La Pavoni upgrades en Pressostaat

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor Oene Zwittink » za 22 jan 2022, 10:56

Ik lees lekker mee en heb ook weer wat geleerd. De Pavoni heb ik nu bijna 2 jaar en eigenlijk maar met één boon lukt het me om daar een goed tot heel goed resultaat mee te behalen. De anderen zijn - waren moet ik nu zeggen - net niet lekker genoeg en dan bedoel ik vaak te zurig. Ik heb het nu over bonen die de chocolade en aardsheid benadrukken. Bovenstaande posts wezen mij er op dat ik minder moest doseren en fijner malen en ja, daar kwam de chocolade terug! Maar, in tegenstelling tot wat Bobbee schrijft:
"Mag gerust 10 seconden zijn maar als het te zuur wordt dan wat korter en sneller extraheren."
ga ik zeker voor 10 seconden en en zelfs wat langer!
Bij de ene boon doseer ik 12 gram en bij de andere 14 gram. Mijn startpunt is altijd 13 gram.
Vanochtend de 14 gram en 12 gram weer geprobeerd. Erg goede koffie bij 12 gr en geen terugveren van de hefboom (spons effect) op het eind itt bij de 14 gram. Laat duidelijk zijn: nog nooit zulke goede koffie gehad! En idd nog nooit zoveel energie en aandacht aan mijn koffie besteed...
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor Oene Zwittink » za 22 jan 2022, 10:57


Wat mij betreft het ideale naslagwerk voor de La Pavoni:

http://www.francescoceccarelli.eu/lapavoni_ep_eng.htm

Je browser geeft een waarschuwing, het is geen https site, maar wel veilig.
Leuke site, heel wat te lezen!
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor fransg » za 22 jan 2022, 10:59

Vanochtend de 14 gram en 12 gram weer geprobeerd. Erg goede koffie bij 12 gr en geen terugveren van de hefboom (spons effect) op het eind itt bij de 14 gram. Laat duidelijk zijn: nog nooit zulke goede koffie gehad! En idd nog nooit zoveel energie en aandacht aan mijn koffie besteed...
Gaaf! Nu wordt het gaandeweg een tweede natuur en gaat het meer en meer 'als vanzelf' goed.

Pas als een visite 'het ook eens wil proberen' valt je dan op hoe handig je er zelf in bent geworden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor Oene Zwittink » za 22 jan 2022, 11:11

Vanochtend de 14 gram en 12 gram weer geprobeerd. Erg goede koffie bij 12 gr en geen terugveren van de hefboom (spons effect) op het eind itt bij de 14 gram. Laat duidelijk zijn: nog nooit zulke goede koffie gehad! En idd nog nooit zoveel energie en aandacht aan mijn koffie besteed...
Gaaf! Nu wordt het gaandeweg een tweede natuur en gaat het meer en meer 'als vanzelf' goed.

Pas als een visite 'het ook eens wil proberen' valt je dan op hoe handig je er zelf in bent geworden.
Dank Frans, ik hou vol... en ik zal de visite dat eens vragen...
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor Oene Zwittink » zo 23 jan 2022, 11:42

Nu ik besloten heb de LaPav te houden.... weet een van jullie een oplossing voor het stoompijpje? Ik vind het erg lastig dat dat onder 45 graden staat vlak naast de boiler, bij het opschuimen moet ik de melkkan schuin houden waardoor het schuim er snel overheen gaat. Is er een oplossing? Een slangetje eraan, of een stoompijpje met een knik, zodat het onderste deel loodrecht staat tov het aanrecht? De tip met drie gaatjes heb ik al vervangen door de tip met 1 gaatje van CoffeeSensor. Hij heeft ook nog een verlengde tip, maar die staat nog steeds schuin en is niet flexibel...

Overigens: bonen besteld bij Hoofdkwartier. Ben benieuwd.
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor cremalover » zo 23 jan 2022, 12:06

Groter kannetje kopen.

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor Oene Zwittink » zo 23 jan 2022, 12:27

Groter kannetje kopen.
Ik heb een kan van 600 ml, een diameter van 9 cm en een diepte van 10 cm. Wil ik deze horizontaal houden, dan kom ik max 2,5 cm diep in de kan met de stoompijp. Moet ik een nog grotere kan kopen, ook als ik slechts 1 cappuccino wil maken?
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor Marcje » zo 23 jan 2022, 12:52

Je hoeft het kannetje toch niet schuin te houden?
Pijpje in de tuit van de kan leggen, en de tip rond het opperval houden, dan gaat het prima bij mij (afgezien van de stoomkracht die misschien wat laag is). Ik hou hem dus gewoon recht, anders stroomt hij ook eerder over.
dus...

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor Oene Zwittink » zo 23 jan 2022, 13:19

Volgens de theorie, moet je de tip idd aan het oppervlak houden tot de melk ca 30 graden is. Daarna dieper erin en heen en weer bewegen tot de melk ca. 60 max 70 graden is. Stoomkracht is idd wat laag, los je deels op door een tip met 1 gaatje ipv met drie gaatjes te kopen...
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor cremalover » zo 23 jan 2022, 13:37

Volgens de theorie, moet je de tip idd aan het oppervlak houden tot de melk ca 30 graden is. Daarna dieper erin en heen en weer bewegen tot de melk ca. 60 max 70 graden is. Stoomkracht is idd wat laag, los je deels op door een tip met 1 gaatje ipv met drie gaatjes te kopen...
Beetje handigheid erin krijgen.Ik maakte met die apparaatjes keer op keer lekkere shotjes.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron