ARGOS van Odyssey Espresso

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

ARGOS van Odyssey Espresso

Berichtdoor bvds » vr 30 jul 2021, 23:15

Zo de OE1 heeft een naam: Argos. Beter dan OE1 vanwege de associatie met Orphan Espresso...

FB_IMG_1627802492003.jpg

Hier wordt de machine voorgesteld:



Ik vind het knap werk. Geheel nieuw ontwerp en eigen onderdelen. Alles van RVS en een aantal innovaties zoals de PID met dubbele sensor en algoritme en de mogelijkheid om de machine zowel als spring als manual lever te gebruiken.

Benieuwd naar de resultaten uit de temperatuur testen die snel volgen.

Zie ook de FB pagina van Ross:

https://www.facebook.com/Odyssey-Espres ... 524755070/
Laatst gewijzigd door bvds op zo 01 aug 2021, 09:22, 9 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

B003
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: ARGOS van Odyssey Espresso

Berichtdoor B003 » za 31 jul 2021, 00:09

/Volgmodus aan

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk


Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: ARGOS van Odyssey Espresso

Berichtdoor Marcje » za 31 jul 2021, 12:46

Interssante machine, en ik ben ook benieuwd naar de temperatuurs testen.
Kon zo snel niet afleiden of er heaters in de groep zitten, weet iemand dat?
dus...

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: ARGOS van Odyssey Espresso

Berichtdoor bvds » za 31 jul 2021, 13:32

Interssante machine, en ik ben ook benieuwd naar de temperatuurs testen.
Kon zo snel niet afleiden of er heaters in de groep zitten, weet iemand dat?
Nee er zitten sensoren in de boiler en groep. Als de groep heter wordt koelt de boiler een beetje af en vice versa. Een algoritme zorgt er voor dat de er dus steeds wordt gecompenseerd voor fluctuaties. Ik heb van Ross begrepen dat het algoritme een hoop tijd gekost heeft. Als het werkt zoals beloofd briljant als je het mij vraagt. Maar ik wil wel graag data zien ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: ARGOS van Odyssey Espresso

Berichtdoor fransg » za 31 jul 2021, 13:45

Verstandig dat op beide plekken sensoren zitten. Toen ik de PID op de Pavoni had, werkte dat niet fijn wanneer ik veel espresso's maakte want de groep werd heter en als compensatie werd de boiler steeds minder heet terwijl daar een ondergrens aan moet zitten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: ARGOS van Odyssey Espresso

Berichtdoor Marcje » za 31 jul 2021, 13:52

Hmmm... ben wel wat sceptisch of ze dat op zo'n indirecte manier voor elkaar kunnen krijgen, met name in verschillende situaties. Dus bv 1 enkel shot vs 4 shots achter elkaar. Hoe ga je die kop koelen als die bij elk shot warmer wordt?
Maar mooi dat er mensen zoiets maken, respect voor de effort!
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: ARGOS van Odyssey Espresso

Berichtdoor fransg » za 31 jul 2021, 13:58

Indien je de boiler (niet te radicaal) minder heet maakt, compenseer je dat prima, zeker als je de zetgroep zo maakt dat die goed zijn warmte uitstraalt. Is een gepuzzel maar daarom heet het ook R&D ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: ARGOS van Odyssey Espresso

Berichtdoor bvds » za 31 jul 2021, 15:02

Hmmm... ben wel wat sceptisch of ze dat op zo'n indirecte manier voor elkaar kunnen krijgen, met name in verschillende situaties. Dus bv 1 enkel shot vs 4 shots achter elkaar. Hoe ga je die kop koelen als die bij elk shot warmer wordt?
Maar mooi dat er mensen zoiets maken, respect voor de effort!

Is natuurlijk EN EN. Zoals je ziet zit de groep op een dusdanige plek (hoger en voor) dat deze niet zoveel last heeft van conductie. De groep koelt daardoor uiteraard ook passief af. Vergelijk het ontkoppelen van boiler en groep middels Bong's isolator op een Pavoni of een teflon ring op de Cremina. Het idee is vervolgens dat je een aantal graden stijging of daling van de groeptemperatuur compenseert met wat koeler of juist heter boiler water. Boiler en groep worden zo op elkaar afgestemd. Dat is slimmer dan in een normale situatie waarbij de boiler een swing van meer dan 5 graden heeft en de zetroep ook flink fluctueert. In ieder geval in potentie. Het heeft wel wat weg van de MaraX.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: ARGOS van Odyssey Espresso

Berichtdoor fransg » za 31 jul 2021, 15:54


Hier wordt de machine voorgesteld:

Mooi
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: ARGOS van Odyssey Espresso

Berichtdoor De B. Cormorant » za 31 jul 2021, 19:46

Mooie machine maar de switchen staan wel heel ongelukkig.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron