La Pavoni opknap projectje

Petersluk
Berichten: 10
Lid geworden op: di 15 mar 2022, 14:00

La Pavoni opknap projectje

Berichtdoor Petersluk » wo 16 mar 2022, 13:51

Ik heb via marktplaats 2 verwaarloosde La Pavoni's op de kop getikt om op te knappen. Inmiddels ben ik al best een eind:
- Grotendeels gedemonteerd;
- Voet van roest ontdaan en gespoten;
- Ketel van binnen flink ontkalkt
- Veel onderdelen gereinigd en ringen/rubbers vervangen;
- Verwarmingselement was gebarsten, dus vervangen.
Toen was dit het tussenresultaat waarmee ik hoopte dat ik min of meer klaar was:
(zie bijlage tussenstand.jpg)

Uiteraard was ik er nog niet, want bij het aanzetten werkte stand II niet, hiervoor heb ik de bedrading opnieuw aangesloten in de hoop dat het dan wel juist werkt. Vanwege de volgende problemen heb ik dat echter nog niet kunnen testen.

Op 2 plekken lekte de La Pavoni namelijk toen ik hem in gebruik ging nemen:
- Bij het peilglas, dit was te verwachten aangezien ik daar de rubbertjes nog niet heb vervangen;
- En zodra de ketel onder druk komt, lekt de ketel stoom bij de aansluiting tussen ketel en stoomhuis.

Voor het vervangen van de rubbers bij het peilglas, zal de schroef die er bovenop zit open moeten en daar zit voor mij probleem 1, deze krijg ik met geen mogelijkheid los, ondanks overdadig gebruik van WD40.
(Zie bijlage vasteschroef.jpg)
Iemand tips hiervoor, of is het een kwestie van schroef doorboren en vervangen?

De lekkage van de ketel is ook wel een dingetje:
(Zie bijlage lekkagestoomhuis.jpeg)
Er zitten ik denk 2 scheurtjes, eentje onder en eentje boven het messing ringetje wat er voor geplaatst wordt.
Heeft iemand hier een fantastisch idee voor of wordt het soldeer tin in het scheurtje laten lopen en op hoop van zegen?

Alle tips zijn welkom ;)
Bijlagen
tussenstand.jpeg
tussenstand.jpeg
vasteschroef.jpeg
vasteschroef.jpeg
lekkagestoomhuis.jpeg
lekkagestoomhuis.jpeg

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15209
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni opknap projectje

Berichtdoor fransg » wo 16 mar 2022, 14:09

Op mijn blog staan meerdere items over pavoni, die kun je met de zoekfunctie daar wel vinden.

Een clip over een servicebeurtje:

https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... aired.html
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Petersluk
Berichten: 10
Lid geworden op: di 15 mar 2022, 14:00

Re: La Pavoni opknap projectje

Berichtdoor Petersluk » wo 16 mar 2022, 18:18

Op mijn blog staan meerdere items over pavoni, die kun je met de zoekfunctie daar wel vinden.

Een clip over een servicebeurtje:

https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... aired.html
Bedankt voor de tip, voorbeeld filmpjes zijn al een goeie leidraad heb ik gemerkt.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: La Pavoni opknap projectje

Berichtdoor GuidovW » vr 18 mar 2022, 19:47

Mooi machientje wat je hebt gescoord, kek kleurtje, die groene voet.

De schroef bovenop het peilglas is aan vervanging toe; nieuwe bestellen en deze slopen.
De scheurtjes in de boiler lijken me wel echt een ding, het materiaal daar is (denk ik) erg dun geworden.
Repareren kan misschien, maar hardsolderen lijkt me eerder op z’n plek dan zacht.
En dan hou je geen chroom over….
Misschien kan hanr er wat zinnigs over zeggen?

Je hebt toch 2 LP’s?
Kun je de andere boiler niet gebruiken? :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Petersluk
Berichten: 10
Lid geworden op: di 15 mar 2022, 14:00

Re: La Pavoni opknap projectje

Berichtdoor Petersluk » do 24 mar 2022, 10:04

Mooi machientje wat je hebt gescoord, kek kleurtje, die groene voet.

De schroef bovenop het peilglas is aan vervanging toe; nieuwe bestellen en deze slopen.
De scheurtjes in de boiler lijken me wel echt een ding, het materiaal daar is (denk ik) erg dun geworden.
Repareren kan misschien, maar hardsolderen lijkt me eerder op z’n plek dan zacht.
En dan hou je geen chroom over….
Misschien kan hanr er wat zinnigs over zeggen?

Je hebt toch 2 LP’s?
Kun je de andere boiler niet gebruiken? :idea:
Die 2de is in minder goede staat en die wil ik eenzelfde renovatie geven als deze succesvol is. Daarnaast is de voet met geen mogelijkheid van de boiler af te krijgen zonder bruut geweld, dus er zit niks anders op dan solderen, waar ik duidelijk niet heel bedreven in ben, omdat het ringetje nu niet heel mooi meer aansluit. Van het weekend waag ik een nieuwe poging en kijken of ik het soldeer wat dunner uit kan smeren. Hopelijk levert het ringetje en het stoomhuis vervolgens voldoende tegendruk om het dicht te houden.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15209
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni opknap projectje

Berichtdoor fransg » do 24 mar 2022, 10:39

Daarnaast is de voet met geen mogelijkheid van de boiler af te krijgen zonder bruut geweld
Met het juiste gereedschap moet dat prima te doen zijn.
er zit niks anders op dan solderen, waar ik duidelijk niet heel bedreven in ben [...] Hopelijk levert het ringetje en het stoomhuis vervolgens voldoende tegendruk om het dicht te houden.
Houd in gedachten dat de druk van bijvoorbeeld 1.2 bar in de boiler gelijk staat aan 12 meter diep onder water dat méér dan kokend heet is. Als je weleens in het zwembad "in het diepe" naar de bodem bent gezwommen, heb je aan je oren gevoeld wat die druk daar al kan doen, en dan 4 keer zo hard...

Doe je het niet veilig dan gaat op zeker moment, zonder enige aankondiging, kokend / flash boilend water met een knal de hele kamer door, hetgeen tot vervelende huidreacties kan leiden en verminderde werking van de ogen.

Indien je volgens eigen zeggen "duidelijk niet heel bedreven" bent, is het, vooral met het oog op het eigen risico van de ziektekostenverzekering, aan te bevelen er even mee langs een vakman te gaan. Dat kan per saldo voordeliger zijn.

https://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-11320258
Schermafbeelding 2022-03-24 om 10.43.33.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Petersluk
Berichten: 10
Lid geworden op: di 15 mar 2022, 14:00

Re: La Pavoni opknap projectje

Berichtdoor Petersluk » do 24 mar 2022, 11:24

Daarnaast is de voet met geen mogelijkheid van de boiler af te krijgen zonder bruut geweld
Met het juiste gereedschap moet dat prima te doen zijn.
er zit niks anders op dan solderen, waar ik duidelijk niet heel bedreven in ben [...] Hopelijk levert het ringetje en het stoomhuis vervolgens voldoende tegendruk om het dicht te houden.
Houd in gedachten dat de druk van bijvoorbeeld 1.2 bar in de boiler gelijk staat aan 12 meter diep onder water dat méér dan kokend heet is. Als je weleens in het zwembad "in het diepe" naar de bodem bent gezwommen, heb je aan je oren gevoeld wat die druk daar al kan doen, en dan 4 keer zo hard...

Doe je het niet veilig dan gaat op zeker moment, zonder enige aankondiging, kokend / flash boilend water met een knal de hele kamer door, hetgeen tot vervelende huidreacties kan leiden en verminderde werking van de ogen.

Indien je volgens eigen zeggen "duidelijk niet heel bedreven" bent, is het, vooral met het oog op het eigen risico van de ziektekostenverzekering, aan te bevelen er even mee langs een vakman te gaan. Dat kan per saldo voordeliger zijn.

https://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-11320258

Schermafbeelding 2022-03-24 om 10.43.33.png
Bedankt voor de tips, ik ga eens op zoek naar iemand die hier wat behendiger in is.

Al denk ik dat er door onkundig solderen eerder weer een klein gaatje op de zwakke plek ontstaat, dan dat de ketel ontploft, want dat zou betekenen dat de scheurtjes juist goed zijn gesoldeerd. Daarnaast zit er een werkend overdruk ventiel, dus ik ben niet heel erg bang voor ontploffingsgevaar.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15209
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni opknap projectje

Berichtdoor fransg » do 24 mar 2022, 12:21


Bedankt voor de tips, ik ga eens op zoek naar iemand die hier wat behendiger in is.
HanR zit in Zuid Holland, Peter van kafko.nl in Drente, bijvoorbeeld
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: La Pavoni opknap projectje

Berichtdoor GuidovW » do 24 mar 2022, 22:15


Die 2de is in minder goede staat en die wil ik eenzelfde renovatie geven als deze succesvol is. Daarnaast is de voet met geen mogelijkheid van de boiler af te krijgen zonder bruut geweld, dus er zit niks anders op dan solderen, waar ik duidelijk niet heel bedreven in ben, omdat het ringetje nu niet heel mooi meer aansluit. Van het weekend waag ik een nieuwe poging en kijken of ik het soldeer wat dunner uit kan smeren. Hopelijk levert het ringetje en het stoomhuis vervolgens voldoende tegendruk om het dicht te houden.

Dan wordt het wat lastiger idd….

Heb je gesoldeerd met de vlam of met een soldeerbout (hoeveel watt?)?
Het ringetje hoort aan de binnenkant van de boiler te zitten, niet aan de buitenkant.

De foto die je van de scheurtjes hebt gemaakt is nogal vaag.
Het lijkt alsof er een scheur rondom loopt….
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: La Pavoni opknap projectje

Berichtdoor GuidovW » do 24 mar 2022, 22:22


Al denk ik dat er door onkundig solderen eerder weer een klein gaatje op de zwakke plek ontstaat, dan dat de ketel ontploft, want dat zou betekenen dat de scheurtjes juist goed zijn gesoldeerd. Daarnaast zit er een werkend overdruk ventiel, dus ik ben niet heel erg bang voor ontploffingsgevaar.

Maak je hier geen denkfout?
Onkundig solderen kan een slechte afdichting geven, omdat een bijvoorbeeld vuil ingesloten is geraakt of het soldeer niet voldoende is gevloeid.
Die verbinding kan ineens de geest geven, bij een lagere druk dan waarbij het overdrukventiel aanspreekt.
Daar wil je dan niet bij in de buurt staan….. :ugeek:
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten