De LONDINIUMs afdeling

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor Pimmedoris » vr 02 feb 2024, 11:41

Het is een enkele keer per dag, dus het zal wel meevallen. Mijn gedachte was dat het een gesloten systeem is zolang er geen water getapt wordt, dus als er water wordt bijgepompd, dan is er ergens water weggelopen. Maar dat heb ik dus mis :)

De druk in de app loopt tussende 9.7 en 11.8bar. Maar dit kan ik niet instellen in de app toch? Ik kan toch alleen de pre-infusie instellen?
In de machine zie ik nergens sporen van waterdruppels.

Kortom het zal wel allemaal in orde zijn 😄

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor fransg » vr 02 feb 2024, 11:53

De druk in de app loopt tussen de 9.7 en 11.8bar. Maar dit kan ik niet instellen in de app toch? Ik kan toch alleen de pre-infusie instellen?
je stelt de minimale druk in met de app en de maximale druk met het OPV:
Als je via de app de druk in the thermosifon volgt dan zie je die langzaam oplopen en minderen. Wanneer de druk een zeker maximum bereikt zoals ingesteld door middel van het overdrukventiel, dan druppelt er wat water terug in de waterbak. Wanneer bij afkoeling er dan iets te weinig druk is, minder dan het minimum in je app ingesteld, dan gaat de pomp heel even aan om water bij te pompen. Dat water was relatief koel, wordt dan verwarmd en zet uit, waardoor de druk oploopt en zo heb je een redelijk stabiele cyclus.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor Pimmedoris » vr 02 feb 2024, 22:55

Laat ik het dan anders verwoorden...
Hoe stel ik de minimale druk in, in de app?
Ik dacht dat ik alleen de pre-infusie druk kan instellen?

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor manduca » vr 02 feb 2024, 23:45

Volgens mij is de druk in je thermosiphon je pre-infusie druk. Die druk komt op je koffie als je de hevel naar beneden haalt.
En bij mij (Compressa/L1P) gelijk aan de waterleidingdruk.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor bobbee » za 03 feb 2024, 00:23

Inderdaad, Met de app stel je de druk in die de pomp op je koffie zet voor de pre infusie, de opv gaat open op de druk waarop die is afgesteld maar dat is pas tijdens extractie als je de hevel omhoog haalt. Die instelling gaat niet via de app. Die staat goed gezien je eerdere post en de maximale druk die je daarin schreef.

Bij mij ging de pomp de hele tijd kleine pompjes geven omdat bij mij de druk zakte doordat het rubber wat de opv afsluit op was, echter kan dat ook worden veroorzaakt als de zuiger ringen wat druk door laten slippen. Je kunt dan eerst die seals wat vetten (als je de basic seals erin hebt zitten), als dat niet helpt nieuwe seals proberen.
Als dat niet helpt ga je naar het volgende ding, wat Frans ook al schreef. En dan de opv, wat ik had.
Jouw machine is zo nieuw dacht ik, ik kan mij niet voorstellen dat je zoiets hebt als ik had, mijn machine is een stuk ouder.
Heb je de seals al eens gevet? Of heb je de no grease seals? Ik heb al een aantal maanden de Bezzera Strega seals erin zitten zonder problemen. Die zijn goed verkrijgbaar.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor Pimmedoris » za 03 feb 2024, 07:22

Ah, zo! Dan snap ik hem weer. Thanks!

Nee ik heb mijn seals nog niet gevet. De originele zitten er nog in en de machine is nu een jaar oud. Maar als ik het goed begrijp is wat mijn machine doet normaal, dus dat lijkt me ook niet nodig?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor fransg » za 03 feb 2024, 08:11

Precies
Niets aan de hand
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor bobbee » za 03 feb 2024, 08:27

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor fransg » za 03 feb 2024, 09:35

Ik heb al een aantal maanden de Bezzera Strega seals erin zitten zonder problemen. Die zijn goed verkrijgbaar.
Wat gaaf! Ik wist niet dat die ook passen. Levert Kafko die?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor bobbee » za 03 feb 2024, 09:39

Ik heb ze destijds besteld bij DR trading toen ik wat onderdeeltjes bestelde voor de OPV, was een gok. Heb het je toen ook verteld maar is dan vast langs je geen gegaan, dat heb ik nou nooit....
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron