La Pavoni upgrades en Pressostaat

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor omeCo » za 29 jan 2022, 16:48

Wat je ook kunt doen is de pavoni (voor een goede prijs aanbieden zodat je geen spijt krijgt!) wegdoen en een 2e hands strega kopen. Die op het waternet aansluiten met een filter ertussen. Dan heb je net als ik met de Londinium een geruisloze machine staan.
Waarschijnlijk kies ik voor een Profitec Espresso met Flowrate control. Zie hieronder mijn criteria/ beslismodel:

• hefboom of pomp: pomp ivm moeizaam kracht zetten
• single of dual boiler: dual boiler ivm temperatuur stabiliteit
• warmtewisselaar: hoeft niet bij dual boiler, kan wel
Blijven over: Lelit Bianca, Rocket 58R, Rocket R60V, La Spaziale S1 Dream-T, Expobar Brewtus IV, Izzo Alex Duetto IV Plus MK 618, Profitec Espresso
• regelbare pre-infusie- en zetdruk
Blijven over: Lelit Bianca, Rocket R60V, Profitec Espresso
• temperaturen instelbaar: alle drie
• PID: alle drie
• regelbaar volume zetwater
Blijven over: Lelit Bianca, Rocket 60V, Profitec Espresso, de vraag of Profitec Espresso regelbaar volume zetwater heeft
• rotatiepomp ivm degelijkheid en stille werking
• E61 groep ivm beschikbaarheid onderdelen
Blijven over: alle drie
Identificatie grote verschillen:
• Lelit Bianca het goedkoopste: Rocket 60V EUR 3500, Profitec EUR 2700, Lelit Bianca EUR 2200
• Rocket 60V en Profitec hebben een warmtewisselaar icm dual boiler
• Rocket 60V koperen boiler, rest RVS
• Profitec zeer grote watertank (2,8 ltr)
• Lelit Bianca kan watertank verplaatst worden opzij of achter
• Profitec enige met push & go

Conclusie: Profitec Espresso met flow rate control vanwege pompmachine, dual boiler, warmtewisselaar, regelbare pre infusie en zetdruk, instelbare temperaturen, PID, regelbaar volume zetwater, rotatiepomp, E61 groep, RVS boiler en leidingen, grote watertank, push & go.
Ik wil je graag toch ook de Strega in overweging geven. Minder fancy dan de apparaten op jouw shortlist maar wel een soort LP ervaring. Mocht je het naar beneden trekken van de hevel te zwaar vinden gaan dan is de PSM modificatie een optie maar een langere hevel zorgt door de hefboomwerking dat het spannen van de veer/veren een stuk lichter gaat. Ik heb het standaard handvat vervangen door een 3 cm langer houten exemplaar en ervaar een duidelijk verschil.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor Oene Zwittink » za 29 jan 2022, 17:08

Ja, Omeco, snap ik. Single boiler en lever is natuurlijk de meest simpele techniek, dus minder onderhoud en door de handmatige bediening waarschijnlijk ook de mooie stroperige koffie die hefboommachines eigen is. Maar als ik het goed zie, kan ik met de Strega de pre infusiedruk , de zetdruk en het watervolume niet regelen. Of mis ik iets? Ik vraag me daarnaast af hoe het staat met de temperatuurstabiliteit van de groep. En ik mis een manometer voor de actuele zetdruk.
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor omeCo » za 29 jan 2022, 17:29

Ja, Omeco, snap ik. Single boiler en lever is natuurlijk de meest simpele techniek, dus minder onderhoud en door de handmatige bediening waarschijnlijk ook de mooie stroperige koffie die hefboommachines eigen is. Maar als ik het goed zie, kan ik met de Strega de pre infusiedruk , de zetdruk en het watervolume niet regelen. Of mis ik iets? Ik vraag me daarnaast af hoe het staat met de temperatuurstabiliteit van de groep. En ik mis een manometer voor de actuele zetdruk.
Ik ben hier niet de technicus, dus koffievrienden, vul aan of corrigeer. Je kunt met de pre infusie, de zetdruk en het watervolume op je gevoel spelen/experimenteren/variëren. Maar er zijn geen metertjes die je laten zien wat je doet. Ik kreeg een tip van Bobbee om eerst de pomp bijvoorbeeld 5 seconden te laten lopen, dan 10 seconden de pomp uit (pre-infusie) en dan de pomp weer aan tot de cilinder gevuld is. Vervolgens kan je, wanneer je de gewenste hoeveelheid koffie hebt bereid, het kopje onder de uitloop vandaan halen. Het is echt een beetje een ambacht!! Geeft erg veel voldoening!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor Oene Zwittink » za 29 jan 2022, 19:19

Ja, al die pompmachines willen dat handmatige proces zo goed mogelijk nabootsen..... misschien moet ik het toch bij de hefboom machine houden.... Ik koop zo'n ding, ga leren en experimenteren, hou de Lapav en vergelijk dan de resultaten. CoffeeLab Inc. :D Als het goed is, wordt hoge kwaliteit makkelijk herhaalbaar, maar misschien ook wel niet... Jullie horen het!
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor Marcje » di 01 feb 2022, 23:41

Ik heb er ook maar 1 gekocht voor de Stradivari.
Werd weer tijd voor een nieuwe gadget :mrgreen:
https://coffee-sensor.com/product/coffe ... -machines/

175 incl verzendkosten rechtstreeks bij coffee sensor.
Goede tip, thanks Bob!

Hij zit erop!
Viel me op dat 9 bar veel meer kracht vergde dan ik dacht (cq, ik paste altijd minder kracht toe).
Ga nog steeds van de smaak uit, maar kan nu spelen en kijken of ik het verschil ga proeven tussen de verschillende 'profielen'.
En het ziet er leuk uit :D
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor cremalover » wo 02 feb 2022, 13:47

Ja, al die pompmachines willen dat handmatige proces zo goed mogelijk nabootsen..... misschien moet ik het toch bij de hefboom machine houden.... Ik koop zo'n ding, ga leren en experimenteren, hou de Lapav en vergelijk dan de resultaten. CoffeeLab Inc. :D Als het goed is, wordt hoge kwaliteit makkelijk herhaalbaar, maar misschien ook wel niet... Jullie horen het!
Je moet zo'n leverprofiel ook weer niet overwaarderen. De koffie smaakt iets zachter Dat wel. Maar tussen al die drukprofielen zit zeer weinig smaakverschil. Ik gebruik al 20 jaar levers. Van handmatig tot met veders en proef er iig geen verschil tussen.

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor Oene Zwittink » za 05 feb 2022, 17:25

Ja, al die pompmachines willen dat handmatige proces zo goed mogelijk nabootsen..... misschien moet ik het toch bij de hefboom machine houden.... Ik koop zo'n ding, ga leren en experimenteren, hou de Lapav en vergelijk dan de resultaten. CoffeeLab Inc. :D Als het goed is, wordt hoge kwaliteit makkelijk herhaalbaar, maar misschien ook wel niet... Jullie horen het!
Ik ben toch bang dat ik de hefboom machines vaarwel ga zeggen.... Heb nu een paar dagen de Lelit Bianca v2 met flow control. Werkt geweldig, direct goede koffie! Natuurlijk mede dankzij alles wat ik met de La Pavoni hefboommachine heb geleerd. Ik hou de LaPav voorlopig wel, want wie weet ben ik het onderhoud van de Bianca gauw zat.... Van een Italiaanse vriend een zak Lavazza Crema e Gusta bonen gekregen, intensiteit 8 uit 10, 4 maanden oud.... Van die zwarte bonen waar het vet vanaf druipt, Arabica en Robusta door elkaar. Daar komt heel stroperige koffie uit, met veel crema, het mondgevoel van chocolade, maar weinig echte smaak, waarschijnlijk omdat het antieke bonen zijn. En toen ik daar 32 gram van op had, had ik het gevoel een boterham extra te hebben gegeten...

Ik zal een nieuw sub-onderwerp starten rond de Lelit Bianca.
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

pollensteyn
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 dec 2022, 19:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor pollensteyn » zo 18 dec 2022, 22:32

EDIT: voordat je reageert: nieuw topic geopend met dit bericht

Ik zie niet direct een draadje voor ervaringen met de Pavoni dus ik sluit me hier even aan. Mijn Europiccola (Millennium) is gearriveerd en ik heb er nu tweemaal mee gestoeid. Ik heb er in totaal nu zes kopjes uit geperst en de resultaten zijn inmiddels drinkbaar 8-) De bonen die ik er bij kreeg zijn niet echt mijn ding, maar ik zie het als oefenmateriaal. Het wachten is nu op de nieuwe molen (Eureka SD), ik red me voor nu met m'n 1ZPresso K-Plus; op zich gaat dat wel ok, maar espresso malen met een handmolen is wel een beetje krachttraining… Als ik de workflow een beetje in de vingers heb ga ik maar eens kijken wat voor upgrades zinvol zijn. De enige dingen die ik er nu bij heb gekocht zijn:
- Temperatuurstickers
- IMS-zeef
- Bodemloos filterdrager
Eerste waar ik aan zou denken is wellicht zo'n Airbuster, waardoor je van het sponsachtige gevoel af bent en je meer directe feedback krijgt.

Wordt vervolgd…

gr
Paula

EDIT: nieuw topic geopend met dit bericht
Laatst gewijzigd door pollensteyn op zo 18 dec 2022, 23:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor bobbee » zo 18 dec 2022, 23:21

Hoi Paula,

Je mag ook gewoon een nieuw topic voor jezelf openen hoor. Ieder vraagstuk kan een naslagwerk zijn voor een ander die info zoekt. Kijk maar wat jij prettig vindt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

pollensteyn
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 dec 2022, 19:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

Berichtdoor pollensteyn » zo 18 dec 2022, 23:43

Goed idee, toch maar even een nieuw topic afgetrapt onder Hefboom/lever apparaten.

Gr
Paula


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron