich verspreid en een beetje inklinkt. De maling met mijn vinger spreiden in de puk. Dan met de stamper rond draaien zodat de koffie verder verdeeld. Aandrukken met de stamper. Polijsten met de stamper, zonder druk.
Ik heb een Joe frex stamper en deze komt net onder de rand, dus volgens mij genoeg ruimte voor de koffie om uit te zetten.

Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor Giessie » do 29 apr 2021, 15:21

Het mag duidelijk zijn, ik vermoed dat ik last heb van channeling. Heel herkenbaar wat uitgelegd wordt in de blog. Blijkbaar had ik in het begin de maling wat grover staan. Al moet ik zeggen, qua smaak merk ik er niet zo heel veel van. Of ik weet niet wat ik mis, kan ook natuurlijk ;)

Ga maar eens een aantal zaken proberen:
De maling niet te fijn en dat ook goed in de gaten houden.
Zorgen voor een goede distributie in de porta filter. Ik zag dat er van die distributie schijven zijn, met welke hebben jullie goede ervaringen, ze zijn best aan de prijs. Terwijl het principe redelijk eenvoudig is.

Nog andere tips? Hoe belangrijk is bijvoorbeeld het gebruik van een coffee stirer?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni - dwaalgast

Berichtdoor fransg » do 29 apr 2021, 15:26

Die schijven met bollingen die je dan ronddraait moet je mijns inziens alleen kopen als je het een heel mooi ding vindt want verder heb je d'r niks aan.

Een tamper die goed past, en die je matig stevig aandrukt, is al best.

Een goed passende doseer-ring op je filterbakje zodat je met iets anders door het maalsel kan harken, dat kan al enorm goed helpen. http://dirossi.nl/ kan zoiets wel leveren.

Er zijn verschillende mooie effectieve roer-instrumentjes te koop maar om te beginnen vind je mogelijk wel wat in je keukenla dat reeds verbetering brengt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron