De LONDINIUMs afdeling

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor bobbee » ma 02 jan 2023, 13:59

Heb ook nog nooit een verstopt douchezeefje gehad eigenijk. Maar de zuiger en groep voelt schoner zonder silicone vet, en geen extra onderhoud handling meer. Vind ik voldoende om deze seals te gebruiken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor Pimmedoris » zo 08 jan 2023, 23:08

Dag allen,
Ik heb besloten om dit jaar ook maar eens het "dromen van een Londinium" om te zetten in "espresso's maken met een Londinium". Na dit hele topic door te lezen heb ik er wel vertrouwen in dat het zelf onderhouden van de machine wel gaat lukken, maar ik heb toch nog wel wat vragen.
- Hoe vaak moet je welk onderhoud uitvoeren? Ik zie in de filmpjes hier vooral hoe je bepaalde dingen vervangt, maar hoe vaak moet je nu wat precies doen?
- Ik lees veel over het laten weken in Cafiza, maar is dat hetzelfde als de pot Clean Express (https://www.amazon.it/Nuova-Ricambi-Cle ... B006I19OYS) die ik al heb?
- Hoe gaan jullie om met het water filter? Ik heb nu een waterfilter in de watertank zitten aan de aanzuigslang (https://cafedujour.nl/waterfilter-espre ... 7MQAvD_BwE). Werkt die BWT waterfilter van de Londinium site hetzelfde en moet ik die dan weer iedere 2 maanden vervangen?
- Hoe lang is de levertijd van de machine?

Ik kwam in een ander topic een lijstje tegen van zaken die verstandig zijn om mee te bestellen met de machine en kom dan op het volgende:
- grouphead seal
- piston seals
- shower screen
- extra filterbakje
- extra portafilter
- Loxeal #4
- Tamper
- Distribution tool

Die seals en shower screen zitten ook al in de service kit van 64 euro, dus als ik die erbij neem dan ben ik daar ook al mee klaar toch? Nog andere toevoegingen?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor bobbee » zo 08 jan 2023, 23:31

Perfecte keus!

Neem je een machine met reservoir dan bilt zakje erin en s'avonds reservoir vullen met water. Die doet dan snacht zijn werk om dat water te ontkalken.
Op waterleiding een DVA waterfilter monteren, die eens in de 6 maanden regenereren met vaatwasser zout. Handleiding staat op website van Kafko evenals de bilt zakjes voor in het reservoir.

Als je nou de no grease piston seal erbij koopt heb je naar vetten van de zuiger ook geen omkijken meer en hoef je het douchezeefje ook niet schoon te maken.

Cafiza is koffie vet oplosser net als die jij noemt.

Extra groep seal is handig.

Douchezeef zou ik niet weten waarom. Ding gebeurt niks mee, af en toe even schoonmaken en klaar

Extra portafilter nee, wel een naked en daar heb je voldoende aan lijkt mij.

Loxeal 4 niet nodig wegens voorgaande benoemde reden van de no grease seals.

Extra filterbakje? Dan zou ik een IMS, VST erbij kopen. Geven andere extractie dus andere smaak. Zou niet 2 dezelfde kopen.

Distribution tool, ik zou een andere (goedkopere) kopen.

Tamper, de keuze is reuze. Heb je nu geen 58mm tamper? Want die hoef je niet te kopen dan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15046
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor fransg » ma 09 jan 2023, 00:10

Eens met Bobbee!

Loxeal of ander vetje kan handig zijn als je de kraantjes onderhoudt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor omeCo » ma 09 jan 2023, 08:26

Even wat betreft de 3 piston seals: ik heb dit weekend de no grease ringen geplaatst in mijn Profitec en het werkt GEWELDIG!!! Ze glijden als door boter. Dus een dikke aanrader als je toch gaat shoppen!!

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor Pimmedoris » ma 09 jan 2023, 22:57

Moet je, als je de machine krijgt, niks meer invetten? Dan zou het inderdaad niet meer nodig zijn om Loxeal te kopen als ik nadat de seal aan gort zijn toch overga op de no grease seals. Of bedoel je dat ik dat meteen bij ontvangst van de machine zou moeten doen? Dat lijkt me een beetje zonde?
Extra showerscreen en filterbakje was meer om wat Frans eerder in dit topic zei: Je kunt dan de delen een nacht in cafiza leggen terwijl je nog steeds koffie zet, maar dit is meer Nice to Have.
Extra portafilter is een beetje hetzelfde. Ik heb nu een naked, een single en double, maar eigenlijk gebruik ik niks anders dan de naked...
In de service kit zitten ook al group seals etc, maar dat zullen wel niet de no grease seals zijn? Dan zit daar dus vooral spul in wat ik niet meer ga willen gebruiken.

En dan kom ik weer bij de eerdere vraag. Hoe vaak moet je nu precies wat doen aan onderhoud? Staat daar iets over voorgeschreven in de Londinium handleiding?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor bobbee » ma 09 jan 2023, 23:10

Als jij je water goed behandelt is er nauwelijks onderhoud. Dan alleen tot je merkt dat er iets onderhoud nodig heeft is hoe ik het doe. Het meest voorkomende was het vetten van de piston seals. Maar nu niet meer.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15046
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor fransg » ma 09 jan 2023, 23:12

Moet je, als je de machine krijgt, niks meer invetten?
ja hebt voorlopig geen service set nodig en geen extra vettigheid ;-)

De zetgroep is door de Italiaanse fabrikant van die zetgroep behoorlijk ingevet dus de eerste tijd zul je het douchescherm wel even moeten ontvetten juist ;-)

Kraan onderhoud ga je pas veel later een keertje doen.
In de service kit zitten ook al group seals etc, maar dat zullen wel niet de no grease seals zijn?
Klopt.
En dan kom ik weer bij de eerdere vraag. Hoe vaak moet je nu precies wat doen aan onderhoud? Staat daar iets over voorgeschreven in de Londinium handleiding?
Ik weet niet van een onderhoud-schema, ik heb er geen en houd mij er dus niet aan ;-)

Binnen 5 jaar wel eens je 'sleeve' uit je zetgroep halen en de ringen ervan vervangen en inspecteren op kalkvorming.

Gaat een kraantje lekken dan die onderhouden, of als een 'toggle' ervan wat slapjes gaat hangen.

Goed water ontkalken, dan hoef je geen machine te ontkalken ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

youssef88
Berichten: 118
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 21:40

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor youssef88 » di 10 jan 2023, 10:32

heb een nieuwe wifi netwerk... maar de app blijft hangen bij waiting for device online.. weet iemand wat ik kan doen?
Londonium L R 24 + niche zero

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor bobbee » di 10 jan 2023, 11:07

Ja opnieuw aanmelden.

Ik neem aan dat je eea kunt resetten mbt de machine.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron