La Pavoni upgrades en Pressostaat

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor fransg » do 27 jan 2022, 20:55

Of ermee naar een ander die ook veel Pavoni ervaring heeft en er samen wat espresso's mee zetten.

Ik pakte laatst mijn oude nog van de reeks Pavoni's overgebleven pre-mil Pro tevoorschijn om die eens fijn te poetsen want hij was best bespikkeld met koffietroep op de boiler en ik las pas op het forum dat je dat o.a. met een prop alu-folie mooi kan poetsen. Toen die redelijk schoon was heb ik er ook wat espresso's mee gezet. Ik vond die te heet aanvoelen op de lippen en te branderig op de tong dus ik het de p-stat wat lager gedraaid. De boiler was max 1.2 bar wat mij nogal hoog lijkt. Nu is het max iets van 0.7-0.8 bar en de eerste espresso ervan smaakte al beter dus ik heb 'm weer uitgezet, leeg gegoten en in de achterkamer opgeborgen.

Is gewoon een leuk ding.

Als je toch een Rocket E61 gaat nemen, verkoop de zwaar opgepimpte Pavoni dan bij voorkeur NIET, daar ga je dan later spijt van krijgen denk ik.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor Dirk Jan » do 27 jan 2022, 21:32

Helemaal mee eens, de Pavoni nooit verkopen. Gewoon later weer regelmatig proberen voor als je het nu zat zou zijn. En Bobbee, het gaat inderdaad om de smaak, maar ik herken dat van die meter ook wel. Dat moet gewoon kloppen. Jouw opmerking deed mij denken aan m'n vader als hij mij op zo'n manier toesprak als ik weer zat te frutselen. En het verhaal van die fietsmeter zou zo maar mijn verhaal kunnen zijn. Grapje moet kunnen op z'n tijd. ;)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor GuidovW » do 27 jan 2022, 21:35

Dus al jullie meters op de espressomachine zijn officieel geijkt en afgeregeld? Afbeelding
Koffiezetten. Daar gaat het om, niet meten is weten. Proeven is weten! Met je mond, leren, weten wat je doet. Jij, de barista.

Dat niet.
Maar een half bar afwijking, kan mijn ook niet aan….. :|
……dat moet recht gezet worden! :geek:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor bobbee » do 27 jan 2022, 21:59

Helemaal mee eens, de Pavoni nooit verkopen. Gewoon later weer regelmatig proberen voor als je het nu zat zou zijn. En Bobbee, het gaat inderdaad om de smaak, maar ik herken dat van die meter ook wel. Dat moet gewoon kloppen. Jouw opmerking deed mij denken aan m'n vader als hij mij op zo'n manier toesprak als ik weer zat te frutselen. En het verhaal van die fietsmeter zou zo maar mijn verhaal kunnen zijn. Grapje moet kunnen op z'n tijd. ;)
AfbeeldingAfbeelding Is goed mien jong! Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor Dirk Jan » vr 28 jan 2022, 07:49

Kijk, nog zo een ;) (vreselijk off topic)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor Oene Zwittink » vr 28 jan 2022, 08:36

Dus al jullie meters op de espressomachine zijn officieel geijkt en afgeregeld? Afbeelding
Koffiezetten. Daar gaat het om, niet meten is weten. Proeven is weten! Met je mond, leren, weten wat je doet. Jij, de barista.
Eens hoor, en ik wil natuurlijk alles begrijpen. ;)
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor Oene Zwittink » vr 28 jan 2022, 08:51

Dank voor jullie morele steun! Als ik een 'pomp machine' koop (noem je dat zo itt een 'hefboom machine'?), doe ik de LaPav zeker niet weg! Gisteren filmpjes gekeken over het onderhoud van zo'n pomp machine, wat een gedoe... En dan dat lawaai aan je hoofd... Maar ik zie ook een paar voordelen: na instellen een constantere kwaliteit koffie (mits ik goed maal en tamper...), makkelijker capucino maken (doe ik nu met amandelmelk, heerlijk), niet meer opletten op de temperatuur van de gloeikop, stabiele temperatuur, groter waterreservoir (regelmatig te klein als ik bezoek heb), grotere filterbak maat (58 ipv 51 mm) voor twee espresso's tegelijkertijd, instelbare watertemperatuur boiler, laag water beveiliging, dubbelwandige stoompijp dus geen vingers branden. Zijn toch flink wat voordelen.... maar of de koffie beter wordt? We zullen het zien! Ik zal eens langsgaan bij Peter van Kafco.

@Bobbee: dank voor je adviezen, ik kijk naar de machines die je noemt. Jij bent dit pad al eerder gegaan begrijp ik en kiest uiteindelijk voor de LaPav. Misschien kom ik over een aantal maanden tot dezelfde conclusie... Het gaat om de weg, niet om het doel zullen we maar zeggen...
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor Verenjano » vr 28 jan 2022, 09:37

Ik heb ook onlangs de overstap Pavoni -> e61 gemaakt. Vooral omdat ik regelmatig voor 4 mensen koffie (incl melk) moet zetten en dan is het gewoon teveel gedoe met de Pavoni. Qua praktisch gemak is het inderdaad veel prettiger werken met de pomp machine, vooral als je dus regelmatig veel koffie maakt. Maar je zit wel met langer opwarmen, meer onderhoud, flushen (vooral met een hx) etc.

En het zen-moment van de Pavoni heb je ook niet

En qua smaak is iedereen anders, maar ik haal de mooie, volle, stroperige shots van de Pavoni nog niet uit mijn Cellini. Misschien komt dat nog.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor bobbee » vr 28 jan 2022, 09:45

@Bobbee: dank voor je adviezen, ik kijk naar de machines die je noemt. Jij bent dit pad al eerder gegaan begrijp ik en kiest uiteindelijk voor de LaPav. Misschien kom ik over een aantal maanden tot dezelfde conclusie... Het gaat om de weg, niet om het doel zullen we maar zeggen...
Ik heb ook een Londinium staan hoor. De Pavoni heeft een hele lange tijd alleen gestaan hier. Ik vind, naar mijn maatstaven dat ik er een fijne koffie mee kan zetten. Maar man o man, wat heb ik dat apparaat vervloekt. Bas, waar ik veel mee heb gedeeld en besproken weet hoe ik met dat ding heb lopen worstelen. Afbeelding

Wat je ook kunt doen is de pavoni (voor een goede prijs aanbieden zodat je geen spijt krijgt!) wegdoen en een 2e hands strega kopen. Die op het waternet aansluiten met een filter ertussen. Dan heb je net als ik met de Londinium een geruisloze machine staan.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor bobbee » vr 28 jan 2022, 09:47

Ik heb ook onlangs de overstap Pavoni -> e61 gemaakt. Vooral omdat ik regelmatig voor 4 mensen koffie (incl melk) moet zetten en dan is het gewoon teveel gedoe met de Pavoni. Qua praktisch gemak is het inderdaad veel prettiger werken met de pomp machine, vooral als je dus regelmatig veel koffie maakt. Maar je zit wel met langer opwarmen, meer onderhoud, flushen (vooral met een hx) etc.

En het zen-moment van de Pavoni heb je ook niet Afbeelding

En qua smaak is iedereen anders, maar ik haal de mooie, volle, stroperige shots van de Pavoni nog niet uit mijn Cellini. Misschien komt dat nog.
Leuk!

Op visite dagen gebruikte ik meerdere filterbakjes. Dan kan je sneller door. Alleen het in de gaten houden van de boiler vond ik het lastigst, stoom afblazen om te kunnen vullen etc.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron